středa 10. července 2013

Linecké cukroví




Asi si pomyslíte, že jsem se zbláznila, 
ale ano- dnes jsme s Terezkou ráno před 7 hodin začaly péct
linecká kolečka a kytičky
Pustily jsme si náš milovaný Čechomor a práce šla rychle od ruky 
a po osmé bylo i namazáno.



Mám ráda prosté, jednoduché věci, nepotrpím si na okázalost a ani moderna mě nebere u srdíčka a linecké pečivo to potvrzuje- jedna z jednoduchých čistých chutí, ale přesto s dlouhou a bohatou historií.


 Věděly jste, mé milé, že  historie lineckého těsta 
se začala splétat  v polovině 17. století
Již tehdy měla ve svých ručně psaných kuchařkách hraběnka Margarita Sagramosa z Krainu čtyři recepty na toto pečivo. Kdo byl oním autorem lineckého těsta se ale neví. První tištěný recept si kuchařinky mohly přečíst o půl století později a to v salzburské kuchařce Conrada Haggera. Původně se z těsta nedělaly malé kousky cukroví, ale
linecký dort, který milovala i císařovna Sisi.
 Svou cestu do světa si tento dort a především toto těsto vydobylo až kolem roku 1823 díky Johannu Konradovi Vogemu, novému partnerovi 
cukrářské vdovy z Lince
Historikové se proto dlouho domnívali, že právě on je vynálezcem této "křehké hmoty".







A abyste neřekli, napíšu vám svůj recept, který jsem získala od své kolegyně před mnoha lety a byl mi dán se slovy: "..... těsto se krásně vyvaluje a nelepí se ..." A já ještě musím dodat, milá Reginko, je úžasné co se týče chuti, málo kdy mi těsto tak chutná a hlavně s nakyslou malinovou či rybízovou marmeládou!!!

Linecké těsto:

130g másla
150g moučkového cukru
250g hladké mouky
1 vejce
na špičku nože kypřící práše
špetka soli
citrónová kůra


Tak ať už vymyslel toto úžasné těsto kdokoli- chvála mu tam nahoru:o)
Krásný sladký den, mé milé.

9 komentářů:

  1. Krásný den Moni, taky milujeme linecké, tak určitě vyzkouším Váš recept. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, věřím, že nezklame:o) M.

      Vymazat
  2. Pěkný den - tak vyzkouším linecké - u nás hraje o vánocích prim . Věřím, že uspěju i nyní, najdu pěknou dózičku a bude překvapení pro ty co ji pak otevřou - dám vědět jak to dopadlo.....Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer ,Moni,
    to mi nedělejte :) Kouknu na blog a tady taková dobrůtka ,tečou mi sloiny na klávesnici.
    Recept si opíšu a brzy vyzkouším,moc děkuji.
    Petra

    OdpovědětVymazat
  4. tak koukám, že nejenom slintám ,ale ještě i píšu blbiny.. samozřejmně sliny mi tečou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A představte si, Péťo, že už odpoledne byly měkké a musela jsem všechny držet (i mě), aby něco zbylo i do druhého dne, kdy má přijít návštěva, aby něco ke kávičce zůstalo. O víkendu budeme péct opět:o)))M.

      Vymazat
  5. Dobré odpoledne Moni,
    teprve nedávnou jsem úplnou náhodou narazila na Vaše stránky... a od té doby se od nich nemohu odtrhnout a zpětně pročítám úplně všechny příspěvky. Nebudu se zbytečně rozepisovat - prostě nádhera. Michala

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥