úterý 6. srpna 2013

Domácí triky bez chemie.......

...
Krásný den vám všem milé dámy. Dnešní příspěvek je o té každodenní dřině, která stojí především na nás, mé milé:o)
Již mnoho let používám místo drahých chemikálií na čištění čehokoli obyčejný ocet za 7,90 Kč. Můj čistící arzenál se skládá jen z octa, jedlé sody  a " jaru", nic jiného nekupuji.
Ani mi to už nepřijde zvláštní, že mám ocet né v kuchyni, ale v komoře se smetákem a hadry. V kuchyni používám jablečný ocet, který je naproti tomu klasickému zásaditý, tedy pro tělo zdravější. Ale když jsme se  na toto čistící  téma nějak dostaly s kamarádkou , podivovala se, jak to řeším  a tak jsem dostala nápad..... podělit se o mé levné a ekologické a 100% účinné čištění s vámi.



Ocet 100% zlikviduje vodní kámen a vodní usazeniny
Do záchodové mísy naliji podle potřeby někdy i celý litr tekutiny, položím prkénko, jdeme do práce a do školy a po návratu stačí jen spláchnout a porcelán se opět blyští. Pokud máte větší nános, použijte k odstranění WC štětku.



Pokud se vám vodní kámen usadil kolem vodovodní baterie, či přímo na ní....... namočte papírový kapesníček do octa a nechte jej kolem místa, které potřebuje vyčistit ležet. Na vodovodním kohoutku lehce pomůže k udržení gumička.

Místo drahých přípravků z reklamy na čištění vodního kamene u pračky..... jak jinak starý dobrý ocet.
Nechám prát prázdnou pračku na 60 stupňů s litrem octa.
 Jednou jsem se u kamarádky Věry naučila přidávat do hlavního praní decku octa, ničí to nežádoucí bakterie a věřte mi NIC není cítit, opravdu ani stopa po octu, toho jsem se bála.


RYchlovarnou konvici s nánosem vodního kamene také čistím stejně... nechám v ní vařit trošku vody s octem a nechám stát přes noc, je poté úplně čístá

Okna se blyští octovou vodou....stačí do vody kápnout ocet a nemusíte používat okenu. Ocet dává lesk a odmašťuje. 

V předchozích bytech jsme si užili " radosti" se stále ucpanými odpady od umyvadel, vany a dřezu..... Tehdy jsem si nevěděla rady ( je to už tedy hodně dávno) a tak jsme jako první sáhli po přípravku, kde reklama z TV slibovala zázraky, ale žádné se nedostavily. Nakonec jsme našli po několika nezdařených pokusech Krtka... český výrobek , který vždy 100% zafungovat a stál nepatrný zlomek v porovnání s množstvím, které potřebujete u těch krásných barevných lahví z drogerií. Ale nyní díky výrobě domácího mýdla jsme našli ještě levnější variantu...... a to obyčejný hydroxid sodný..... koupíte v drogerii. Je to vlastně Krtek, jen naplatíte značku a 1 kg vyjde na 75,- Kč. To vám vydrží rok až dva.



Výborná eko vychytávka na zápach v lednici..... rozpulte citrón, vydlabte dužinu a nasypte do celé půlky citrónu kuchyňskou sůl..... všechny nepříjemné pachy vám zmizí.

Místo Reálu a Cifu stačí použít pastu z jedlé sody. Do  trošky vody nasypete jedlou sodu a vytvoříte si kašičku.

Pokud máte zamaštěnou mikrovlnku zevnitř... dejte do ní misku se studenou vodou a do ní dejte na plátky nakrájené citrusy ( citrón, pomeranč, grep... co máte), mikrovlnku zapněte na 2 minuty, nechte chvilku působit a mastnotu jednoduše setřete


Doufám, že jsem vás hned po ránu nenaštvala. Vím, že tyto práce nepatří k těm naším milým a kreativním, ale alespoň ušetříme něco přírodě a sobě peněženku.


..... a ještě na závěr, abych vám vyloudila úsměv na líci...
Dovolila jsem si vypůjčit slova Karla Plíhala, který jednou na koncertě mezi písněmi a svými vtipnými prupovídkami řekl:



Mějte se krásně ... Monča

27 komentářů:

  1. Moniko, jako vždy super příspěvek.
    Pokaždé, když zapnu počítač, čekám, zda budete mít něco nového vloženo. Jednou mě pobavíte, podruhé poučíte...... Vaše receptíky pomalu ale jistě všechny zkouším a zatím všechny byli ................ mňamózní.
    Mějte se moc krásně a už se těším na další nový příspěvek :-) Jiřina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc moc děkuji za krásná slova, jsem ráda, že jsem užitečná:o)))

      Vymazat
  2. Milá Moni, díky za super vychytávky. Určitě vyzkouším ocet všemi způsoby, kromě čištění konvice, tu čistím kyselinou citronovou a jsem moc spokojená. Jinak Karel Plíhal bydlel pár let u nás v paneláku, byla jsem ještě dítě a milovala jsem, když si sedl jen tak na schody s kytarou a zpíval, celý dům měl koncert zadarmo. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda Plíhala za souseda! Tichá bledá závist, Evičko:o) Moc díky za milá slova, pa M.

      Vymazat
  3. Ahoj Mončo,
    super tipy, vyzkouším. Zatím jsou dělala jen tu konvici octem a mikrovlnku citronem. Jen mám ještě dotaz, třeba i na ostatní čitatelky: čím mýt plovoucí podlahu, aby po umytí nebyly vidět šmouhy? Moc děkuji za tipy. Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo, já plovoučky myji teplou vodou s trochou jaru, aby to moc nepěnilo. My je stejně hned zašpiníme, tak neřeším nějaké šmouhy po mytí:o))))

      Vymazat
  4. Ahoj Mončo,ty to umíš tak krásně napsat a popsat,že bych hned uklízela a ráda:)Díky za rady,ocet mám také vyzkoušený,hlavně teď v baráčku,kde neustále vytírám,po zedníkách,malíři,je to nekonečné..Ale ty tvé popisky..nádhera,nemám slov,pravidelně jukám k tobě na blog a vždy mě pozitivně naladíš!Díky ti,užívej si prázdnin,holčiček a sluníčka,Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráďo, moc děkuji za krásná slova:o)

      Vymazat
  5. Dobre skoropoledne tak tohle opravdu ocenuji my pouzivame ocet na nasi usedlosti na historicky dlazdice na podlaze i dvere. Co se tyce konvice tam pouzivam kyselinu citronovou to se zachodem vyzkousim . Ocet je totiz odbouratelny kdezto domestos... No nevim nevim :-) hezky den
    Radana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milou návštěvu, Radano.

      Vymazat
  6. Moni, také používám sodu a ocet k čištění. Teda ještě mám Savo. Díky za recepty, některé mám v plánu vyzkoušet. A výroba mýdla mě také láká, třeba jednou vyzkouším.
    Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  7. Také na ocet nedám dopustit. Používám tedy i jiné čističe, ale ocet nejčastěji.

    OdpovědětVymazat
  8. Určitě to funguje, ale pro mě je to nepoužitelné, protože jsem asi citlivka a strašně nesnáším "vůni" octa :D, a také láku na okurky, když se vaří, takže je nezavářím, dostávám od maminky.
    Moc pěkný blog, ráda sem chodím . hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. také tu vůni nemusím, tak hned potom větrám:o) Ale je to tak snadné a levné a účinné, že ten smrádeček na chvíli vydržím:o)))))

      Vymazat
  9. AHOJKY MONČO-ZASE JAKO VŽDY ZA 1.DĚKUJI ZA TIP S OCTEM-JÁ OCET MILUJU!!!JEN HO UCÍTÍM,TAK SLINTÁM-HA-HA.TAKY UŽÍVÁME S RODINKOU LÉTO,VODU,ZMRZLINU,VÝLETY-JAK JÁ LÉTO MILUJU!!!KDY SE ČLOVĚK NA CHVÍLI ZASTAVÍ A TRÁVÍ S RODINOU KRÁSNÉ CHVÍLE.I KDYŽ NAŠE HOLČIČKY 15 A 14 LET-PUBERTAČKY O TO KOLIKRÁT,UŽ NESTOJÍ!ALE VÍM,ŽE JE TO TÍM VĚKEM.PROSÍM -ŠIKULKO,NEMÁŠ NĚJAKÉ TIPY NA RYCHLOU VEČEŘI?VEČER PŘIJEDEME OD VODY JAK VLČÁCI ,RODINA HLADOVÁ-A MAMKO ČARUJ!!!!A NEJLÉPE HNED!!!VČERA TO VYHRÁL KLASIKA -ŘÍZEK S CHLEBEM A OKURKOU.PA OPATRUJTE SE V TOM HORKU!!I KDYŽ VY MÁTE TEN KRÁSNEJ POTOK ZA HUMNY.POZDRAVY POSÍLÁ KLÁRA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Klárko,
      já dělám focacciu s cuketou k večeři a včera jsme měli topinky s míchanými vajíčky a pažitkou. Nebo jen umíchám jakoukoli pomazánku a rychlá je i pizza, pokud máš v mrazáku těsto.
      A moc děkuji za Tvá milá slova, užívejte si prázdnin:o)
      pa, Monča

      Vymazat
  10. Moniko,
    došel mi ocet a tak jsem ho hned běžela koupit, protože jsem ani netušila jaké zázraky se s ním dají dělat !
    Já používám skoro na vše už nějaký ten rok vlhčené ubrousky z Lidlu a nemohu si je vynachválit, na čištění konvice kyselinu citrónovou a na odpady Krtka.
    Díky moc za další užitečné tipy!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Ilonko:o) Aby díky těmto radám neklesly příjmy těm úžasným firmám s barevnými lahvičkami:o)))))))
      Krásný den, Monča

      Vymazat
  11. Milá Mončo, také používám na vše ocet, citron a sůl, chemie mi domů nesmí ;-) Krásný článek, určitě inspiruje více hospodyněk :-))

    Krásný den k Vám na kopeček ;-)

    Lenka

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Moni...
    už jedu v octu...☺☺☺, zakoupila jsem několik lahví a dnes přeleštila zrcadla...a co myslíš? ☺ ...lesknou se jak zrcadla ☺
    Děkuji za rady, pa pa Martina ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, Martinko. Octu zdar:o))))))

      Vymazat
  13. Ahoj Moni, ta Věra jsem já, to je milé, že jsem Ti také s něčím pomohla, mám pocit, že inspiraci beru pouze já od Tebe. Opravdu moc krásný blog, moc se mi líbí. Recepty už mám opsané, pa V.

    OdpovědětVymazat
  14. Zdravím Moniko, na konvici ocet používám již dlouho, i na stírání podlahy (do domácnosti přibyl pes, posléze dítě, takže mýt podlahu nějakým chemickým přípravkem nepřichází v úvahu - aspoň podle mě), do pračky jsem ocet objevila teprve nedávno ... každopádně děkuji za další nápady, jak vyčistit vše možné v domácnosti ekologicky a za pár korun ;)

    OdpovědětVymazat
  15. Moni, vím, že tenhle příspěvek je už staršího data,ale objevila jsem ho teď, tak to napíšu. Já ocet používám místo leštidla do myčky. A taky místo aviváže do pračky. A na vodní kámen jakbysmet. Jsem taky zastáncem takovýchto vychytávek. Pa Majka

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥