úterý 19. srpna 2014

.. zpracovávám boží lékárnu ...


Dnes jsem z hambalek sundala už dost přesušené bylinky 
a dostaly nový domov ve skleněných dózách.
Věřím bylinkám .... té boží lékárně, která je na všech loukách zadarmo a pro všechny.
 Denně vařím s bylinkami, piji bylinkové čaje a věřím, 
že jak s nimi my zacházíme 
a důvěřujme jim, 
podle toho nám své kouzlo a moc vrací.






Sirup dělám již druhým rokem na trápení s afty podle receptu Martinky.

Šalvějový sirup

600ml  vody
500g cukru
povařit 2 minuty
přidat dvě velké hrsti nasekané šalvěje
a ještě minutku povařit.
Po vypnutí přidat  bio citrón nakrájený na kolečka.
Nechat 24h louhovat a druhý den přes plátýnko slít a uchovávat v ledničce.
Užívat 1 polévkovou lžíci denně s trochou vody.

Šalvěj působí antisepticky, antivirově a antibakteriálně. 
Zabraňuje průjmům a omezuje pocení.





Ať i vám bylinky pomáhají při nejrůznějších neduzích a nebo jen potěší duši při šálku čaje.
Monča

26 komentářů:

  1. Monika, tak toto by som chcela mať doma. Takže sa musím polepšiť, pretože mám bylinky v záhrade, ale nesušila som. Tak idem aspoň spraviť šalviový sirup. Šalviu mi dala tento rok susedka a krásne sa rozrástla. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andrejka, děkuji moc za opět milou návštěvu a jsem ráda, že jsem mohla inspirovat.
      Ať léčí a pohladí duši♥
      M

      Vymazat
  2. Ty opravdu neumíš zahálet:-) A vždy si na tvých stránkách uvědomím, co ještě můžu udělat, třeba ostříhat a usušit mátu:-)

    OdpovědětVymazat
  3. To je krásné bylinkové zátiší! Já toho zatím moc vypěstovat nedokážu, takže suším jen kopřivy. Ale s Vaší bylinkovou filozofií naprosto souhlasím. Bylinky jsou boží zboží! :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to pravda. sice nezaberou tak rychle jako chemie, ale mají své kouzlo, chutě a vůně.
      M

      Vymazat
  4. Bylinky miluji , pěstuji , suším a co je důležité....používám :))) Bylinkový čaj je ten nej na světě...z třezalky jsem letos dělala olej...vynikající věc na všechno....zdravím, Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naštěstí prožívají bylinky poslední dobou svou renezanci, kterou si právem zaslouží♥
      Třezalkový olej... to jsi dobrá!
      M

      Vymazat
  5. Jéé to je bylinek a ta vůně jen zavřu oči a už jí cítím :) závidím, krásná boží lékárna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janí, děkuji. Když jsem ráno trhala lístky, holky přilétly dolů a že cítí mátu! Dostaly mě! Už takové treparendy a poznaly, oč běží.
      voní nádherně vše♥
      M

      Vymazat
  6. Moni, prvně musím pochválit tvoje ceduličky, ranní probuzení a teď k bylinkám. Bylinky miluju a zpracovávám, suším, něco i mrazím do kostiček. Jen prosím, zeptám se tě, ty sušíš bazalku? mně se to vůbec nedaří a vždy moc ztmavne. A na co používáš sušené borůvčí, na čaj - tak jako sušené borůvky na horečku?
    děkuji a přeji krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
  7. Majko, děkuju. Ano borůvčí na čaj. A sem tam mám sušenou borůvku, zkouším to poprvé. Vlastně suším a trhám v lese a na loukách, co mi přijde pod nos:o))
    A bazalka mi jede takovým množstvím, že nestíhám zpracovávat, tak suším. A ano, ztmavne, ale ničemu to nevadí.
    pa, M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko bazalka by se sušit neměla už jen proto,že ztratí krásnou barvu,ale i vůni a cenné látky.proto přeci bylinky uskladňujeme.Ne abychom vše zdravé v nich zničili.Bazalka jde krásně zamrazit nebo naložit do oliv.oleje. Ale na netu toho najdete více , že :))) Zdravím...Monika

      Vymazat
    2. Moní, já ji mám letos opravdu dost a nestíháme ji používat.
      Ale mám bazalku raději sušenou. dávám ji téměř do všeho...do rajské, na pizzu, do masových směsí spolu s dalšími bylinkami, na kuře.... Kupuji ji leta u Salvátora a je stejně dobrá jako ta naše:o)
      pa, M

      Vymazat
    3. Tak v tom případě ano :))) a jsi dobrá, že bazalce se u Vás daří ...krásný zbytek dne ,Monika

      Vymazat
  8. Milá Moni moc Tě zdravím a moc chválím příspěvek o bylinkách. Já jsem letos taky nazahálela a pěstuju kde co, ale nenapadlo mně sušit bazalku, tak to musím vyzkoušet. A šalvějový sirup určitě taky udělám, krásně se mi rozrostla. Jen se chci zeptat, jak dlouho ti sirup pak v lednici vydrží? Užívej ještě zbytek volna a přeji pěkné dny na kopeček KatkaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje milá Káťo,
      moc díky. Jsem ostuda, každý den na Tebe myslím a vím, že Ti dlužím delší mailík, tak se moc omlouvám, že jsem ještě nedodržela slovo.
      Sirup nám loni zkvasil po 5 týdnech, ale chyba byla, že jsem jej měla ve špajzu. Letos je v lednici, tak věřím, že vydrží. Tom už ho pije, tak ani tak dlouho nevydrží:o)
      Doufám, že kuchyń vysychá a už bude brzy vše v pořádku.
      Moc vás všechny zdravím, Kačko♥
      Monča

      Vymazat
  9. Dobrý den Moni, jste šikovná holka a já se po Vás hodně opičím :.) . A prosím o radu, chci se zeptat, krásně jsem nasušila třezalku a dala do skleniček i s květy , udělala jsem to dobře? Nádherná barva a vůně - čajíčková . Děkuji Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak usušit třezalku...natrháme nejlépe rozvitou a asi horních 10 cm rostliny.Květy i listy.Po použití třezalkového čaje zásadně nechodit na sluníčko a co je důležité !!! po třezalce se utlumí účinek antikoncepce !!! pa,pa

      Vymazat
    2. Já třezalku využívám do čajů na snížení tlaku pro Toma a do mýdel. Pozor: třezalku nesmí pít těhotné a kojící ženy a na sluníčko po jejím požívání také nechodit, měli byste fleky po kůži. Ale my ji konzumujeme až v zimě a to tolik sluníčka už nehrozí:o)
      M

      Vymazat
  10. Moni, díky za krásný bylinkový příspěvek. A i všechny ostatní inspirativní od vás z kuchyně i odjinud :-) Hezký zbytek prázdnin Anička

    OdpovědětVymazat
  11. Mončo, u tebe to musí krásně vonět. Jsi úplná babka kořenářka :-)
    Šalvějový sirup také dělám, je báječný. Moc zdravím A.

    OdpovědětVymazat
  12. Hmm..nádhera, babko kořenářko ♡♥♡♥♡ a to jsem si myslela, jak jsem šikovná, když mám udélány tři druny marmelády a usušenou mátu a meduňku...ale na tebe fakt nemám...♡♥♡♥♡máš můj obdiv...pozdravy Jana z Brna

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den Moni,
    velmi ráda chodím na Váš blog a hledám inspiaci.K bylinkovému příspěvku mám jeden dotaz, můžu na šalvějový sirup použít i sušenou?? Mám problémy s afty a chtěla bych to vyzkoušet. Moc děkuji za odpověď a přeji plno sil do další Vaší práce. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, nejsem pravá babka kořenářka, ale myslím, že pokud nemáte čerstvou, nemělo by to vadit. Je to přeci jen léčivka, ale dala bych ji trochu více:o)
      M

      Vymazat
    2. Moni, moc děkuji za rychlou odpověď. A přeji úspěšné vykročení v novém školním roce :-)). Marcela

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥