čtvrtek 23. ledna 2014

...výrobky mléčné, to je marné....


Krásné odpoledne, mé milé.
... mlha se asi jen tak neztratí, tak jsem si na dnešek vypůjčila fotky kraviček, které jsem zachytila v říjnu, ale jakmile to půjde, udělám autentické z kravína, kam vás chci pozvat.
Milé čtenářky, kamarádky a příznivkyně z našeho okolí.... fandím schopným lidem, kteří mají nápady, chuť do práce a inovují a jen si nestěžují, že pro ně stát nic nedělá.
Jsem vděčná, že hned za jedním kopečkem od naší vesnice jsou tak schopní farmáři.
Ve vesnici Chodouň najdete kravín, kde je umístěn automat na čerstvě nadojené nepasterované mléko. Přijet si můžete každý den včetně víkendů od 7-19h.
Hned vedle automatu je výběh pro kravičky a Bety si vybírá, od které že to mlíčko vlastně má. Je to úžasná zkušenost pro městské děti, ale i pro ty ze vsi:o)
Cena 13,- Kč / 1l
Automat přijímá všechny mince a můžete čepovat, dokud vám impuls neřekne stop.
Víme o tomto pokladu jen týden a jsme na něm závislí. Mléko je úžasné.
U nás v rodině potřebujeme týdně tak 10 litrů mléka.
Bety je největší pijan kakaa ve střední Evropě a ze 3 litrů děláme na týden jogurty.
Jak pasterovat???

Pro mléko existují 3 typy pasterizace:
Dlouhá pasterizace – ošetření nízkou teplotou 63°C po dobu 30 minut
Šetrná pasterizace – mléko je ošetřeno teplotou 72°C po dobu 15-30 sekund
Vysoká pasterizace – ošetření vysokou teplotou 135°C po dobu 1-2 minut ..... tento způsob se používá při průmyslové pasterizaci a je nejméně šetrný. V mléce sice nezůstanou žádné nežádoucí organismy, ale ani ty tělu prospěšné.









Pro ty, které jste z okolí, vřele doporučuji.
Mléku a mléčným výrobkům zdar.
Monča






20 komentářů:

  1. Moni, to je paráda a úplně chápu Tvé nadšení.
    Já si kdysi koupila v běžném obchodě skleněnou lahev s mlékem a od té doby ji vždy dolévám, krabice už néééé:-))
    Jen mě tady mrzí ten nápis MILK, já bych (například) byla pro ladovský motiv a kdyby byl problém s autorskými právy, zadala bych to jako soutěž dětem a nejhezčí návrh dala na lahev...a nápis hezky česky MLÉKO...
    Magda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně se mi vybavily vzpomínky, jak jsem chodila kupovat mléko v lahvi, odtrhlo se víčko a druhý den tam už bývala ta smetanová "zátka"...Magda

      Vymazat
    2. Omlouvám se, mě to nemyslí, já myslela, že je do těch lahví čepováno už v tom mlékomatu.
      To by ale nestálo 13kč:-)) Já to myslela tak, že český mlíkař by měl mít českou etiketu, mizím! M.

      Vymazat
  2. Moniko se spotřebou mléka jsme na tom asi stejně. Dlouho jsme kupovali trvanlivé v krabicích. Ale díky tvému popsanému způsobu výroby domácích jogurtů jsem začala pátrat. U nás ve vedlejší vesnici je kravín, ale bez možnosti zakoupení mléka. Od soukromníků s kravkou mám trochu strach, protože zase mléko není vůbec nijak kontrolované. Ale našla jsem dva mlékomaty, které má manžel po cestě z práce a když je v republice, tak vždy načepuje několik litrů. Já doma patsteruji tou druhou uvedenou metodou. Z části udělám jogurty a zbytek do lednice na běžnou spotřebu. Ale trochu vám závidím mlékomat vedle kterého jsou vidět kravičky. To musí být pro děti naprosto super. Měj se moc krásně Lenka

    OdpovědětVymazat
  3. U nás je sice mlékomatové mléko za 20 Kč/l, ale i tak je naprosto nepřekonatelné. Chodíme s lahvemi často, dělám jogurty, pijeme jen tak. Petra

    OdpovědětVymazat
  4. Milé dámy, já si ještě pamatuji, jak jsem chodila do konzumu s bandaskou, paní prodavačka nabrala litrovou ponornou odměrkou - něco jako naběračka z velké hliníkové konve. Mléko bylo dobré.
    Dana

    OdpovědětVymazat
  5. Vyrastala som na čerstvo nadojenom mlieku. Chodili sme s konvíčkou k susedom a čakali sme kým Malinu(tak sa volala kravička) podoja. Pili sme ho ešte teplé no zostali iba spomienky. Minule som objavila v Kauflande čerstvé mlieko(české) v sklenenej fľaške, no radosť veliká, hneď som si kúpila.
    m.

    OdpovědětVymazat
  6. Moni, Bety by si rozuměla s naší Simonkou, ta bez kakaa nedá ani ránu. Je to její, řekla bych, hlavní jídlo. bez kakaa do školy nejde. a mohla by ho svačit, obědvat, svačit i večeřet.
    a manželova maminka mívala kravičku, to byla bašta, tvaroh, máslo, sýry, smetana, mňam.
    a ta cena co píšeš, to je fakt paráda.
    se máte tam u vás. pa Majka

    OdpovědětVymazat
  7. Moni, nerada tě zklamu,ale Betinka je až druhá :o) Náš Adam dokáže i 12 litrů týdně, vždycky říkáme, že by se nám na dvorek hodila kráva... Ale ten kravín v dosahu, to tedy fakt závidím...
    Hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jste opravdu vítězové, Helenko:o)))))
      Ta kráva by vůbec nebyla k zahození, vi´d?
      Měj se moc hezky a díky za recept na kefírovku♥
      papa, Monča

      Vymazat
  8. U nás ve městě když dovezli automat na mléko, tak pár týdnů u něj byla pořád fronta.. Pak zájem pominul a automat nám odvezli :(.

    Silva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Silvo, to musí naštvat, když už si jednou zvyknete:o(
      Držím palce, aby se našel nějaký osvícený farmář.
      Monča

      Vymazat
  9. Děti pijí mléko, máme cca litr na den, i když tedy to krabicové...

    OdpovědětVymazat
  10. Milá Moniko,

    už přes měsíc jsem malinko závislá na vašem blogu. Je toho tolik, co mě zaujalo a máte můj veliký obdiv! (Když jsem poprvé viděla fotky vašeho domečku, v první chvíli jsem se lekla, kde se tam vzala naše fotografie :D z některých úhlů jsou si podobné) Díky tomu, že bydlím téměř za rohem, vždycky mě nesmírně potěší tip na místní potraviny, výlety, akce atd .... a o místním mléce od "místní krávy" sním už dlouho a dnes jste mi ten sen splnila. Za ten tip moc děkuji, o víkendu se vydáme.

    Zdravím a přeji Vám ať jste spokojená a šťastná!

    Daniela z Levína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Danielo, tak to je náhodička. a víte, že tam také pokoukávám když projíždím po jednom domečku, třeba je to ten váš:o) Svět je malý:o)
      jsem ráda, že jsem Vás potěšila. Já skákal do stropu, když jsem se to dozvěděla. To jsou ty drobné radosti života♥
      Mějte se moc hezky a děkuji.
      Monča

      Vymazat
  11. Moni, máš pravdu, že nad mléko není. Mlkékomat u nás zrušili, asi aby lidé kupovali to nekvalitní v krabici:-(. Přeji krásný víkend. Pa Věra♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Věrko, pevně věřím, že tady nám jej nechají, také jim dělám reklamu, kde mohu:o)
      Už se mi nebude chtít kupovat krabice.
      krásný víkend, M

      Vymazat
  12. Jé, vy máte stejné lahve na mlíčko jako my:-)) Zapojila jsem se tady do "mléčné ligy" - jezdíme si každý týden ke kravičkám pro čerstvě nadojené mlíčko, a aby se nám to vyplatilo, tak je nás domluveno více - na každou vyjde služba jednou za dva měsíce.

    OdpovědětVymazat
  13. Dobry vecer, dnes jsme prvne taky navstivil automat v Chodouni. Mleko je opravdu dobre, jen se chci zeptat na zkusenosti - prevarujete ho na piti, nebo ne. Osobne se mi nechce mleko nicit teplotou, ale tyden na toalete za to nestoji. Dekuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, my pasterujeme pro děti a na výrobu jogurtů a sýrů je to také třeba. Jinak jsme si zvykli a nikdy se nám žádná WC újma nestala:o)
      Monča

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥