úterý 10. prosince 2013

...linecké pečivo....



Krásný den, mé milé čtenářky
Linecké cukroví je u nás v rodině vánočním cukrovím číslo 1
Nedělám mnoho druhů, zato mnoho od jednoho druhu a to linecké, vanilkové rohlíčky a kuličky rafaelo.
Místo tun cukroví peču štolu a pařížský dort.
Nebojte, recept dodám.
Ale mám problém, kdy začít péct. 
Včera jsem udělala linecké z dvojité dávky a holky
 ( a i my s tatínkem) jsme schopni jej za tři dny sníst. 
Holt klasika je klasika a tento recept opravdu nemá chybu.



 Věděly jste, mé milé, že  historie lineckého těsta se začala splétat už v polovině 
17. století
Již tehdy měla ve svých ručně psaných kuchařkách hraběnka Margarita Sagramosa z Krainu čtyři recepty na toto pečivo. Kdo byl oním autorem lineckého těsta se ale neví. První tištěný recept si kuchařinky mohly přečíst o půl století později a to v salzburské kuchařce Conrada Haggera. Původně se z těsta nedělaly malé kousky cukroví, ale linecký dort, který milovala i císařovna Sisi. Svou cestu do světa si tento dort a především toto těsto vydobylo až kolem roku 1823 díky Johannu Konradovi Vogemu, novému partnerovi cukrářské vdovy z Lince. Historikové se proto dlouho domnívali, že právě on je vynálezcem této "křehké hmoty".


Linecké těsto:

130g másla
150g moučkového cukru
250g hladké mouky
1 vejce
na špičku nože kypřící práše
špetka soli
citrónová kůra




...krásné mlsání....
Mějte se pohodově
Monča

25 komentářů:

  1. Krásné odpoledne Moničko,přímo s Vámi souhlasím.Včera jsem upekla dvojnásobné množství lineckého a dnes koukám pěkně ubylo:(O rohlíčkách ani nemluvě:(Ale co ať se to raději sní dokud je na to chuť,potom přijde ještě naše oblíbená tvarohová štola a babiččina vánočka....Mńam.(jen ty kila kdyby zůstala dole).Mějte krásný adventní čas a děkuji za pohlazeníčko v podobě příspěvku.Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andrejko, moc děkuji za Tvé pohlazeníčko♥
      M

      Vymazat
  2. Milá Moni, taky milujeme linecké cukroví, peču ho během roku několikrát a vždycky přijde vhod.
    Už mám napečeno, v sobotu to s malou naplníme a nazdobíme a bude hotovo. A moc se těším na tvůj recept na pařížský dort. Jo a štolu, tu ještě taky nemám, ale to se ještě stačí zaležet.
    přeji krásné dny Majka

    OdpovědětVymazat
  3. Monika nádherné fotečky. Aké vie byť to obyčajné linecké pečivo nádherné. Ale božskí sú aj anjeli z predchádzajúceho príspevku. Nádhera.Andrea

    OdpovědětVymazat
  4. Andrejka, ďakujem veľmi pekně.
    Si naozaj anjel♥
    Monča

    OdpovědětVymazat
  5. Moni, ze všech tvých fotek dýchá tak překrásná atmosféra!! :-) U nás taky pečeme jen linecké (na vícero způsobů) a rohlíčky...pak vánočku a to je vše. Něco dostaneme od rodiny, ale i tak tohle "naše" cukroví vede :-)
    Krásný adventní večer přejeme!
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, moc Ti děkuji za pohlazení.
      Přeji krásné adventní dny, Monča

      Vymazat
  6. No,musím říct,že u nás vedou takto perníčky...recept jsem už rozdala komu jsem mohla...a tvoje linecké jdu hned zítra udělat,když je tak dobré♥♥♥ nikdy jsem ho nedělala,ale tvoje vypadá tak lákavě,že do toho jdu...♡♥Pozdravy od Jany z Brna

    OdpovědětVymazat
  7. Janičko,
    Ty jsi zlatíčko, moc díky a jen rozdávej, jsem moc ráda.
    Měj se nádherně, papa M

    OdpovědětVymazat
  8. Moniko,
    linecké mám zrovna v lednici a také čeká na zpracování ;-)
    Letos je to s tím časem horší, protože máme doma třítýdenní zázrak syna Šimonka :-)
    Nestíhám ani blogy, ale ten tvůj vždycky , protože je pohlazením po dušičce !
    V neděli jsem dle tvého receptu dělala skořicové šneky a zmizeli hned ;-)
    Dnes už jsem opět pekla rafaelové řezy.
    Také se chystám na anděly , polínka už jsem si vyprosila u kamarádky, ta koukala na co je chci ;-)
    Krásné adventní dny na kopeček !

    OdpovědětVymazat
  9. :-) Milá Moni, opět na stejné vlnové délce:-) Dnes u nás vonělo linecké. Je to u nás cukroví č.1 i když je pracné a práce je ve výsledku poloviční (slepená) Také u nás bodují nepečené koule a na vánoce peču dort :-) opět shoda. Začínám péct v den mých narozenin a to je včera :-) Mám to už zkušené po léta, že je pak vše v klidu a v pohodě. Krásný večer Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá Věruško, víš, že mě to už vůbec nepřekvapuje? :-)
      A přeji Ti všechno dobré a moře zdraví k Tvým narozeninám.
      Mějte se všichni doma krásně, má milá,
      monča

      Vymazat
  10. Milá Moniko.... móóóóóc ti děkuji za nádherné příspěvky... hlavně ten mikulášský... jsme moc šťastná, že měli holčičky radost z andělek... opravdu velkou, hřeje to u srdce i na duši :-)))
    Jinak u nás je linecké cukroví také na prvním místě, co se týče obliby... to jíme opravdu celá rodina. Moje maminka mi na něj pravidelně schovává speciální domácí džemík z rybízu a pak to prostě nemá chybičku. Naše holky milují také perníčky, ale ty zas nejí manžel, takže zkrátka linecké nesmí chybět. Možná udělám ještě vanilkové rohlíčky, vosí hnízda a holky chtějí rafaelo kuličky... dělala jsem podle Tebe a pro velký úspěch musím zařadit mez naši vánoční nepečenou klasiku ;-) Dělám ještě takové ty kuličky z drobků a zbytků, víc už asi ani letos nestihneme. Na štědrý den peču ještě vánočku a mezi svátky štrůdl... víc není potřeba... hlavně když bude doma ta sváteční pohoda.
    Moniko... ještě jednou děkuju za důvěru, za Tvé řádky, milá slova a pohlazení... všechno na mě vždy tak krásně dýchne.... užívejte poklidný advent. Venda
    PS: Můžu si nějaké Tvoje fotky mých andělek vložit do alba na MMB? Samozřejmě ty bez holčiček.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vendo,
      samozřejmě použij fotky, které se Ti budou líbit.
      Moc Ti děkuji za krásná slova a posílám k vám hodně pozitivní nálady, spoustu energie a klidné dny,
      papa, má milá, Monča

      Vymazat
  11. Milá Moniko,
    zrovna včera jsem linecké také dělala a nějak se mi s těstem z netu nepracovalo nejlépe. Jsem zvyklá dělat linecké lisem, ale letos jsem se rozhodla pro klasické vykrajování a na to se těsto do lisu nehodí. Takže zkusím ještě jednu várku podle jiného receptíku a ten Tvůj vypadá lákavě. :-)
    Jinak máš moc krásný blog nabitý pozitivní energií a spoustu krásných nápadů. Zkoušela jsem podle Tebe anděly z polínka, ale výsledek nic moc. Zvolila jsem kvůli materiálu trochu jiný postup. :-( A zároveň jsem při tvorbě pochopila, proč jste dělali anděli venku a v září. Já si doma zasádrovala umyvadlo v koupelně i část podlahy v obýváku. :-D
    Měj se moc krásně. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, moc děkuju a pobavila jsi mě. Já jsem si to myslela, že v listopadu by to nebylo to pravé ořechové:-)
      Ať se cukroví povede a krásný večer,
      Monča

      Vymazat
  12. Kam chodíš na tieto príbehy? Rada ich čítam. Inak aj ja robievam na Vianoce linecké, celá rodina ich zbožňuje. A nezabudni na moju súťaž!! Pekný večer:
    m.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moní, to jsem ráda, že se ti příspěvky líbí♥
      Děkuju moc, pa M

      Vymazat
  13. Moni, máš krásně napečeno a co se týká svaté Lucie, mám své osobní přání. Chtěla bych se někdy tohoto svátku účastnit přímo ve Švédsku. Tak snad se mi to jednou splní. Krásný večer Věra♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, moc Ti to přeji, určitě se Ti jednou Tvé přání splní♥
      Krásný večer, Monča

      Vymazat
  14. Mňam .... u nás linecké taky vede ... i když mu na paty šlapou vanilkové rohlíčky ..... Marki

    OdpovědětVymazat
  15. Klasika je klasika a to je dobře♥
    papa, Markét a krásný den, Monča

    OdpovědětVymazat
  16. Mňam Moni zase něco velmi povedeného ♥♥♥ Musíme upéct další dávky, jedna byla jen na ochutnání :o)))
    Prosím ještě budete vkládat vanilkové rohlíčky?
    Přeji poklidné adventní dny.....
    Bára

    OdpovědětVymazat
  17. Mira

    Tak těsto jsem dnes zkoušel poprvé je opravdu super hezky se sním pracuje.

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥