neděle 15. prosince 2013

... domácí tavený sýr...



Už před dlouhou dobou mi do mailu přišel recept na domácí tavený sýr. 
Přiznám se, že tavený sýr je jednou z položek, kterou jsem při nákupu vynechávala a dětem se ji zdráhám dávat. Když si přečtete, co tento sýr obsahuje....kolik škodlivých tavících solí, hlavně ty na bázi fosforečnanů, které tělu vápník jen ubírají... selským rozumem jsme je z jídelníčku vyloučili a nahradili lučinou a žervé sýry.

Ale konečně je můžeme opět konzumovat. Tavený sýr využívám do pomazánek a perfektní můj vynález ...na míchaná vajíčka. Na pánvičce rozpustím kousek másla a tavený sýr a teprve potom klasická míchaná vajíčka. Nemají chybičku, nejsou to ta vysušená zdrclá vajíčka.


Domácí tavený sýr
1 tvaroh
1/3 lžičky jedlé sody
1 lžíce másla
sůl, (bylinky)

Používám tvaroh s 20% tuku ten promíchám se sodou a poté přidám rozpuštěné máslo a sůl a bylinky podle chuti...pažitka, česnek atd.
Po několika minutách změní tvaroh úplně konzistenci na tavený sýr.
Pětiminutová práce a máte doma opět něco bez emulgátorů.



Dobrou chuť
Monča



23 komentářů:

  1. Tyy jo Moni,
    to zni zajimave,priznam se,ze i ja mam s tavenaky vuci detem i nam,dospelym velky problem a to i s detskymi jako je Kiri,takze jim ho vubec nedavam,ale stale jist Lucinu ci zerve me prislo furt dokola,chci aby meli snidane a svacinky pestre,tak toto zni dobre.Dekujeme za to,ze ses podelila.Krasnou treti adventni nedeli.Katka

    OdpovědětVymazat
  2. Moni, moc moc díky za recepísek!! Určitě udělám-úplně ze stejných důvodů taveňáky nekonzumujeme :o)
    A..OBROVSKÉ díky za mydélka-jsem nadšená!!
    Ještě jednou krásné a požehnané vánoce všem!!

    OdpovědětVymazat
  3. http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek/E500
    Moc bych to se sodou nepřeháněla, podívejte se na stupeň škodlivosti - 5 už dobrá není ( l - 7)
    Jak to tak vidím, v čem všem je soda, nebo prášek do pečiva, tak bychom už nemohli jíst nic kupovaného - průmyslově vyráběného.
    Paní Moniko, jinak chválím, jste vzorná, perfektní, krásný blog, pěkné vše.
    Přeji vše nej a krásné vánoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak nevím, ale já vidím skore škodlivosti 1 - bezpečné. Nebo se dívám špatně?

      Vymazat
    2. Máte pravdu, špatně jsem koukala, omlouvám se, ale já mám z používání sody za syrova obavy, moje babička ji pila rozpuštěnou ve vodě na pálení žáhy a umřela na rakovinu, mamka myslí, že po přemíře sody. Všeho s mírou, že. V malém množství asi neškodí.

      Vymazat
    3. Soda obsahuje hliník.....

      Vymazat
    4. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydrogenuhli%C4%8Ditan_sodn%C3%BD hliník tam OPRAVDU nevidím..................................

      Vymazat
  4. Moni ,děkuji za recept, určitě vyzkouším .
    Petra

    OdpovědětVymazat
  5. Moni, to zní naprosto fantasticky. Určitě vyzkouším. Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. Skvelý recept,určite ho vyskúšam.
    Rena

    OdpovědětVymazat
  7. ilá Moni, já bych toto za domácí tavený sýr nepovažovala. Jinak chválím Tvůj blog. Jsi šikulka.
    Přeji hezký předvánoční čas. Lenka

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den Moničko,

    zdravím na kopeček :-)) - máte nádherné bydlení, nádherný přístup k rodině, k životu...
    Ráda k Vám chodím nakukovat..Přeju Vám i celé rodice krásné a požehnané Vánoce a šťastné vykročení do Nového roku 2014!

    Markéta z Valašska

    PS.: Tento recept už se delší dobu chystám vyzkoušet, ale četla jsem na něj i poněkud krtitcké názory, tak jsem to doteď odkládala, ale myslím, že se právě přiblížil čas odzkoušení :-) (jo a nevloudila se do receptu chybička?? - 3/4 lžičky jedlé soli - nemá tam být právě ta soda? Sůl vidím psanou potom dál v receptu ještě jednou...).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markétko, moc děkuji za nádherné přání. Vám také posílám na Valašsko spoustu štěstí a především velkou náruč zdraví.
      Moc díky za upozornění na můj přehmat, samozřejmě sody:-) Jsem ťululum. Děkuji
      Monča

      Vymazat
    2. Dobrý den Moniko, můžu Vás, prosím, požádat o radu? Zkoušela jsem tento Váš recept a sýr se mi nepovedl. Použila jsem klasický tvaroh a konzistenci na sýr nezměnil, jen je tam cítit taková ta ostrá chuť z té sody. Píšete, že používáte tvaroh s 20% tuhu, ale v obchodech jsem narazila pouze na tvaroh s 2% max. 3% tuku. Děkuji. Radana

      Vymazat
    3. Radano, nevím, jak pomoci, zkuste najít více procentní tvaroh. Mě to funguje, tak nevím, kde je chyba.
      M

      Vymazat
    4. Zdravím Moniko,myslím že jsem vše udělala podle popisu ale nestala se mi ta stejná-táhlá hmota jako na obrázku:( použila jsem tvaroh z vaničky tučný,nevím jaký jste použila vy, jestli stejně tekutý nebo suchou kostku.

      Vymazat
  9. Naprosto skvělý nápad. Sody se rozhodně nebojím: http://www.ph-terapie.cz/tipy-jak-se-alkalizovat/
    Samotný "taveňák" nebo např. s posekaným pórkem a petrželkou... Expresní lahůdka k večeři. Děkuji velice :)

    OdpovědětVymazat
  10. Tavený sýr je jměs tvrdých sýrů ,tvarohu másla tak to mu říkejte tavený tvaroh

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den Moniko,mám moc ráda váš blog a vyzkoušela jsem už spoustu vašich úžasných receptů. Jen tento sýr se moc nepovedl. Můžete mě prosím poslat třeba do e-mailu(ditakadlecova@seznam.cz)fotku tvarohu,který používáte?Děkuji moc Dita

    OdpovědětVymazat
  12. Komentář se mi neuložil, tak druhý pokus :) Taveňáky už pár let nekupujeme a alternativa mi chyběla. Na první pokus se mi tento taveňák povedl. Jen jsem ho osýrovala necelou lžící najemno nastrouhaného parmazánu, krásně ho ovoněl a sprášili jsme ho až moc rychle:) Díky za recept!

    OdpovědětVymazat
  13. pokud milujete chut sody, je to recept pro vas. jinak to nema smysl. dodrzela jsem postup zcela presne. hmota sice skutecne konzistenci pripomina ridsi taveny syr, avsak jevi se byti nepozivatelnou

    OdpovědětVymazat
  14. Skoda tvarohu,je to pekne hnusny...

    OdpovědětVymazat
  15. vyzera to vyborne

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥