středa 3. prosince 2014

Svatá Barbora ...


Zítra má svátek Barbora a v předvečer jejího svátku chodívaly 
( a někde stále chodí) po vsi 
bíle oděné ženy s bílým závojem..... Barborky.
Barborky měly košík s ovocem a sladkostmi pro hodné děti a těm, 
co zlobily a málo se modlily, našupaly metličkou.
Ohlašovaly se klepáním metličky na okno či dveře.

My doma zkusíme alespoň zavěsit punčochu na okno a uvidíme, jestli nám nějaký oříšek a jablíčko Barborky nadělí, když nemáme to štěstí potkat je osobně.

A co u vás? Obnovila se staročeská tradice Barborek, která se po první světové válce již nevrátila v takovém rozsahu, jak tomu bylo dříve?
Podělte se s námi.


Dovolím si vás na půl hodinky dnes zastavit a doporučit vám krásný dokument České televize o staročeských tradicích a zvycích adventu


Nám všem zbyl pouze zvyk přinést si domů ratolest ovocného stromu.
Tak ať vám vykvete a ozdobí Vánoce.

Krásný den a ať vám Barborky naštědří:o)

11 komentářů:

  1. Moni, dobré ráno. Moc hezký příspěvek. U nás Barborky nechodí, ani nevím, že takový zvyk byl. Díky za tip na dokument. Tyto pořady mám moc ráda. Jinak větvičky 4.12. musí být ve váze, patří to k vánocům.
    Přeju celé rodince krásné adventní dny. Jarka

    OdpovědětVymazat
  2. Moni i u nás nechává Barborka za oknem v punčoškách různé dobrůtky ♥♥ děkuju za prima tip určitě se ráda podívám...měj moc hezký Adventní čas...Martina

    OdpovědětVymazat
  3. Moni, je hezké, že šíříš dál. Na dokument s hercem M. Táborským jsem koukala v sobotu.
    Barborka je takový tajemný svátek, jako dítě jsem nemohla dospat, nešlo mi do hlavy, jak se může dovnitř dostat a nadělit, bylo mi vysvětleno, že má dlouhé štíhlé prsty a že si okno umí odkličkovat.
    Moc ráda jsem pak chystala svým dětem, čekala, kdy konečně usnou... a teď zase dodržujeme s malou vnučkou. Před chvílí jsme si o Barborce povídaly, také to, že těm co zlobí, dá polínko, bramboru, nebo kousek uhlí, i taková byla v Podkrkonoší tradice.
    Dana z Podkr.

    OdpovědětVymazat
  4. Na vesnici u tety v Českém ráji se tradice, stále dodržuje, nebo alespoň myslím, protože já jako dítě jsem tam párkrát na bílé slečny čekala (no je to už pár let... :D). V Liberci jsme ale měli za oknem jen punčochu. A v Praze dnes? Ptala jsem se ráno dětí, jestli vědí kdo je to Barborka a nevěděli, ani jedno dítko z celé třídy (loni to byli alespoň dva), tak jsem si povyprávěli a navnadila jsem je, ať o tom povědí rodičům, tak jsem zvědavá s čím přijdou zítra ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný příspěvek, zítra se podívám na dokument...
    Barborka u nás určitě nebude chybět :)
    Krásný večer,
    Petra

    OdpovědětVymazat
  6. Tak u nás Barborka naděluje do punčošky... holky ji vždy najdou v předvečer svátku na okně :-) A krom dobrůtek přidává do nadílky i polínko a barmboru ;-) Ta mladší se ještě stále s respektem blíží k oknu, aby tam Barbora nečíhala, zato ta starší!!!! Jelikož jsme ve stádiu začínající puberty, je nadělování od Barborky "vopruz" ... ostatně jako momentálně vše :D
    Miluju tradice a zyvyky a naše krásné české vánoce :- )))) krásné pohodové adventní dny... s láskou Venda

    OdpovědětVymazat
  7. Když jsem já byla malá, čekala na mě ráno za oknem metla z březového proutí ozdobená v celofánu balenými cukrlaty. U svých dětí jsem to zopakovala, jen na metlu jsem věšela čokoládové zlaťáky. Teď už se těším na vnoučata - až budou dostanou ji taky. Tradice je potřeba dodržovat. Laďka

    OdpovědětVymazat
  8. Tyhle tradice mám ráda. U nás ( ve městě ) Barborky nechodí, není je vidět, ale v okolních vesnicích se naštěstí znovu objevují. Sice po málu, ale i tak :-))). A Lucie je to samé. Proti jakékoliv nadílce naši kluci vůbec neportestují ( sušené ovoce a sladkosti ), jen ten význam jim uniká. Dvě nadílky v tak krátkém intervalu ( Mikuláš má holt navrh - toho si pamatují celý rok ). Takže pořád připomínáme :-))) . Mějte krásný čas předvánoční Andy

    OdpovědětVymazat
  9. Moc děkuji za inspiraci na koukání v tomto předvánočním čase. Mám moc ráda dokumenty provázené panem Táborským.Zvláště ten o památkách Unesco z mého rodného města Český Krumlov.Ráda sleduji vaše stránky a chodím si sem zrelaxovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, a já tak miluji Krumlov.... pozdravujte u vás♥
      M.
      ... a děkuji

      Vymazat
  10. Bohužel patřím mezi ty co tahle tradice minula a splynula se sv. Mikulášem. V dětství a dospívání jsem prošla hodně městy a ani v tom co jsem zakotvila v dospělosti jsem nic takového nepotkala a je paradox , že o pár km dál cca do 20 , se udržuje. ... hezké pro děti v předvánočním čase.

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥