neděle 8. září 2013

... není nad život na venkově....


.... krásný den milé čtenářky....
Dnes vás vezmu na mou včerejší procházku po našem venkově, bylo tak nádherně, že jsme se museli jít pokochat tou krásou, kterou máme hned za humny....
... ale začneme hned na zahradě, kam nám lítá tento dnes již vzácný tvoreček....Otakárek fenyklový. Otakárek patří mezi naše nejkrásnější a největší denní motýly a je na seznamu ohrožených druhů... o to větší čest pro naši zahradu, že máme tak vzácnou každodenní návštěvu....




....Otakárka Fenyklového jsem řadu let neviděla, ale od té doby, co mi naše sousedka Irenka o prázdninách darovala tyto nádherné verbeny, jej vídám téměř každý den ....
... a když jsem Irče říkala, jakou mám z verben radost, jak se zakořenily a rostou
 a jak moc se mi líbí, představte si, co ta hodná duše udělala......... Jednou jsem se večer vrátila z práce a na verandě na mě čekaly dva truhlíky osázené těmito kráskami. Irenko, strašně děkuji, ještě jsem to nestihla osobně, jsi zlatá a udělala jsi mi ohromnou radost a dáreček na odplatu chystám, ale ještě není uzrálý :-)


... opouštíme zahradu a vyjdeme do luk a polí...
... a stále je na co koukat...
...miluji to tady a každý den nezapomenu poděkovat, že jsem měla to štěstí se tu usadit...
















... na jihovýchodním svahu kousek od naší vesnice s dohledem na hrad Točník se nachází vinice Johanka. Tuto vinici dal založit sám král Karel IV., když se z Říma vracel ze své korunovace na císaře...
Za jeho vlády to byly Čechy, které patřily mezi vinařskou velmoc ( na Moravu pěstování vinné révy dorazilo později). Karel IV. byl úžasný panovník a  pragmatik.... kdo za jeho vlády založil a staral se o vinice byl osvobozen na 12 let od veškerých daní! Jen si to zkuste představit dnes..... 12 let neplatit žádné daně.
A díky tomuto výnosu se vinice v Čechám hojně rozšířily a vínu se tu dařilo. Podle pramenů bylo klima ve 14. století v Čechách teplejší než dnes....
Jen dodám malou vsuvku... jako malá jsem bydlela v Berouně na strmém kopci (kopce mi jsou asi souzeny) a dodnes se část tohoto svahu jmenuje Na Vinici. Takže kdysi byla vinice tam, kde táta postavil dům a my si tam hrávali.... možná už tady jsem nasákla láskou k vínu:-) A táta pěstoval a stále pěstuje několik řádků vinné révy a víno i vyrábí.... Už máme také jeden řádek založený, ale kdo ví, kdy se dočkáme úrody, zatím máme dva lístky na každém z odnoží:-)






... a zase na mě čekal krásný dárek, který každoročně dávám v září na sucho do vázy a zdobí mi obývák do další "sklizně"
... vy mi některá určitě v komentářích prozradíte, jak se tato nádhera jmenuje... předem děkuji


.... tak to byly střípky našeho venkova...
Děkuju, že jste šly se mnou :-)
... a dnes bude opět krásně, tak toho všichni využijme, kdo ví, jak nám ten nahoře takové krásné počasí dopřeje....

PS: ...stále píši: mé milé a používám koncovky Y pro ženský rod.... tak jestli mě čtete i vy pánové, dejte vědět, ať oslovení a Y změním :-)

Krásný den vám všem a ať máte možnost načerpat energii a vitamin D ( ten načerpáte jen ze sluníčka. "Déčko" se  naakumuluje  v těle, aby nám v zimě dobíjelo baterky)
Monča





16 komentářů:

  1. Moničko, je to u vás krása! Fotíte parádně. Kytička se jmenuje Krvavec toten a je i moje oblíbená. Teď ještě musím sehnat verbenu, pro motýli. Přeji pěknou neděli, Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko, moc děkuji, já věděla, že se nějaká dobrá duše najde:-)
      Moc díky, jsem zase o informaci bohatší:-)
      Krásnou neděli, M

      Vymazat
  2. pro motýly - pro pány, že pančelko? omlouvám se ,-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, ano - krvavec toten - nemohla jsme si vzpomenout, ale když to vidím napsané, hned mi to naskočilo. Jako děti jsme tomu říkaly komeníčci, nevím proč.
    Já jsem typické městské dítě, velkoměsto miluju. Venkov mám moc ráda, ale jen dočasně, o prázdninách :-).To si umím užít, ale po čase mi město začne chybět.
    A pak na tak nádherných fotkách jako jsou ty vaše. To je pastva pro oči.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi, že květenství připomíná kominickou štětku? Moc díky i Vám, Alí:-)

      Vymazat
  4. Moni, je u vás nádherně, moc pěkné fotky i povídání. kytičce jsme říkali kominíček.
    Přeji krásné dny :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Moni, já jsem tento víkend čerpala vitamín D co to šlo :o) Moc děkuji za nádherné fotky a úžasné povídání! Zase jsem se něco dozvěděla.
    Děkuji z za reportáž z Berouna, v dobrém závidím...
    Krásný večer, pa Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji Ti, jsi milá.
      Moc Tě zdravím a papa, Monča

      Vymazat
  6. Moni to je krásná procházka. I já k venkovu tíhnu, ale naše - dnes již město - se rozrůstá do velkých rozměrů a já , i když to tu miluji, po očku koukám po něčem, co je víc venkovské... Přeji jen krásné dny, plné radosti :-) papa Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plně Tě chápu, Evičko:-)
      Tobě také krásné dny, M

      Vymazat
  7. Moni, nádhera, krásná procházka. Moje babička kytičce říkávala kapky holubí krve. To mi utkvělo v paměti, ale až nedávno jsem se dozvěděl, na blogu, že se jedná o Krvavec toten. Krásné dny podzimní plné "déčka" :-) Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc tě zdravím, Věrko:-) Ta krásná rostlinka nemá zrovna poetické jméno:-)
      Děkuju...a i Tobě krásné dny, papa M.

      Vymazat
  8. Moniko, krásná vlastivědná procházka. I já miluji venkov a nikdo by mě ani za nic nedostal nikam do města, tam bych asi uschla. Pěkný den, Lucka

    OdpovědětVymazat
  9. Moničko děkuji za odpověď,v sobotu vše upeču ,těším se na Tvé dobrůtky!!!Krásně jste si užili procházky přírodou,kdo ví kolik tak krásných dní nás ještě čeká....Kytička je nádherná u nás ale neroste.Zdraví Daja.

    OdpovědětVymazat
  10. Moniko,moc pěkná podzimní vycházka,téhle rostlince od dětství říkám kominíčci...a tak to pro mne i zůstane,neb to skutečné jméno mi moc nezní:-)
    A k minulému příspěvku....ach to muselo být krásy:-)))
    Hezký víkend přeje Jitka

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥