čtvrtek 2. ledna 2014

...tříkrálová bábovka...K†M†B† 2014


Původní formule požehnání
kterou koledníci psali 6. ledna
 posvěcenou křídou na dveře obydlí a chlévů......

†C†M†B 2014
Christis mansionem benedicat.
Ať Kristus požehná tomuto domu.

Původně zkratky znamenaly latinské požehnání.
Kříže  symbolizovaly nejsvětější trojici....Otce, Syna i Ducha svatého.
Nejedná se tedy o znaménka plus:o)
Začáteční písmena se ale také později považovaly za zkratky jmen mudrců, kteří přinesli Ježíši  zlato, kadidlo a myrhu (vonná pryskyřice z myrhovníku).
Casparus (Kašpar), Melichar a Baltazar.


Již třetím rokem peču na Tři krále koláč či bábovku s papírovou
 korunou a zapečenou mincí pro štěstí.
  Inspirací mi byla autorka onoho skvělého kalendáře Lucie Čapková.

"Káva uvařená na polínku z vánočního stromku a Tříkrálový koláč se zapečenou mincí, která nosí štěstí, nejlépe odstartuje začínající období masopustu."

Tak takové užitečné rady se dozvíte, pokud jste šťastnými majitelkami
 týdenního kalendáře od této kreativní výtvarnice.






Naše třená bábovka

2 hrnky polohrubé mouky
1  hrnek třtinového cukru
1/2 hrnku oleje
1/2 hrnku mléka
4 vejce
1 prášek do pečiva
(používám jen vinný kámen)
trocha soli
citrónová kůra
panák rumu

Vše smíchám a polovinu směsi naliji do bábovkové formy. Do zbylé části přidám 4 lžíce kakaa a trošku mléka a vhodím umytou minci:o)
Peču při 190°C asi 50 minut a radím se se špejlí:o)
Většinou bábovku polévám rozpuštěnou čokoládou, naše omladina si to žádá.


Letos jsme naši tříkrálovou mlsku udělali trochu dříve,
 abychom vás navnadili a vy stihli svým ratolestem také připravit
 zapečený penízek štěstí.
PS: historka z loňska..... Dala jsem do bábovky mince hned dvě, 
ale našla se jen jedna. Ta druhá se už nikdy nikde nenašla....
.... zní to jak konec z nějaké pohádky:o)


Mějte se krásně podle svých představ 
 Monča

22 komentářů:

  1. Ha,kliknu a nic,vrátím se a krásný tříkrákový příspěk♡♡♡Ještě jsem nepřála do nového roku...tak ať máš po celý rok kolem sebe jen hodné lidi...♥♥♥Na kopeček moooc zdraví Jana z Brna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janičko, moc díky a i Tobě do Brna hodně zdraví a štěstí v novém roce,
      papa Monča

      Vymazat
  2. Ahoj Mončo,
    tak dnes neděkuji jen za recept,ale hlavně za historku ... ta mi teď pěkně prodloužila život :-)
    Krásný večer na kopeček přeje Gabča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) My se tomu smějeme i po roce:o)
      papa a díky, M

      Vymazat
  3. Tříkrálová bábovka s korunou je výborný nápad! A domácí jogurt určitě brzo vyzkouším děkuji za inspiraci a dodatečně přeji krásný nový rok 2014
    Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Vlastičko a děkuji za přání....Také přeji šťastný rok. M

      Vymazat
  4. Krásný nápad a realizace.
    díky za isnspiraci Mončo a vše nej v novém roce
    Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Věruško. I Tobě krásný nový rok,
      monča

      Vymazat
  5. Moni, to je krásný nápad s tou bábovkou. a děkuji moc za vysvětlení K +M+B, slyšela jsem, že to nejsou začáteční písmene jmen tří králů, ale nevěděla jsem co to teda je(asi jsem nedávala v náboženství dost pozor, no jo..)Moni, moc děkujju

    bábovku určitě upeču,cukroví máme poslední zbytky a už mám chutě na něco jinýho, zítra budou honzovy buchty s jablíčkama co se nám kazila ve sklepě. a bábovka teda bude hned potom.
    pa Majka

    OdpovědětVymazat
  6. Rádo se stalo, Majko, měj se krásně,
    pa Monča

    OdpovědětVymazat
  7. V neděli peču bábovku. Kalendář také mám a občas v něm listuji. Měla jsem to štěstí, že Lucii a Kubu znám osobně, když ještě bydleli v chaloupce u lesa nedaleko od nás. Mám od Lucie hodně smaltů, anděla domácího, jak se vznáší s plechem cukroví nad pecí, toho mi vyrobila na zakázku, že také ráda peču, spoustu ceduliček, pexeso, kuchařku, ván. pohledy, nejraději mám cedulku - žiju ráda - vždy, když mám špatnou náladu, tak mi ji pohled na rozevlátou holku s košíkem na obrázku vylepší. Někdy vyfotím a pošlu, má čestné místo v kuchyni na poličce. Vám by Moniko, také určitě dělala radost a seděla by k vám, jste jako vítr. Máte krásné bydlení. Dana od Dvora Králové

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, tak z mé strany bledá závist....mít tak originální, milé věci přímo od autorky! Máte velký poklad! na fotky se těším a moc Vám děkuji za milá slova♥
      Krásný den, Monča

      Vymazat
  8. Milá Moni moc Tě zdravím v novém roce a doufám, že jsi už zdravá a v plné síle. Dnešní příspěvek se Ti opravdu povedl, krásně jsi to popsala. Ten skvělý kalendář jsem si dnes ráno objednala, takže Ti moc děkuji, že ses o něm v některém z předchozích příspěvků zmínila, vůbec jsem nevěděla, že něco takového existuje :-) Už se moc těším, až dorazí a budu si v něm moc pročítat o různých tradicích. Bábovka vypadá parádně a s tou zapečenou korunou to musím opravdu zkusit :-) Mějte se moc krásně na kopečku, KatkaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá Kačko, jojo, ATB zabraly, ale prázdniny už končí, ale hlavně, že jsou ty bolesti pryč:-) Já také objednala a moc se těším. To budeš mít do nového domečku užitečnou věcičku, viď?
      Mějte se všichni moc hezky a těším se na viděnou už brzy♥ pa, Monča

      Vymazat
  9. hezké povídání, pěkný nápad a půvabné kuchařky....Martina

    OdpovědětVymazat
  10. To je bezva nápad! Pekla jsem tříkrálový koláč, ale tvoje bábovka mi přijde originálnější, prostě tak hezky po česku. :-) Krásný víkendík!
    Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, a já letos chtěla dělat koláč, že už mi ta bábovka přišla strohá, ale rychlost přípravy a obsah lednice zvítězily:-)
      Ivetko, krásný víkend a díky♥ M

      Vymazat
  11. Už je v troubě, jsem moc ráda, že jsem díky návodu na přípravek do myčky objevila váš blog, už je v oblíbených.
    Bábovka se peče a odpoledne, jak přijde syn ze školky ji nazdobíme a neseme ji do mat.centra na setkání 3králů. Hezký den Iveta

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Moniko, již nějakou dobu sleduju Váš blog a musím napsat, že jste mi velkou inspirací. Přidávám adresu na zakoupení kalendáře, který je vážně úžasný. Mějte se krásně.
    P.S. nakupujeme u stejného výrobce, kuchyni mám jako Vy :-) Dagmar

    http://www.fler.cz/zbozi/diar-kolobeh-2014-4491069

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den Moni,

    jééé to je zase nápad, dodělám oběd a jdu na tříkrálovou bábovku :) Umyju korunku, šoupnu jí tam, tak jsem zvědavá, kdo si je najde :)
    Máme tři kluky, tak uvidíme (četla jsem jim tu Vaší historku a smáli jsme se všichni), uz se těšíme :)
    Pak dám vědět, hezký den Jana.

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den Moni,

    tak bábovka měla úspěch :) Kluci hledali jak blbci pětikorun, každý jí chtěl dostat :) A navlíknutá koruna na bábovce měla taky velký úspěch :) Včera odpoledne jsem jí vyndala z trouby a teď jsem domyla talíř, takže díky za nápad :)
    Mějte se moc krásně Jana.

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥