pondělí 16. prosince 2013

...domácí nugeta...



Krásný den, mí milí.
Nejsme milovníci nutely, ale od dětství mám ráda chuť klasické české nugety.
Receptů na domácí nutelu, tedy pochoutku z lískových oříšků, jsem na internetu nalezla nespočet. Řekla jsem si, že se pustím do experimentování a rozhodně to stálo za to...


Chuť je úplně přesná a navíc si svoji pochoutku můžete vyrobit doma a bez použití "éček".
 Sama jsem byla překvapená, jak rychle a jednoduše se dá nugeta vyrobit.
Určitě si vyzkoušejte (ale pozor, níže uvedený recept je vysoce návykový).



Domácí nugeta:

 100g pražených nesolených arašídů
180g kvalitní mléčné čokolády
 2 lžíce moučkového cukru 
( i méně, záleží na vaší chuti)
1 lžíce kvalitního rostlinného oleje
1 lžička vanilkového extraktu

Namísto extraktu a moučkového cukru lze použít 2 lžíce pravého vanilkového cukru
(celý lusk vanilky se i se slupkou rozmixuje s cukrem krystal, 
na 1 lusk asi 300g cukru. Vznikne tak moučkový cukr s pravou vanilkou, který můžete přidávat, kamkoliv jste zvyklí používat kupovaný "vanilkový" cukr).


Rozpusťte čokoládu ve vodní lázni. 
Oloupané a upražené arašídy (dají se koupit už oloupané a opražené) melte v mixéru tak dlouho, dokud nevznikne hladká pasta bez hrudek.

Přidejte cukr, vanilkový extrakt a olej a opět mixujte.
 Nakonec přidejte rozpuštěnou čokoládu a naposledy mixujte.

Pokud preferujete nutelu,
přidejte vrchovatou lžičku hořkého kakaa a použijte namísto arašídů stejné množství lískových oříšků. Ty je ale nutné předem oloupat.
(Nasucho opražit v troubě na 170 °C. 
Až slupka popraská, zabalit do utěrky a rozemnout).


Než jsem dopsala tento příspěvek, zbyla z nugety jen polovina skleničky, takže máme úspěšně vyzkoušeno na dětech i manželovi :o)



Domácím dobrotám zdar!
Jen nevím, co na to ty předražené nadnárodní společnosti, které nás a hlavně naše děti, masírují vlezlými reklamami.
Ale to už je jejich problém, ne? ;-)
Mějte se krásně,



64 komentářů:

  1. Moni, nejen že děkuji za inspirace, ale mám prosbu: čím píšeš na černý papír? Přeji krásné další dny a moc děkuji za Tvůj blog! A myslím, že určitě nejsem sama ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji♥
    Na černý papír píšu bílou gelovkou:-)
    Krásný večer, Monča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dobrý den, zajímalo by mě, zda máte ozkoušeno jak dlouho nugeta vydrží, než se zkazí?
      děkuji za odpoved
      jindra

      Vymazat
  3. Ty jsi úúúúúúúúúúúúúúúúúúžasný člověk, už to mám napsané na papíře, ooo já miluju nugátek...chi chi, písnu Ti jak se mi zadařilo, pa pa, krásný večer Zuzka morkusovic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzanko, říkám, je to jako najít poklad....taky nugetu miluju, ale asi 8 let jsem ji neměla a ta chuť hned naskočila. Jsem ráda, že máš takovou radost♥
      papa a ať se podaří, Monča

      Vymazat
  4. Já se picnu kam na to chodíš :) potřebovala bych trochu pročistit organismus ale s tímhle? No odložím to ještě a tuhle dobrotu si v brzké době uděláme. Ještě děkuju za Tip na stromeček vůbec jsem netušila co všechno kolem nás je. Vlasně si budu muset koupit mapu Berounska abych se mohla courat s cácorkou po novém kraji :)
    Hezký adventní večer Radana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, obávám se, že s tímto detox nepůjde:-)))))
      Berounsko je nádherné, jen do prozkoumávání,.
      papa a krásný den, Monča

      Vymazat
  5. Nugetu miluju od dětství, určitě vyzkouším.Pěkný večer.Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také, pamatuji, jak jsme si jako děti školou povinné kupovali ty malinké nugety v plastové vaničce a hned u obchodu jsme je jedly dřevěnou tyčkou od nanuků, které byly tenkrát zdarma v každém mrazícím boxu:-)
      Evičko, krásný den. M

      Vymazat
  6. Mončo moc děkuji za tento recept, protože já nugetu miluju. Určitě ji taky vyzkouším. Mňam, mňam...Hezký večer Anny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, rádo se stalo a ať se povede♥
      M

      Vymazat
  7. Tedy Moničko já jsem si teprve včera koupila tvaroh na domácí tavený sýr a ty už tu máš další úžasný receptík. Miluji doma vyrobené věci, u kterých vím co jsem do nich dala. A i když spousta mých známých nade mnou kroutí hlavou, když dělám domácí šťávy, marmelády nebo chleba a lučinu, tak já vím své. A myslím, že těch škodlivin máme kolem sebe i tak dost, tak proč jich do sebe dostávat ještě víc. I když mému pubertálnímu synkovi se to nějak hůř vysvětluje. :-) Měj se krásně a moc díky za receptík. Lenka

    OdpovědětVymazat
  8. Mončo ....co mi to děláááááš ... jestli myslíš,že to chutná jako ta česká buráková nugeta,tak to jsem v háji :-) To snad ani radši nebudu zkoušet,nebo ty poporodní kg prostě dolů nepůjdou :-)
    Krásný den na kopeček přeje Gabča

    OdpovědětVymazat
  9. Mončo,to jsou chutě a ještě jak jsi dodala ty plastové vaničky s dřívkem,díky vrátila jsem se do dětství,krásná to doba.Určitě vyzkouším.Děkuji za tvůj blog.Mikeška

    OdpovědětVymazat
  10. Jejdamane, tak toto musím vyzkoušet ..... zrovna nedávno jsem si Nugetu v plastové vaničce koupila - dobrá, ale v puse zůstala umělá pachuť. Nevím, jestli za to může Nugeta nebo obal, ale od dalšího ochutnávání mě to odradilo ........... ale totok vypadá lákavě. Děkuju Lenka

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Moniko,
    tak to je bomba, to jsi mě opravdu potěšila, neboť arašídovou nugetu miluju!:-) Kupuji si jen ty malé vaničky, protože tu velkou sklenici spořádám za dvě odpoledne. Děkuji, děkuji!:-)
    Máš krásný stromeček a z tvého blogu na mě dýchá krásná předvánoční pohodička.
    Moc tě zdravím, Lucie.
    A měj se!:-)


    A měj se fajn!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že se mi tam vloudilo měj se fajn dvakrát, ale nevadí, mít se hodně fajn, není nikdy na škodu!:-)))
      Pa, L.

      Vymazat
  12. To vypadá lákavě! Já určitě vyzkouším!!! Do Nového roku už na diety kašleme :D :D Díky Mony!!! Krásný adventní čas! Tereez

    OdpovědětVymazat
  13. Mohla bych zkusit z vlašských, těch mám doma tašku... když je teda někdo vyloupá:-)))
    Supr, díky:-)
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  14. Wau, tak to vypadá k neodolání. Odhaduji, že sklenička takové dobroty mizí neskutečnou rychlostí. :-) No, teď bude sladkého spoustu v podobě cukroví, takže hned až zmizí i poslední drobek z lineckého ozkouším Váš recept! Děkuji!!!

    OdpovědětVymazat
  15. To je super tip a tuším sa začnem riadiť heslom "s lenivosťou ďalej zájdeš" :) Recept si s dovolením ukladám, ale určite ho využijem.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Moniko
    No to musí být dobrota a zároveň práce.Mňam,mňam.
    Ale ještě chci, a obdivuji příspěvek s nádherným a vkusným obydlím, vánočně vyzdobeným.To je dobrý si takto obstarat stromek.V pozadí na sedačce vidím polštářek domeček a na ten se právě chystám.Přeji krásné a pohodové dny Marťula

    OdpovědětVymazat
  17. Monika, nugetu zbožňujem, takže už aj idem na to. Veľká vďaka za recept. Krásne fotky. Andrea

    OdpovědětVymazat
  18. Dobrý den, na vašem blogu jsem dnes strávila celý den a nadšeně vše procházela a obdivovala Vás:) Chtěla jsem se zeptat kde berete ty skleničky s víčky:)? Mirka

    OdpovědětVymazat
  19. Mirko, jak dělám mýdla, tato sklenička je z DM od Bio kokosového oleje:-)
    Krásný večer a moc děkuji, M

    OdpovědětVymazat
  20. Dobrý den,
    kamarádka miluje nugetu a protože obě žijeme mimo ČR, řekla jsem si, že zkusím najít recept na domácí, kterou bych jí mohla udělat kdekoliv. A narazila jsem na Váš blog. A musím říct, že už jsem si na Pinterest přidala několik Vašich úžasných receptů, a určitě ještě mnoho přidám.
    Chtěla jsem Vám jen napsat, že Váš blog je naprosto úžasný, moc děkuji za všechny recepty a přeji mnoho dalších tipů, nápadů a receptů.

    S pozdravem,
    Alisa Komendova

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj,
    já mám na nugetu ouředně potvrzenou závislost. Bohužel v čechách neexistuje žádná léčebna na tento vzácný druh závislosti, a tak si holt musím pomáhat po svém. Nezřízenou konzumací čím dál většího množství! :) Abych ale zase nevypadal jako žrout, tak se musím pochlubit, že dnes již mám celé tři týdny aniž bych si vzal alespoň lžičku. A to jsem si na nugetu pořídil takovou tu malou mikrolžíci, abych to do sebe nemusel ládovat polévkovýma :) Tento recept se snažím udělat už po několikáté, leč bohužel (nebo bohudík?) zatím marně. Řekl bych, že je to hlavně oříškama. Máme u nás obchůdek na oříšky, kde lze pořídit přímo loupané. I arašídy, i lísková jádra. Nemusí se ale oříšky ještě pražit? Fakt nevím čím by to mohlo být. Chuť je ale taková nahořklá, vůbec ne nugetová. Nevíte někdo?
    Děkuju pěkně za případnou radu.
    Jaromír
    PS: Navrhuju založit Kruh anonymních nugetoholiků :)

    OdpovědětVymazat
  22. Tak je to opravdu tím. Ty arašídy byly nepražené. S praženými je to eňoňuňo :) Děkuju. Povedla se i nutela :)

    OdpovědětVymazat
  23. To jsem ráda, Jaromíre. jojo, dávám pražené:o)
    Tak dobrou chuť, ale to je asi zbytečné, co?
    Krásný večer, Monča

    OdpovědětVymazat
  24. Přišel mi dotaz od Jindry, jak dlouho nugeta vydrží?
    U nás tak 2 dny...ale pokud chcete aby vydržela déle, dejte ji do ledničky a pak by měla min. 14 dní určitě vydržet, možná déle.
    Máte někdo zkušenosti s domácí nugetou a expirační dobou?
    U nás se bohužel vždy hned sní:o)

    OdpovědětVymazat
  25. Tak dnes se pustím do nugety. Jen sem se chtěla zeptat, zda tam musí být ten vanilkový extrakt??? Děkuju za odpověď a fajn den!! Mimochodem, Váš blog přímo hltám :) :) Kamila

    OdpovědětVymazat
  26. Kamilko, není nutný:o)
    ať se povede a chutná, Monča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velký dík! Jdu na to! :) Fajn den! :) Kamila

      Vymazat
  27. Úžasná :-) dneska jsem ji přečetla a hned udělala :-) fakt výborná :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Dobrý den, Nugetu jsem taky miloval. Hned jsem se pustil do receptu, ale nedaří se mi rozmixovat arašídy. Po spuštění mixéru se asi po 20 sekundách přlepí mastné drobky na stěnu mixéru a nože se točí naprázdno. Když je shrnu dolu, pustím mixér a jsou tam nalepené ihned. Používám klasický mixér. Jak je mixujete vy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám tento typ: dělám to v té nádobě a po 3 minutách je z arašíd krém.
      http://www.mall.cz/tycove-mixery/braun-mq-535-sauce?gclid=CjkKEQjwy9GbBRC5uNDVx7q0nv4BEiQAFOb6eAR9GtBX0PoE3myo63fSRzY1A7UQNXIYjZuAORQBO57w_wcB

      Vymazat
    2. Nakonec jsem do toho přidal i čokoládu a s tou už se to mixovalo dobře, takže nakonec jsem kýžené jemnosti dosáhl. Jen nevím, jestli to nějak nemohlo ovlivnit výslednou chuť. Příště zkusím jiný "stroj" a uvidím. Každopádně díky za radu a za recept, protože i takto je nugeta výborná.

      Vymazat
  29. Dobrý den Mončo, chci se zeptat jak děláte to černé kolečko na vršku to je jen černý papír a bílá voskovka? jak to tam lepíte? moc se mi to líbí, ale představa,že pak drhnu všechny skleničky:))Děkuju Katka

    OdpovědětVymazat
  30. Milá Katko,
    je to černá čtvrtka a bílá gelovka přilepena normálním lepidlem z tuby, které krásně vodou smyjete:o)
    Krásný večer, MOnča

    OdpovědětVymazat
  31. Děkuju za odpověď, jste strašně šikovná a inspirující:)) Stěhujeme se do domečku a už si říkám co kde vyrobím jak vy:))Mějte se krásně a přeji
    hodně nápadů a tvořivosti. Balzám na duši ten váš blog:))

    OdpovědětVymazat
  32. Protože jsem celiak, nemůžu si nutelku koupit, ale díky Vám, Mončo, si ji doma udělám! Děkujuuuuuu!! Štěpka

    OdpovědětVymazat
  33. Dobrý den, můžu se zeptat, kolik toho asi je z uvedeného množství surovin? Moc děkuji Veronika

    OdpovědětVymazat
  34. Veroniko, sečtěte si hmotnost surovin a to budete mít.
    Sklenka na fotce má 300ml.
    M

    OdpovědětVymazat
  35. Dobrý den Moniko, prosím o radu. Chci zkusit Vaši nugetu, ale jednou věcí si nejsem jistý. Vy píšete, že se mají používat oloupané a upražené arašídy. Pokud ale koupím klasický pytel neloupaných buráků, tak ty jsou už pražené - na tom balíku je nápis Arašídy neloupené, pražené. Pokud tedy tyto arašídy oloupu a zbavím i těch hnědých slupek, tak ty se mají také ještě upražit, nebo tyhle už se rovnou mají rozmixovat bez dalšího pražení?

    Moc děkuju. David

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Davide, já tyto vyloupané lehce raději opražuji.
      Ale ochutnejte, občas jsou opravdu křupavé, to byste potom nemusel.
      Já kupuji v Kauflandu za 9.90Kč sáček 100g opražených a už oloupaných buráků.
      Ať se povede.
      Krásný víkend, Monča

      Vymazat
    2. Díky Moniko, jste nugetová víla :)

      David

      Vymazat
  36. Tak jsme to doma zkoušeli a totálně jsme selhali, nepovedla se nám. Ta čokoláda se při rozehřívání trochu srazila, což jsme ještě zachránili trochou teplé vody, následně nám to ale při mixování celé nějak ztvrdlo a je z toho taková divná tvrdá karamela, rozhodně ne arašídová nugetka... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi jednou také stalo. Bohužel je to kvalitou čokolády:-(
      Vodu rozhodně né.

      Vymazat
    2. Dobrý den Moniko, jakou mléčnou čokoládu používáte na nugetu? Zdá se, že má co do činění s tím, jesti se nugeta povede nebo ne. Možná jste to už psala v některém z Vašich předchozích příspěvků, já ho zatím nečetla, jsem tu relativně nová :) Děkuji za odpověď a přeji príma víkend! Roo

      Vymazat
    3. Roo, dříve jsem používala Milku, ale ta nějak změnila recepturu, už není tak kvalitní. Tak jsem to zkoušela z opravdu mléčné belgické. Chce to číst etiketu. Musí obsahovat opravdu kakaové máslo, žádné jiné přísady.
      A´t se povede,
      m

      Vymazat
    4. Dobrý den Moniko, zkoušela jsem v supermarketu hledat "kvalitní" čokoládu, ale žádná neodpovídá Vašemu popisu, můžete mi poradit nějaký konkrétní druh, který používáte, aby se nugeta zaručeně povedla? Chystám na víkend překvapení :) Děkuji! Roo

      Vymazat
    5. Přidávám zkušenost z dneška - použila jsem Lindt extra mléčnou. Chuť je výborná, ale máte pravdu, že i když měli čokolády v akci (jedna za 50 Kč), jen čokoláda do cca 300g dávky vyšlo na 90 Kč. Pokud by někdo zkoušel s levnější ale dobrou čokoládou, dejte vědět! :) Roo

      Vymazat
    6. Teď jsem koupila v akci mléčnou Milku za 15Kč a byla super:o)

      Vymazat
  37. Dobrý den, právě jsem zlikvidovala povánoční zbytky - dva pytlíky arašíd a zbytek čokoládových figurek ze stromečku - jsou z toho tři skleničky téhle vynikající nugety .. děkuji za návod, je opravdu výborná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lindt mléčná je trefa do černého, jen ta cena je vyšší.

      Vymazat
  38. Ahoj Moniko, zkoušela jsi nutelu dělat i z třeba lístkových oříšků ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, protože jsem na lískáče alergická a rodina miluje nugetu.
      Ale jde to, jen přidejte ještě lžičku hořkého kakaa.

      Vymazat
  39. Včera jsem vyzkoušela nugetu v bezlaktózové verzi (s čokoládou z rýžového mléka) a byla naprosto bezkonkurenčně luxusní ;-) Moc díky za recept a hlavně za krásný a inspirující blog. Prošla jsem jich už spousty, ale k vám se vracím nejradši :-) Krásný den. Petra K.

    OdpovědětVymazat
  40. dobry den, toto mnozstvi je na jak velkou sklenicku/sklenicky prosim?
    dekuji Daniela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na jednu větší od jogurtu, do 200ml se vejdete.

      Vymazat
  41. Dobrý den. Dnes jsem vyzkoušel a je naprosto dokonalá. Děkuji za výborný recept. Jdu dělat další :-) Jedna je málo :-)

    OdpovědětVymazat
  42. Dobrý den, nugeta je luxusní, připomíná mi dětství. Zkoušela jsem kde co podobného, ale na tohle jediné děti zaberou (a já taky :-D) navíc si vyrobil každý svoji skleničku. Děkuji za velmi inspirativní blog. A jsem ráda, že je,jak píšete, chaotický. Krásně se mi zde hledá a nachází. Hodně ho i doporučuji, pro chvíle splínu, že se člověk krásně nabije.

    OdpovědětVymazat
  43. Určitě také zkusím vyrobit :-)

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥