úterý 3. prosince 2013

....svatá Barborka...









Krásný večer, mé milé.
Dnešní večer bude chodit Barborka. Nezapomeňte pověsit do okna punčošku na drobné ovoce či oříšky.
V tento večer 3. prosince v předvečer svaté Barbory chodívaly po vsi "Barborky" oděny do bílých šatů a přes obličej měly bílý závoj jako symbol čistoty a nevinnosti. Většinou chodívaly ve trojicích a jedna z nich měla v ruce košík s ovocem ,oříšky a cukrovím, kterým podarovávala malé děti.
Často se hlásily zvoněním zvonečku, či poklepáním metličkou na okno.
Svaté Barborky prý posílal na zem svatý Petr po zlatém provaze.

My tři Barborky jsme ,
z daleké země jdeme
 a dárky vám neseme.
Neseme, neseme, velice to krásné,
kdo se s námi modlit bude, tomu je dáme.
A kdo nebude, tomu nalupáme.




dnešní jinovatkové ráno




....tak ať vašim dítkám Barborka nadělí něco málo sladkostí
S láskou Monča




17 komentářů:

  1. Mončo, ty vždycky tak hezky napíšeš něco poučného. Musím se přiznat, že jsem toto o Barborkách nevěděla nebo jsem to už zapomněla... nevím :-)
    Tak děkuji a jdeme pověsit do oken punčošky...
    Hezký večer!!!
    Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to je krásné, že i díky blogu zase pár vlaštovek.....a třeba předáme té naší malé generaci něco, na co se už pozapomnělo:-)
      Šárko, měj krásný den a děkuju♥
      pa, Monča

      Vymazat
  2. AHOJKY MONIČKO,JEDNU BARBORKU MÁME DOMA,JE ŠKODA,ŽE SE K NÁM NA SEVER ČECH TENTO KRÁSNÝ ZVYK S PUNČOŠKOU NEDOSTAL........JE TO ROZTOMILÉ..HEZKÝ VEČER PŘI SVÍČKÁCH PŘEJE KLÁRA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klárko, budeme jej muset oživit pro své děti, aby zase ožil. Tradic není nikdy dost...a ty staré české jsou tak milé a krásné♥
      Krásný den, M

      Vymazat
  3. Krásný zvyk (často ležím v knížkám a čtu si o tradicích a zvycích našich babiček), škoda že se téměř žádné už nedodržují...moc mi ty dny hloubkou a oduševnělostí protkané chybí! Pro potěchu duše a srdce v těchto dnech koukáme aspoň na večerníček Chaloupka na Vršku;-D. Pohádkové čumkarty. Pa Mi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, chaloupku na vršku úplně zbožňujeme. Terezka dostala k svátku stejnojmennou knížku a byl to dárek č. JEDNA! Za což jsem moc ráda, že vede nad barbínami atd.
      Tento večerníček je výbornou pomůckou v prvouce u prvňáčků i druháčků, když se učíme o koloběhu života. Tvůrcům jen smekám.
      A Tobě, Míšo, chci vysmeknout pochvalu....ani jsem nevěděla o Tvém blogu, kouká na Tebe můj Tom se slovy.....ten mě baví:-)
      Krásný den. Monča

      Vymazat
  4. Tento zvyk u nás nepoznáme, ale je to celkom zaujímavé:) (Inak mám neterku menom Barbara).
    m.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám také neteřinku 9 měsíční:-)
      Tak všem Barborkám k dnešnímu svátku hodně zdravíčka♥

      Vymazat
  5. Moni, opět krása, a přiznávám, také jsem neznala oříškové pozadí sv. Barborky.
    Ty oranžovo černé odlesky stromů s růžovým pozadím ve dveřích mi připoměly dnešní ráno, nebe mělo nádech do několika odstínů oranžové, Kuba prohlásil, že je to jako na Jupiteru:-))
    U vás doma je prostě krásně a člověčensky útulně,
    hezký večer, Magda

    OdpovědětVymazat
  6. Magdí, moc díky za milou návštěvu. Bohužel se na barborky zapomnělo:-( Já jsem se o nich také dozvěděla až jako dospělá asi ve 28
    tak vychováme další generaci:-)
    Krásný den, M

    OdpovědětVymazat
  7. Nádherné fotky ! A zvyk s Barborkou u nás obnovili sami holky, včera večer přišly s punčochami, naštěstí doma bylo pár sladkostí a před chvílí, když vstávaly, hned běžely na terasu - to bylo radostí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím♥ je dobře dodržovat tradice, které naši předkové vymysleli♥

      Vymazat
  8. Moni, ty seš prostě připravená vždy a na všechno. Barborkový zvyk s punčoškou vůbec neznám, dávám do vázy jen větvičky aby barborky rozkvetly na Vánoce. Takže taky zavedeme tradici s punčoškama.
    Měj moc hezký den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, ve váze už je máme také, včera jsem byla obdarována na školení. Měla jsem ohromnou radost, že nemusím ještě ve 20h chodit do sadu s nůžkami:-)
      Měj se moc hezky, Majko

      Vymazat
  9. Milá Moniko, opět překrásný text i fotečky. Musím napsat, že u nás se tradice s Barborkou dodržuje :- ))) Už jako děti jsme dostávali nadílku do punčošky a tak tuto tradici udržujeme dál, jen s tím, že moje holčičky najdou naplněnou punčošku už večer... každá ve své postýlce. Je to spíš z praktického důvodu, protože rána u nás bývají hektická.... jsme spíše ty sovy než ranní ptáčata.
    Miluju naše české tradiční zvyky a to nejen ty vánoční. Je škoda, že některé z nich upadají v zapomnění. Takže dnes ještě honem frčím sehnat nějaký ovocný strom a uříznu si i větvičky do vázy :- )))
    Krásný pohodový den...

    OdpovědětVymazat
  10. Zapomněla jsem se podepsat .... hihihi :- ))) Venda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá Vendo, tak zase máme něco společného:-)
      Větvičky jsem včera večer dostala na školení, tak jsem stříhat nemusela.....to bylo radosti.
      S těmi tradicemi máš svatou pravdu, proto mě strašně mrzí, že dnes do školy čerti a Mikuš nepřijdou:-( Že prý děti jančí a loni si jedna maminka stěžovala, že na jejího synáčka sáhl čert a atd. Ale vždyť o tom tento den je! To příště zrušíme vánoční prázdniny a Ježíška??? Nerozumím tomu.
      Tak si děti Mikuláše a čerty vygooglí :-) Ať žije dnešní doba.
      Dnes se z balíčku na mé holky usmějí Tvé andělky,
      Měj se moc krásně, užijte si s holčičkami nadílku a opatrujte se♥
      Monča

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥