čtvrtek 26. března 2015

Čtenářské strategie ...


Dnes trochu pracovně.
Ostatní, kteří přišli pro recepty nechť přeskočí:o))))

Často mě oslovují mé kolegyně učitelky z virtuálního světa, abych dávala více příspěvků ze školních lavic. Dnes vám udělám radost.
Již delší dobu se věnuji rozvoji čtenářských strategií. Jde to od první třídy.
Myslím, že porozumění textům, vyhledávání důležitých informací a shrnutí myšlenek nepatří jen do hodin českého jazyka. Budujeme dětem širokou základnu, o níž se mohou opřít v jakémkoli oboru ... od porozumění jízdním řádům až po badatelství v přírodních vědách.
Dnešní literární dílna byla o předvídání.

Pokud se strategiemi začínáte, rozhodně nemíchejte zpočátku všechny
 dohromady v jedné hodině.
čtenářské strategie:
vyjasňování, předvídání, shrnování, tázání

Dejte dětem dostatek času "osahat si" každou jednotlivě i několik měsíců, pokud začínáte s prvňáčky nebo druháčky.
Ke strategiím je dobré používat pomocné organizéry, kam si píší děti své myšlenky, nápady, vyjasňování, otázky ... zkrátka to, čemu se při čtení věnujete.
My nejčastěji využíváme rybí kost, tabulky, T- graf a dnes tuto otevírací obálku.
(Tu vytvoříte z papíru A4, přeložíte v půli a potom nastřihnete.)

Zpočátku velmi pomáhají karty se strategiemi, kde mají děti modelové vzory, jak uchopit začátek věty. Karty je navádějí, ale později je nepotřebují.
Přiřadila jsem jména dětí ke strategiím, aby byly více vtaženy do děje.
Vítek vyjasňovač, Petra předvídavá, Týna tazatelka, Standa shrnovač ....


Najděte a připravte si vhodný text.
My měli text o Filipovi L., který se ráno v 5.41h stane zločincem.
Kniha: Nejhorší den v životě třeťáka Filipa L. od P. Braunové
(zkraťte obsah knihy, nebo najděte takový, který děti stačí přečíst v hodině až dvojhodině)
Nakopírujte jej, rozstříhejte a sešijte tak, aby děti měly před sebou jen danou část a neviděly na další.
Dnes jsme měli čtyři části textu .... a na ně ta čtyři okénka v organizéru.
Na počátku hodiny brainstortming .... kdo je to zločinec a co takový zločinec může dělat.
Čteme první část  textu ... každý sám.
Shrneme a diskutujeme, jak bude příběh pokračovat. Využíváme zkušenosti z jiných knih, filmů, životních zkušeností .... svou tezi napíší do okénka č.1.
Potom pokračuje v četbě např. dobrý čtenář nebo paní učitelka. 
A postup s předvídáním se opakuje až do konce.
Na konci si v kruhu řekneme, jak jsem se trefil, co mi příběh připomenul, pokud mám podobné zkušenosti atd. .....
Toto téma bylo opravdu náročné. Doporučovala bych tuto knihu i čtvrťákům a téma obsahu je na další třídnickou hodinu.




A vzkaz pro rodiče? .....Prosím čtěte s dětmi. 
Čtěte dětem, povídejte si, co jste přečetli. Ptejte se jich, co si pamatují, proč hrdina jedná, jak jedná, co je zaujalo, čemu nerozumí  .....
Čtení společně s dětmi není důležité jen na procvičení samotné techniky.
Ale děti tím získávají rozhled, slovní zásobu, naučí se posuzovat, dedukovat a hlavně 
JSOU S VÁMI.

Krásný den,

11 komentářů:

  1. Moni, děkuju moc za ´žasný tip. Smekám před Tebou a říkám si- kéž by si byla učitelkou mých dětí. Díky.
    Mne jako bývalou učitelku jsi nadchla a jako mámu jsi mne inspirovala a popostrčila zase o kousek dál. mějte se krásně na Kopečku:-)
    Tereza
    ourlifeontheseaside.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  2. Mončo, jak krásně se mi tento příspěvek četl. Čtu mému vnukovi od mala, on vždy seděl s pusou dokořán a chtěl zase druhý den pokračování. Knížky má moc rád, je nyní v první třídě, moc hezky čte, dokáže se soustředit na obsah a vyprávět o něm. Avšak takovou skvělou paní učitelku, takhle nápaditou nemá :o). Bohužel maminka mu doma nečte...nemá prý čas. Když je u tatínka, tak tam se čte. Ale to je jiná kapitola. Já knížky miluji od svého dětství a moc bych si přála, aby i jemu zůstalo přátelství ke knize na celý život. Snad se nám dospělým podaří to v něm uchovat. Ála

    OdpovědětVymazat
  3. Mončo, moc děkuji za tento v podstatě odborný příspěvek, a chtěla bych vyjádřit obdiv a úctu k Tvému přístupu při práci s dětmi. Kéž se inspirují další...

    OdpovědětVymazat
  4. Moniko,moc děkuji za sdílení ... strategie mě tady na blogu zaujaly už dříve ... a teď jste se o tom navíc rozepsala. Jsem přešťastná. Je to pro mne další impuls ke zdokonalení, k přemýšlení, k tvoření. Chci Vás tedy poprosit o "svolení" , zda mohu využít Vaše know-how při vlastním učení. Mějte se moc krásně a ať se daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, určitě si půjčte vše, co nabízím ... vždyť je to pro děti, tak jen do toho :o)))
      A děkuji za Vaši radost.
      Monča

      Vymazat
    2. Díky, díky, díky ... :-) Krásný den

      Vymazat
  5. Wau...wau...a ještě jednou wau...opėr úžasná inspirace...jdu s těma míma třeťákovskýma zlobidlama do toho....zdraví Jana z Brna

    OdpovědětVymazat
  6. Monco, klobouk dolu, jsi uzasna pani ucitelka! Pekny den, Iveta

    OdpovědětVymazat
  7. Jste úžasná. Dcera půjde v září do první třídy a moc bych si pro ni přála tak skvělou a nápaditou PANÍ UČITELKU.
    Děkuji za všechnu inspiraci, kterou nám na svém blogu dopřáváte.
    Radana

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý večer Mončo, opravdu klobouk dolů!!!! Moc se mi tu u Vás na blogu líbí a moc chválím!! Chtěla jsem Vás poprosit, nemohla byste mi doporučit nějaké knihy tak pro 7-letého klučinu??? Ráda mu čtu a on rád poslouchá, ale těch knížek je teď na trhu tolik a je pravda, že ne všechny, co jsem zatím pořídila, nás zaujaly. My máme ještě menší problém s tím, že máme tři děti, k tomu 7-letému ještě 3,5-letá dvojčátka a jsou všichni v jednom pokojíčku, takže to čtení je trošku náročnější, prťata by chtěla Krtečka, ale to toho staršího už samozřejmě nebaví a naopak. Tak vždy v knihkupectví tápu, co vlastně pořídit, aby to aspoň trošku bavilo všechny???? Moc děkuji za rady!!! Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko,
      určitě se bude líbit knížky... Pavel Šrut: Pavouček Pája, Kahoun: U všech čertů, Eva Papoušková: Kosprd a Telecí, cokoli od Pavla Čecha .....
      Krásný den,
      M

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥