neděle 22. prosince 2013

...historie vánočního stromečku ...



Věděly jste, mé milé, že.....
.....vánoční stromky měly ochranitelskou funkci? Ozdobené větve rozdávali i koledníci. Podle tradice a taky podle první zmínky se stromek také zavěšoval nad štědrovečerní stůl, ovšem špičkou dolů.
Tradice zdobení stromku, jak ji známe dnes, pochází z německých měst. Zpočátku nebyl zdoben svícemi. Jedna z prvních zpráv o ozdobeném osvětleném stromku v místnosti je v brémské kronice z roku 1570. Nejdříve bychom jej našli v cechovních a řemeslnických domech. Do soukromých prostor začal pronikat až v polovině 17. století. 
V 19. století opouští německé prostředí. Ujímá se nejprve ve městech, poté na venkově, většinou ho přijímají dříve protestanté než katolíci. Katolická církev považovala zpočátku zdobení stromů za pohanský zvyk.



V Česku nemá vánoční stromek dlouhou tradici. Poprvé jej postavil pro své přátele v roce 1812 ředitel pražského Stavovského divadla Jan Karel Liebich na svém libeňském zámečku. Nový zvyk se však začal prosazovat jen pozvolna, a to až ve 40. letech 19. století v bohatých pražských měšťanských rodinách. Na vánočních trzích se sice začaly prodávat z Německa dovezené umělé stromečky vyřezané z kartonu nebo tenkých prkének, ale kupující o ně nejevili příliš veliký zájem. Více se ujaly živé stromečky, smrčky, jedličky nebo májky  ozdobené sladkým pečivem, perníkem a především ovocem – jablky nebo hruškami, mandlemi či rozinkami. Zřejmě roku 1860 se na stromečku v Čechách poprvé rozsvítily lojové svíčky. Do venkovských stavení pronikaly ozdobené vánoční stromečky ještě pomaleji. Až do první světové války bývala v mnoha domácnostech pouze ozdobená smrková nebo jedlová větev.

Velké vánoční stromky na veřejných prostranstvích se začaly stavět až mnohem později....během období první republiky.
 První stromek na náměstí se rozsvítil v Brně a zasloužil se o to spisovatel 
Rudolf Těsnohlídek.
 Roku 1919 našel v bílovickém lese na procházce s přáteli opuštěné prochladlé děvčátko.
Tento prožitek ho zasáhl natolik, že se o Vánocích v roce 1924 rozhodl vztyčit na náměstí strom a pod ním uspořádat sbírku na pomoc všem opuštěným dětem.


...dnes nám všem hoří poslední čtvrtá svíčka...
Pokusme se v tom spěchu pozastavit a ohlédnout se, jestli bychom něco nemohli přehodnotit, poohlédněte se co dobrého vám i celé rodině tento rok přinesl...
....a jaké překážky jsme museli letos zdolat...
pamatujte, že

vše zlé je pro něco dobré

 a nic se neděje 

náhodou

a každá zkušenost, i ta trpká, nás posouvá dál




Přeji vám klidnou a láskyplnou atmosféru u vás doma
Monča






11 komentářů:

  1. Moničko...i já k Vám všem u vás doma posílám pohodu a pozastavení ve čtvrté adventní neděli.
    I mě velmi zajímají historické souvislosti kolem obyčejů (učím kromě mé milované češtinky i dějepis, takže profesní postižení...chápeš že ☺☺☺), spoustu jsem už toho nastudovala a spousta mě toho ještě čeká.Vždy, když si pročítám knihy, tak se ve mně rozprostírá klid.
    Moničko, mějte se u vás všichni moc hezky, máš úžasnou rodinu, miloučké holčičky a super muže!!!
    Pa pa Martina
    Jsem ráda, že jsem tě poznala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, ze ♥ Ti děkuji. Já to mám stejné s čtením této literatury a je mi u toho smutno, že mnoho zvyků vymřelo a známe je jen z knih:-(
      Martí, přeji Ti krásné svátky, hodně zdraví a milé lidičky kolem sebe♥
      monča

      Vymazat
  2. Milá Moniko,otevřela jsem Váš blog abych si opsala recept na štolu a našla jsem opět nádherné povídání. Z Vašeho povídání a fotek dýchá nádherná sváteční atmosféra. Přeji celé Vaší rodině krásné Vánoce a do nového roku hodně dorého. Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Moniko, otevřela jsem Váš blog abych si opsala recept na štolu a našla jsem Vaše krásné povídání. Z Vašeho povídání i fotek vyzařuje úžasná sváteční atmosféra. Velice ráda Váš blog navštěvuji. Přeji celé Vaší rodině krásné Vánoce plné pohody a do nového roku spoustu dorého. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji a Vám přeji také krásné svátky v pohodě a zdraví♥
      monča

      Vymazat
  4. Moni,hezká venkovská Vánoční atmosféra,máš to hezky připravené ,je vidět z jakou láskou vše děláš! Jen se chci zeptat do těsta přece nemůže jít 500cukru,když je tam 180,a obal je z cukru moučka? Chtěla jsem jí upéct ale jsem asi natvrdlá prosím písni mi .Díky Daja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dajo, špatně jsi to pochopila.... těch 500g je ukázka , jak si udělat vanilkový cukr z jednoho lusku. Ale do receptu přijde 180g a potom asi 90g na posyp:-) A nebo dej do těsta jen 150g...také to stačí, já si cukr vždy upravuji:-)
      pa a děkuju, Monča

      Vymazat
  5. Krásné povídání. I když já jsem četla, že historie stromečku je ještě starší. Už Keltové zdobili stromeček - na den slunovratu. Navíc venku, v přírodě. Až později křesťané převzali tento zvyk, zřejmě nechtěli mrznout venku :o), takže stromeček začali zdobit uvnitř domu.

    Moc se mi líbí vaše hrníčky se srdíčky. Nádherný jemný dekor. Mohu se zeptat, kde se taková nádhera dá koupit?

    Krásné a pohodové Vánoce v kruhu rodinném,
    Jíťa

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, ano, Jituško. Keltové byli první, zdobili větve a proto tento zvyk katolíci zprvu posuzovali jako pohanský:o)
    hrnečky jsou z keramických trhů v Berouně...budou opět v květnu.
    krásné Vánoce, Monča

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥