úterý 17. března 2015

Recept na domácí mýdlo ...



Domácí mýdlárna nezahálí. Zvykla jsem si mít stále nějakou zásobičku při ruce.
Narozeniny, svátky, návštěvy, den učitelů se také blíží .... není nic lepšího než podomácku vyrobený voňavý dárek.
Tak jsem si udělala menší zásobičku.

Pokud si chcete své přírodní mýdlo vytvořit doma, budete potřebovat:
váhu, teploměr, nerezové hrnce, ponorný mixér, krabici (formu), gumové rukavice a odhodlání a ...

olivový olej
kokosový olej
 bambucké máslo nebo palmový olej
hydroxid sodný (louh)
destilovanou vodu

přírodní esence
pokud chcete, aby mýdlo vonělo 
a bylinky či koření

Všechny ingrediece lze koupit v normálních obchodech, jen palmový olej nebo bambucké máslo spíše v makrovegetech. A nebo ve větším balení např. na internetových obchodech 
U tří lilií, Ekokoza ...
U výroby přírodních mýdel považuji za zcela zbytečné používání umělého dobarvování.
Každá bylinka a koření vám mýdlo přirozeně změní a nebudou nikdy stejná.
Nemůžeme čekat např. u přírodního levandulového mýdla modro-fialovou barvu. Pro mě je na této výrobě nejcennější ta přirozenost.
Ač u receptů k jídlu moc váhu nepoužívám a vše sypu a přidávám od oka, tady to neplatí.
Při výrobě mýdla musíte odměřovat přesně na gramy a hlídat teplotu!
Každý gram navíc změní vlastnosti mýdla.
Najděte si takový recept, který vám bude sedět.
Chce to nastudovat si vlastnosti jednotlivých olejů a poskládat si poměry mezi nimi.
Každý očekáváme od mýdla něco jiného.
Aby hodně mydlilo, aby promastilo, aby nemělo tolik zbytkových olejů, aby neutralizovalo pachy, aby mělo krémovou pěnu ....

Nejjednodušší technikou jsou mýdla vyráběna za studena.
Než začnete s domácím mýdlařením, vyžeňte děti i domácí mazlíčky!
Pracujete se silnou žíravinou!

Hydroxid  nasypete do destilované vody.....nikdy né opačně!!!!!
To by začal prskat a vřít a mohli byste si ošklivě ublížit.
Hydroxid se v reakci s destilovanou vodou zahřeje až na 85°C a vy čekáte, 
až teplota klesne na 37°C. 
Stydnutí urychluji hrncem se studenou vodou, kam zavařovačku s roztokem ponořím.
Mějte ponorný teploměr a čekejte, až bude teplota louhu mezi 35-38°C.
Všechny oleje v jednom hrnci v mezičase zahřejete na 38°C.

Opatrně nalijte hydroxid do hrnce s oleji.
Míchejte několik minut nejlépe tyčovým ponorným mixérem, dokud mýdlo neudělá "stopu".
To znamená, dokud není za měchačkou vidět opravdu stopa v hmotě.
Hmota by měla být nyní hustá, homogenní a dobře by se měla přelívat.
Teprve teď je čas na přidání esenciálních olejů, sušených bylinek a koření.
Pořádně promíchejte.
Nalijte hmotu do formy...postačí papírová krabice vyložena mikrotenovým sáčkem
 nebo pečícím papírem a krabici přiklopte třeba papírovým víkem a nechte ho svému osudu.
Nyní začne mýdlo procházet gelovou fází.
 Gelovou fázi poznáte okem ... hmota změní barvu a zprůhlední.

Za 24 hodin mýdlo vyklopte, nakrájejte nožem, případně narazítkujte a nechce zrát až tři týdny na vzdušném větraném místě.
Dobré je mít doma lakmusové papírky a hlídat pH mýdla. 
Ideální pro pokožku je pH 7 = pH vody.
pH zjistíte odškrábáním části mýdla, smícháte s kapkou vody a přiložíte 
lakmusový papírek na 1 vteřinu.







Tady je náš recept na ...

Domácí medovo -mléčné mýdlo

436 g olivového oleje
215 g kokosového oleje
23 g sušeného mléka
93 g hydroxidu sodného
247 g destilované vody
20 g rozpuštěného medu

Mléko rozpusťte už v olejích. Med přidejte do stopy.



Zkoušeli jste už vytvořit své vlastní?
Pochlubte se a pokud se na to chystáte ... držím palce.
Krásný den

133 komentářů:

  1. Razítko se do mýdla tak krásně vtiskne? V které fázi výroby se to mýdlo může razítkovat? děkuji za odpvoěď Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, při krájení po 24h hodinách.
      M

      Vymazat
  2. Stále se odhodlávám a tolik bych si přála ho také vyrábět... už proto, že mám přírodní mýdla tak ráda :o) Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak do toho:o)))
      potom dejte vědět, Alčo.
      krásný den, M.

      Vymazat
  3. Přeji krásný podvečer. Já jsem stále ve fázi odhodlávání se, ale Váš recept mě zaujal, tak už chybí jen se do toho pustit. Mohla bych se Vás, prosím, zeptat, jestli to sušené mléko může být i třeba polotučné a esenciální olej už se nemusí přidávat? Děkuji Vám za odpověď. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verčo,
      na tučnosti nezáleží a esence dát můžete i bylinky. Je to vše vaší režii. Já jej nechávám takto čisté. Ono voní jemně po medu a i ta barva je způsobena jen medem.
      S mýdly se dá neuvěřitelně experimentovat, zkoušet vlastnosti a změny. Pozorovat, jak reakce NaOH dokáže měnit barvy bylinek a vyjde vám něco jiného, než jste čekala.
      Hezký den, M.

      Vymazat
  4. Tak strašně dlouho mě toto láká vytvořit! Ale nějak se toho bojím.. abych to nezvrtala.. Ale vypadají tak krásně!! :) Skills of Art

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.
      Zkusit se má vše:o) a když člověk ví, že si musí dát pozor .....
      Krásný den, M.

      Vymazat
  5. Moni, když Pán Bůh naděloval, tak vy jste musela být v každé frontě vždy na prvních místech. Vkus, šikovnost, nápaditost, cit pro fotografie, vtip, laskavost a já nevím co vše! Mýdla jsou krásná! Krásný večer! Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko, teda taková slova mi ještě nikdo neřekl.
      Sice s tím úplně nesouhlasím, ale je to strašně milé.
      Děkuji moc♥
      Hezký den, M.

      Vymazat
  6. Moniko veeeľke ďakujem za tvoju láskavosť že si tu napísala len tak, recept na mýdlo hlavne polopaticky postup a recept na medovo-mliečne mýdlo. Už dlho sa na neho odhodlavam lebo milujem mlieko a med, moja pokožka si ho žiada, no bohužial sa mi naposledy nie veľmi vydarilo. Spravila som chybu keď čítam u teba že med treba pridať až do stopy, ďakujeeeem skúsim ho ešte raz. Fotky tvojho mýdla sú fantasticke, si skutočne šikovna. Pekný večer prajem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já děkuji. Jsi milá.
      Ono správně se má nechat tekuté mléko zmrznout a potom pomalu rozpouštět v hydroxidu s destilkou, ale je to opravdu už pro pokročilé. Teplota míchání nesmí překročit 40°C a to je opravdu zdlouhavé. Proto jsem zvolila tuto jednodušší variantu.
      tak potom napiš, jak se povedlo. Toto mýdlo je velmi jemné a hodně mydlí.
      Krásný den, Monča.

      Vymazat
  7. Vypadají překrásně....škoda jen, že je na mě recept tak složitý... nemám odvahu se do nich pustit :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S mýdlem je to jako s koláčem, říkám. Jen musí být člověk opravdu opatrný. Stačí kapka NaOH a máte navždy např. zničenou dřevěnou plochu, což mohu z praxe potvrdit:o)))
      Ale zkuste překonat strach. Výsledek za to stojí:o)
      M

      Vymazat
  8. Ahoj, Monika. Som veľmi rada, že si sa s nami podelila o svoj recept na medovo-smotanové mydlo. Rada ho vyskúšam. Mydlá robím už 3 roky, ale stále som len začiatočník. Ak by niekto chcel začať Evik z blogu www.moderna.alchymistka.eu vám určite veľmi rada poradí. Má tam aj veľký výber domácej kozmetiky a mydiel urob si doma, ale nezľaknite sa tej teórie, nieje to také zložité, je to asi tak ako variť puding, aj tá stopa je ako keď dovaríte puding len majte vždy na pamäti že robíte so žieravinou. Ja robím mydlá aj s kozím mliekom alebo podľa Evik s jogurtom, ktorý sa mieša zmrznutý s hydroxidom a vodou. Ako krabicu používam obaly s trvanlivého mlieka, sú síce na jedno použitie, ale mydlá majú pekný tvar. O tomto by sa dalo písať veľmi dlho.
    Teším sa na ďalšie články. S pozdravom Mmirka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirko, moc díky.
      Na jogurtové se také chystám.
      Mě na mýdla udělal Tom dřevěné krabice ze zbytků prkýnek. Dřevo krásně udrží hmotu teplou a je to trvanlivá krabice:o)
      Krásný den a hodně štěstí s experimentováním, M

      Vymazat
  9. o výrobě mýdla uvažuju už dlouho, ale pořád se bojím toho hydroxidu a dělat mýdlo z mýdlové směsi mi připadá moc triviální, ale hrozně ráda bych to někdy zkusila, ty vaše mýdla vypadají úžasně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejcennější na výrobě mýdla je to, že vám reakcí vznikne glycerin, který je pro pokožku velmi vyživující. V obyč mýdlech a směsích jej odstraňují a prodávají dále do potravinářského a lékárenského průmyslu. A mýdlo tedy není mýdlo, chybí mu to nejdůležitější a místo toho má v sobě umělá barviva a chemická aditiva.
      Dejte vědět, až se povedou.
      Krásný den, M.

      Vymazat
  10. Dobré ráno Moni....tvá mýdla jsou opravdu nádherná...taky se na ně chystám už dlouho..no- a ten tvůj příspěvek mě už opravdu nakopl...jdu vše potřebné objednat ke třem liliím...jen se chci zeptat..kde seženu to krásné razítko 100% vegetal???Měj se krásně Štěpánka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste Tři lilie. Dá se koupit i u ekokozy.
      M.

      Vymazat
  11. Dobrý den Moniko,
    kde se dají sehnat razítka na mýdla?
    Jinak jsem naprosto uchvácena Vaším blogem. Jste úžasná...
    Mějte se nádherně , Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nanunana, ekokoza, třililie.
      Moc děkuji.
      Krásný den, M.

      Vymazat
  12. Moniko,
    já jsem tvoje domácí vanilkovo-orchideové mýdlo dostala jako dárek a právě se s ním myji.
    Musím říct, že krásně pění a příjemně voní.
    Už jsem si na něj zvykla, tak že bych si ráda objednala u tebe ještě další.
    Je to možné?
    Jinak díky za návod na jeho výrobu, už jsem zkoušela ledacos a hlavně tvé recepty jsou u nás velmi oblíbené, ale k výrobě mýdel mi ještě chybí to správné odhodlání!
    Možná pod odborným dohledem by to šlo ;-)
    Krásné jarní vońavé dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, jsem ráda, že jste spokojená:o)
      Napište mi na mail, prosím.
      monika.kindlova@gmail.com

      Krásný den,
      Monča

      Vymazat
  13. Právě jsem si přinesla domů všechny potřebné oleje a v sobotu (možná už v pátek :-) ) budu tvořit. Dlouho jsem k mýdlům sbírala odvahu ale Vaše články mě k tomu řádně nakoply. Nebudou určitě tak dokonalé, jako ty Vaše, ale budou vlastní!
    Děkuji Vám! ;-) .. a krásný (konečně opravdu) jarní víkend! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, držím palce a určitě dejte vědět, jak se povedla.
      Krásné jaro,
      M

      Vymazat
    2. Poslušně hlásím.. povedla se! :)

      http://lls-blogs.blogspot.cz/2015/03/tak-ja-nevim.html#more

      Mějte se krásně :)

      Vymazat
  14. Ahoj Moni, já už jsem se dle tvé inspirace a rady odhodlala a mýdlya uvařila, povedla se, sice nejsou zatím tak krásná jako tvoje, dělala jsem tři druhy. Je to opravdu jiné mytí, než s kupovanými a už jiná nechceme. Díky ti. Ještě mám dotaz k receptu, co uvádíš dnes, palmový olej nahrazuje sušené mléko a med? Také vyzkouším.
    Moc zdravím na kopeček.
    Dana z Podkr.
    Minule jsi se ptala. Ano, u nás docela vše OK, až na moje záda, pořád mi nedávají pokoj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, nene, mléko nemůže nahradit oleje, ale je tu upravený poměr mezi kokosem a olivou, takže stačí jen tyto dva.
      Ať záda bolí co nejméně.
      pa, M

      Vymazat
    2. Aha, už jsem moudřejší. Ty máš přece jen už poměry v hlavě, já hned tak nevidím. Díky.
      Chodím na injekce.
      čauky, čauky

      Vymazat
  15. Moni, mýdla krásná opět a neboj, já jsem nezapomněla. Jen nevím kolik růží bude kvést, protože jsem je byla, kvůli organizaci zahrady, nucena je přesadit, ale určitě se něco najde a nasuší. Já teď nevařím, nějak časově jsem spíše už v zahradě, ale až budou nové bylinky a více času, určitě zase něco zkusím. Pěkný večer všem u Vás doma. Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jé, díky, Věruško, tak to se těším. Růžová mýdla jsem ještě nedělala, páč z těch kupovaných chemických mám strach a na zahradě nemáme :o)))
      Děkuju předem,
      papa, také se mějte všichni krásně a ať zahrada vzkvétá.
      Monča

      Vymazat
  16. Monika, neviete mi poradiť, prečo mi na mydielku ostáva po 24 hod biely práškový povlak? Keď to zvrhu očistím nožom tak už je mydlo pekné, len to tam nechcem mať :) ďakujem za radu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, to je úplně normální neškodný proces vysrážení. Pokud se oku nelíbí, stačí, jak to děláte, oškrábat:o)
      Krásný den, M

      Vymazat
  17. Moni, vyrábím si svá vlastní a to díky tobě. ještě jednou děkuji.
    jen mléčné jsem ještě nedělala, ale mám na ně zálusk.
    pěkný den Majka

    OdpovědětVymazat
  18. Milá Moniko,

    vaše mýdla jsou krásná. Chtěla bych se zeptat, z čeho jsou razítka - jsou plastová, silikonová? Pro případ, že bych se odhodlala k výrobě a chtěla si nechat vyrobit razítko vlastní ... A také se chci zeptat, čím bych ve vašem receptu mohla nahradit palmový olej. Googlila jsem různé recepty na výrobu mýdla a čtu o sádle, loji, fritovacím oleji, řepkovém, slunečnicovém ... každý má ale jiné vlastnosti a mýdlo tedy prý, jak čtu, bude jiné, tak nevím, jestli když použiji pouze stejné množství jiného oleje místo palmového, zda se mýdlo povede.
    A taky mi nejde do hlavy použití ponorného mixéru - liju roztok NaOH do směsi olejů, mixuju a mixér se ani v počáteční fázi nenaleptá?

    Možná mám hloupé otázky, ale nechtěla bych hned zápasit s neúspěchem. :-)

    Díky, krásný den, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko,

      ponorný mixér chce mít kovový. Já mám Braun.
      Palmový tuk nahradíte bambuckým máslem, nebo mlžete používat jen kokos + olivový.
      Razítko mám jedno plastové a jedno silikonové .. je na Vás, co budete chtít ... oboje funguje:o)

      Držím palce.
      Krásnou neděli, Monča

      Vymazat
    2. Děkuju. Určitě to zkusím, jinak nebudu mít klid. :-) Jen mám docela obavy z té fáze vytvoření roztoku NaOH a jeho přidání do oleje a mixování. Vím, že to chce maximální opatrnost. Když jste to mýdlo dělala poprvé, vše se povedlo a neměla jste strach?

      Snad nemám úplně hloupé otázky.

      Jitka

      Vymazat
    3. Já jsem si strach nepřipouštěla:o)
      A povedly se na poprvé, jen ta barva nebyla 100%. Měli jsme oranžový olej a vše bylo do tmavě žluta.
      M

      Vymazat
    4. Dobrý den, chtěla byc se zeptat, máte speciální hrnec a mixer jenom na mýdla nebo pak dáte do myčky a používáte na vaření. Děkuji za odpověď

      Vymazat
    5. používám vše, v čem potom vařím, myčka důkladně umyje:-)

      Vymazat
  19. Milá Moniko,,

    ráda bych se zeptala, kde lze sehnat Hydroxid sodný, když v lékárně mi ho nechtěli prodat a v drogerii jsem ho také nesehnala.. Nabídli mi pouze přípavek do odpadu "Krtek".

    Děkuji z odpověď.

    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo,
      u nás prodávají samotný hydroxid v mnoha drogeriích.
      a Krtek je vlastně to samé, jen je bohužel skoro jednou tak drahý a špatně se rozpouští, tak buďte trpělivá a pozor na oči.
      Krásný víkend, Monča

      Vymazat
  20. ahoj preco sa pridava do mydiel hydroxid? je potrebny? aky ma ucinok? nie je skodlivy ale nevhodny na citlivu plet? dakujem za odpoved. Hanka

    OdpovědětVymazat
  21. Haní,
    jednoduše proto, aby vůbec mýdlo vzniklo.
    Bez hydroxidu neuděláte mýdlo. Základní složkou mýdla je hydroxid a oleje (tuk). Chemickou reakcí zreaguje a samozřejmě se nemyjete hydroxidem, naopak vznikne výživný glycerin. A právě na citlivou pleť jsou přírodní mýdla ideální, právě medovo.mléčné je velmi jemné. kolegyně má dceru s atopickým ekzémem a neustále si jej žádá.

    OdpovědětVymazat
  22. Vcera som podla Tvojho receptu vyrabala mydlo. Zatial to vyzera, ze sa podarilo. Uvidime o par tyzdnov. Este by ma zaujimalo do akej doby ho treba spotrebovat, kedze tam nie su konzervanty?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejlépe do 6 měsíců. Ale ze zkušenosti vím, že vydrží i déle.

      Vymazat
    2. este by som mala dotaz na konzistenciu. Ked bolo mydlo vo formicke, tak na miestach kde ma pristup vzduch sa vytvorila tuha vrstva, ale pri vyberani z formy su okraje a vnutro dost makke az mazlave. Bol dost problem vybrat to z formy. Je to normalne a stuhne to v priebehu par tyzdnov ci som niekde spravila chybu? Rozmyslam ci na to nemaju vplyv aj tie vysoke teploty co teraz mame. Hladala som aj na youtube nejake videa ale vsetky koncia vylievanim hmoty do formy a nikde som nenasla konzistenciu pri vyberani. Vdaka za odpoved. Biela Macka

      Vymazat
    3. Podle popisu zřejmě nedošlo ke gelové fázi. Já vyndavám po 24h z formy a mýdlo je tuhé, ale pořádně ztuhne až po 2 týdnech. Nevím, jaké máte formičky. Potřebují teplo. Zabalte je např. do deky, aby neunikalo teplo a mohla proběhnout gelová fáze. Já mám silné dřevěné formy a přikrývám jen kartonem.
      Současné teploty nemají žádný vliv, naopak:o)

      Vymazat
    4. Problem bol teda v tom, ze som hmotu nechala vo forme odkrytu a nemala dostatok tepla. Tym padom neprebehla spominana gelova faza. Hmotu som dala na tri hodiny do truby na 50 stupnov a nasledne pozakryvala na 24 hodin dekou. Dnes som pookrajovala nevhladne okraje a konecne to vyzera ako mydlo. Moze teda 4 tyzdne oddychovat a ja si zatial pozhanam nieco na meranie ph. Vdaka za inspirativny blog.

      Vymazat
    5. Druha várka sa podarila uz bez problemov :-)

      Vymazat
  23. Krásný den Moniko :)
    Měla bych na Vás jeden (asi trochu hloupý) dotaz ohledně tohoto receptu. Chtěla bych si doma vytvořit levandulové mýdlo, ale nejsem si jistá, jestli jsou ingredience a poměry mezi nimi stejné jako na výrobu medovo-mléčného mýdla? Předem Vám moc děkuji za odpověď, budu Vám za ní velice vděčná :) S pozdravem Hanka

    OdpovědětVymazat
  24. Milá Moniko, děkuji moc za recept na mýdlo, už jsem se k výrobě mýdel tak dlouho odhodlávala a teď už nám na skříni zrají v krabici. Tak mě to chytlo, že jsem u druhého receptu trochu zaexperimentovala a těším se jak mýdla budou vypadat za pár týdnů. Na anglických stránkách jsem viděla i mýdla která vyráběli tak, že místo destilované vody je použit bylinkový čaj, chtěla jsem se vás zeptat jestli s tím nemáte zkušenosti. Děkuji Dáša

    OdpovědětVymazat
  25. Dobrý den,
    ta mýdla vypadají kouzelně. Dají se u vás i koupit, pokud bych se nechtěla pouštět do domácího laborování?
    děkuji
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markétko, můžete. Mám 11 druhů.
      napište mi prosím na monika.kindlova@gmail.com
      M

      Vymazat
  26. dobrý den, proč je nutné používat destilovanou vodu? nemohu použít normální z kohoutku? a dá se udělat mýdlo jen z olivového oleje? děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, nemusí být destilovaná, ale pokud tedy z kohoutku, tak jedině převařená ... v nouzi. Destilovaná voda je bez minerálů a pro reakci s louhem, potřebujete tu nejčistší H2O.
      Jen olivového se mýdlo udělat dá, ale je to vysoká mýdlařská škola:o)
      Na netu určitě najdete, ale pokud jste začátečník, nedoporučuji.
      Krásný večer, MOnika

      Vymazat
  27. Dobrý večer Moniko, děkuji za krásný návod na mydlá. Chci se zeptat jak a čím vymývate nádobí od NaOH?
    Děkuji
    Lucia

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucí, snažím se mýdlovou hmotu dostat co nejvíce pryč a potom dávám do myčky na 65°C.

      Vymazat
  28. Moni, díky za recept na mýdla a jejich nádherné fotky. Já jsem úplný začátečník, ale ráda bych to přeci jen zkusila. Chci se zeptat, ty ingredience, které uvádíte výše, se dají sehnat třeba i v drogerii? Razítka jste si taky někde objednávala nebo dokonce vyráběla? Děkuji moc. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janí, DM má kokosový Bio olej, jinak makrovegety. Razítka mám z Eko kozy.

      Vymazat
  29. Dobrý den Moniko, ráda bych také doma zkusila domácí mýdlo. Dáte mi tip na literaturu, která by mi pomohla se před samotným experimentem trochu vzdělat. Mám z toho trochu strach, ale ještě více bych to chtěla umět. Moc zdraví Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, knihu nemám. Zkuste načerpat info U Tří Lilií.
      Hodně zdaru. M

      Vymazat
    2. Ak Monika dovolí, tiež sa zapojím do tejto diskusie. Mne sa páčila kniha Prírodní mýdla od Susan Cavich. Ak by ste aj mydlá nevyrábali, je to určite zaujímavé čítanie. O mojich skúsenostiach s výrobou mydla som písala aj u mňa na blogu.

      Vymazat
  30. Dobrý večer Moni, chtěla jsem se jen zeptat jestli je normální, že mýdla ve fázi dozravaní (vyklopené z forem) mají stále na omak mastnou konzistenci a nejsou úplně tvrdé? A také zhruba za jaký čas mýdlo ztvrdne? Dělala jsem mýdlo poprvé a nejsem si jistá jestli jsem někde neudělala chybu.Děkuji moc za odpověď.
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, mýdlo tvrdne zráním. Někdy to trvá 14 dní ale i déle. Záleží jak hodně větráte, jak proudí vzduch, zda máte mýdlo na roštech nebo klasicky na polici ... a mastné mýdlo je, když ho vyndaváte z formy, to je v pořádku.
      M.

      Vymazat
  31. Krásný večer, Moni :-)
    Mohu se zeptat zda nemáte nějaký přesný rozpis na mýdlo bez sušeného mléka a medu? Chci si vyrobit vlastní a váš postup se mi líbí, ale jsem vegan a proto bez těchto surovin... Děkuji za případnou odpověď

    OdpovědětVymazat
  32. já tam nemám napsané kolik se tam čeho má dát :D

    OdpovědětVymazat
  33. Dobrý den, Moniko,
    dnes jsem úplně náhodou narazila na Vaše stránky a jsem úplně v šoku, jak snadná výroba mýdel je (aspoň v to doufám, když dodržím teploty a návod, který se mi zdá velmi srozumitelný). Ráda bych se do toho co nejdřív pustila, abych měla první várku do Vánoc, ale mám také dotaz k nádobí - je nutné míchat mixérem? Šlo by to případně šlehací metlou v robotu? Mixér mám sice kvalitní, s kovovou hlavou, ale pod noži je přeci jen plastová vložka... A můžu mýdla normálně připravovat v nádobí, ve kterém vařím (samozřejmě za předpokladu důkladného vymytí)...?
    Každopádně díky za dodání odvahy, dodnes jsem si myslela, že vaření mýdla je pouze pro středověké ženy nebo velmi schopné chemiky :-)
    Zdraví
    Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, já používám hrnce z kuchyně, umyji je v myčce na vyšší stupeň a hydroxid vlastně umožní dokonalé umytí ... to e v pohodě.
      Šlehač vám to také určitě zvládne, ale veliký pozor!!!!
      Bude to trvat nepoměrně déle, než se dostanete do fáze stopy a bála bych se, že bude hmota a hlavně ještě čistý louh vystříkávat ven. Buďte opatrná. Dříve hmotu míchali jen vařečkou a také se po dlouhé době k hmotě se stopou dobrali.
      Hodně zdaru, M

      Vymazat
  34. Dámy (i páni??),
    i já dnes sebrala odvahu a konečně se rozhodla vyrobit vánoční dárky, vsadila jsem na mýdla:)
    Já tedy použila barviva (jíl) a udělala z jedné várky 3 druhy (a 1 extra) a teď jen odpočítávám hodiny, kdy budu tisknout razítko :)
    Dělala jsem růžové (odstín) s vanilkou a neroli + sušené bylinky sesbírané kamarádkou.
    Žluté peelingové - esence meduňka s citronovou sušenou kúrou a mákem. Zbyla porcička (to je ta extra) a tam jsem přidaal ještě růžové barvivo a esenci z rozmarýnu.
    Třetí bylo umícháno za účelem dárku pro pány - červený odstín s esencí cedrového dřeva a levandule.
    Tak mi držte pěsti, zítra uvidím :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě bych měla dotaz.
      Trochu se obávám, že nedojde ke gelové fázi.
      V popisu není zmínka, za jak dlouho po stopě se má hmota nalít do forem. Já použila plastové. Poslední dávka už nebyla tak tekutá jako první (vadí to??) ale konzistencí jako sádlo.
      Plastové "formy" jsou zabalené v alobalu, dece a peřině. Mají dostatečné teplo, ale zatím ( po 2 hodinách) se nic výrazného nestalo. Uvidím ráno?
      Pokud nenastane gelová fáze, co má mdále udělat, když je mám v plastu? to přeci nemohu strčit do trouby....

      Vymazat
  35. Dobry den,potrebovala bych poradit kolik je zapotrebi pridat 100%esencionalniho oleje do stopy? Vzdy se mi zda,ze jsem to prehnala,ale ve vysledku mydlo nevoni :( zkousela jste nekdy pribarvovat mydlo repou?
    Moc dekuji za odpoved

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolik esence? podle chuti. na cca 15 mýdel dávám min. 40 kapek.
      Problém jsou citrusové esence ... bohužel rychle z mýdel vytěkají. Zkuste je předem rozmíchat v troše hl. mouky, aby se vázaly, než je dáte do stopy. Ale 100% to problém neřeší.
      Mátové aroma mi např. nemizí ani po měsících.
      Řepu jsem nezkoušela.¨Barvím jen bylinkami.

      Vymazat
    2. Aha, tak pokud je problém s citrusovými, jak říkáte, tady bude zakopaný pes, pomerančového jsem posledně vlila půl skleničky a ve výsledku téměř nic. Už jsem zkoušela dle přečtených rad i lžičku škrobu. Zkusím tedy santálové dřevo, snad to už vonět bude, děkuji za odpověď.

      Vymazat
  36. Dobrý deň,
    mám otázku k receptu na medovo mliečne mydlo,ktorý ste zverejnili. Oleje v tomto mydle (recepte) nemajú dohromady 1000g, aj keď tam pripočítam to mlieko. Nezabudli ste na nejaký olej? Lebo nie som si istá,či z toho vznikne mydlo. Všetky recepty uvádzajú pomer olejov 1000g pri väčších dávkach je to 1500g alebo 2000g, ale vždy je to ucelené číslo a vo vašom recepte je to len 651g + 23g mlieko (čo sa počíta za tuk) = 674g, stále tam niečo do 1000g chýba. Viete mi k tomu niečo bližšie povedať?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alena, v receptu na jakékoli mýdlo nejde o 1000g, ale o poměr mezi oleji, hydroxidem a destilovanou vodou.
      Pokud máte problém s gramáží, upravte si množství a zachovejte poměr surovin.
      Já toto množství používám na 10ks mýdla pro naši potřebu. A recept je správně. M.

      Vymazat
  37. Dobrý den Moni.Potřebovala bych poradit.Mýdla jem dělala dle receptu,ale už to budou 2 měsíce a pořád ne a ne dozrát.Větrám,ale stále barva na lakmusovém papírku je stejná.Myslíte,že je nějaký rozdíl mezi značkami lakmusových papírku nebo už fakt nevím čím by to mohlo být.Tak jsem byla natěšená dělat si mýdla sama,ale když vidím,že stále se nic neděje,tak jsem z toho špatná.Budete zlatá pokud mi zvednete náladu a poradíte.Děkuji Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, ráda bych poradila, ale takto na dálku, když nevím přesné podmínky a postup ... těžko radit.pH i 8 už můžete využít. Kolik vám to ukazuje?

      Vymazat
  38. ja mam prave papirky jen do 7,4.a ta je hodne tmave zelena.a me to stale ukazuje stejnou tmavsi modrou.

    OdpovědětVymazat
  39. delala sem recept 500ml olivoveho,300ml kokosoveho,200 palmoveho.ted presne nevim kolik bylo louhu.vody myslim 380ml.podle kalkulacky sem si to jeste kontrolovala i ten louh.A melo by to byt snad v poradku.Lenka

    OdpovědětVymazat
  40. Dobrý den,chtela jsem se zeptat,zdali jste nezkoušela ricinový olej a prosím kam sním,popřípade misto ktereho.Děkuji Gabina

    OdpovědětVymazat
  41. moc děkuji:)))tolik me vaše mydla nadchla,že příští týden vyzkouším výrobu:)))Gábina

    OdpovědětVymazat
  42. moc se omlouvam,jsem blond,ale nesel by kokosový olej nahradit treba sojovým.moc Děkuji blondýna Gábina

    OdpovědětVymazat
  43. A jeste poslední dotaz a snad uz zacnu:)))kolik gramu oleje a louhu a vody davate?v primarním rceptu neni množství uvedeno a ja se bojim abych to nezkonila.blondýna Gábina

    OdpovědětVymazat
  44. Dobrý den. Ještě jsem mýdlo nezkoušela a odhodlávam se :-). Chci se zeptat, zda je možné destilovanou vodu nahradit syrovátkou, nebo kdy ji tam dat. Mam ji dost po výrobě sýrů. Dekuji

    OdpovědětVymazat
  45. Dobrý večer. Již několikrát jsem se nechala inspirovat vašimi stránkami. Bezpochybně jsou ty nej na které jsem narazila. Není týdne, abych nenakoukla. Dlouho jsem odhodlána vyzkoušet mýdla. Levandule jsem nasušila, kokosový tuk zakoupila i dest.vodu mám. Jen nevím, hydrixid nikde. Mohu použít prostředek pod názvem Fredy??? A sš se i používat rýžovy olej??Děkuji a přeji spousty bezva tvůrčích nápadů

    OdpovědětVymazat
  46. Krasny vecer Moniko.
    Chci se pustit do domaci vyroby nejen mydel, ale kosmetiky komplet.
    Jsem ve fazi sbirani informaci, nakupu knih a ingredienci, hledani receptu, tipu a rad.
    Mam dotaz i k mydlum.
    Co lze vyuzit misto palmace? Jen bambucke maslo? Nebo je i jina adekvatni nahrada?
    Chci prvne vyzkouset citronove olivove mydlo na prani a palmac pouzivat nechci.
    A jaky nastavec na mixeru pouzivate? Mame od tescomy a ten urceny k slehani usleha bezvadne slehacku, ale snih z bilku nezvladne.
    Diky

    OdpovědětVymazat
  47. Krasny vecer Moniko.
    Chci se pustit do domaci vyroby nejen mydel, ale kosmetiky komplet.
    Jsem ve fazi sbirani informaci, nakupu knih a ingredienci, hledani receptu, tipu a rad.
    Mam dotaz i k mydlum.
    Co lze vyuzit misto palmace? Jen bambucke maslo? Nebo je i jina adekvatni nahrada?
    Chci prvne vyzkouset citronove olivove mydlo na prani a palmac pouzivat nechci.
    A jaky nastavec na mixeru pouzivate? Mame od tescomy a ten urceny k slehani usleha bezvadne slehacku, ale snih z bilku nezvladne.
    Diky

    OdpovědětVymazat
  48. Dobry Den,chtela jsem se zeptat na pomery,popripade na gramy oleju louhu a vody.posldne kdyz jsem je delala,tak mydlo zustalo na ph 9 a to jsem cekala 2 mesice.navic mi ztuhlo okamzite.prosim o radu,chtela bych ho dat jako darek:)))Gabca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, v příspěvku výše jsou rozepsané přesné gramy jednotlivých surovin.
      Hezký den
      M.

      Vymazat
    2. Dobry den,na medovo mlecne mydlo ano,ale na zakladnim pomery chybi.Medove mydlo mi vyslo podle vaseho receptu skvele,ale to obycejne ne.proto jsem se chtela na presne pomery.Dekuji

      Vymazat
    3. Dobrý den,
      také by mě zajímalo, jestli máte pokaždé jiné poměry surovin podle toho jaké děláte mýdlo. Chtěla bych zkusit různé druhy, ale nevím zda to mám zkusit přesně podle Vašeho receptu jen místo medu a mléka dát např. levanduli. Děkuji moc za odpověď

      Vymazat
    4. Poměry mám různé pro různé recepty a ty si nechám s dovolením pro sebe. Hodně už jsem sdílela a každý si může poměry propočítat. To je na mýdlaření ten oříšek. Vzít tabulky a své očekávání, co od mýdla žádáte a především experimentovat, zkoušet. Potom si své práce více vážíte a můžete být na sebe pyšní. Dala jsem tu hodně rad, ale ráda bych aby si každý potom našel svou cestu. Pomůžou publikace o mýdlaření.
      Hodně úspěchů.

      Vymazat
  49. Dobrý den,
    chci vyrábět medovo - mléčné mýdlo. Chtěla bych se Vás zeptat na ty lakmusové papírky na měření pH, postačí mi lakmusové papírky, které se prodávají v lékárně, nebo jsou na to nějaké jiné?
    Děkuji za odpověď. Krásný večer. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, tyto stačí. Ale pokud vydržíte a necháte mýdlo na větratelném místě 3-4 týdny, nemusíte ani měřit pH:-)

      Vymazat
  50. Zdravím, udělala jsem mýdlo podle Vašeho receptu ze sádla a doma jsem měla granule jen hydroxid draselný. Po rozmíchání tyč. mixerem byla směs hutší, ale po čase se udělal povlak na povrchu a mýdlo nestuhlo. Nevíte jde to nějak spravit?

    OdpovědětVymazat
  51. Moniko
    Mozna trochu netradicni napad - dala by se destilka nahradit kozim mlekem...? Co myslite?

    OdpovědětVymazat
  52. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  53. Zdravím:-)
    Vaše stránky jsou moc krásném a nápadité a velice mě inspirují). Chýstám se vyrobit nějaká mýdla, mám nakoupené ingredience a plno elánu a nápadů, ale chybí mi nějaké pěkné razítka. Nemůžete mi prosím poradit. Moc se mi libí razítko 100% vegetal, které vidím na vašich mýdlech a nemůžu ho nikde najít(
    Děkuju moc a zdravím)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jE Z EKOKOZA.CZ, ALE MYSLÍM, ŽE UŽ HO NEMAJÍ:-(

      Vymazat
  54. Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat, zda mohu znovu použít (rozpustit) velké odřezky na nové mýdlo. Jsou to odřezky, které jsem odřezala kvůli změně tvaru mýdla.
    Děkuji za odpověď. Anička

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, to asi ne. My je nastrouháme do vany jako mydlinky:-)

      Vymazat
    2. Děkuji Vám mnohokrát za odpověď a dobrý typ :).
      Ještě bych na Vás měla jeden dotaz. Dělala jsem mýdlo už několikrát a vždy vše bylo v pořádku. Teď však po 24 hodinách se na mýdle objevil jakoby bílý povlak nebo prášek. Chtěla bych se zeptat, zda nevíte čím by to mohlo být popřípadě, zda to stačí odříznout a mýdlo budu moc po uzrání používat.
      Děkuji Vám ještě jednou za ochotu.

      Vymazat
    3. Aničko, ten bílý povlak je součást přirozéného vysrážení. Neškodné, pokud se nelíbí, klidně odškrabte:-)

      Vymazat
    4. To jsem ráda, už jsem se bála, že mýdlo bude špatné.
      Děkuji Vám moc za radu :)

      Vymazat
    5. A ještě bych měla jeden dotaz. Teď jsem se na nějaké stránce dočetla, že mýdlo bez přidání extraktu z grapefruitových jader vydrží maximálně 5 měsíců. Nedělám mýdlo, tak dlouho, takže to nemám vyzkoušené. Opravdu vydrží jen takto krátkou dobu?
      Děkuji Vám za odpověď a ochotu :).

      Vymazat
    6. bez jádra vydrží minimálně 6 měsíců a s grepovými jádry až 18 měsíců.

      Vymazat
    7. bez jádra vydrží minimálně 6 měsíců a s grepovými jádry až 18 měsíců.

      Vymazat
  55. Dobrý den chtěla bych Vás poprosit o recept s přesných poměrem na Vánoční mýdlo jsem začátečník budu mýdla vyrábět poprvé a řekla jsem si že se zeptám zkušenějších moc Vám děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
  56. Dobrý den
    začal jsem doma vyrábět mýdla.Jako základ používám vyškvařené sádlo.Nakonec při šlehání hmoty přidávám sušenou levanduli a i olejový výluh z levandule normálně tyto ingredience krásně voní,ale když je přidám do hmoty tak ve finále to mýdlo vůbec nevoní.Kde dělám chybu,že nemám mýdlo krásně voňavý dokážete poradit

    OdpovědětVymazat
  57. Dobrý den,
    včera jsem se pustila do výroby medovo-mléčných mýdel a postupovala jsem dle postupu výše. Akorát tedy mám pocit, že neproběhla gelová fáze, ale co mě trápí více, je zápach toho mýdla. Jde velmi cítit použitý hydroxid. Je to běžné? Vyprchá tento zápach?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, zápach hydroxidu je normální. Bude vyprchávat několik dní až týdnů podle větrané místnosti.

      Vymazat
  58. Dobrý den Moniko, máte nějaký způsob jak vyrobit razítka na mýdlo nebo mi poradíte, kde je sehnat? Nějak se mi to nedaří. Dík Stáňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Razítka nedělám. Koupila jsem na ekokoza.cz

      Vymazat
  59. Dobry den Moniko prosim delate i mydla z bambuckeho masla? Je mozne jej jen zamenit s palmovym olejem ve stejnem mnozstvi? Mohla by jste mi prosim poradit? Chtela bych mydlo bez palmoveho oleje. Moc dekuji Bara

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možné to je. Zkus tento recept:
      400 g olivového oleje
      300 g kokosového oleje
      200 g bambuckého másla
      100 g ricinového oleje
      380 g/ml destilované vody
      140 g hydroxidu sodného

      Vymazat
  60. Dobrý podvečer. Je nějaká stránka kde seženu tecepty? Zítra budem s manželem delat medovo mléčné. A je možné udělat jen mléčné? Musím med něčím nahradit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezkoušela jsem bez medu, ale samozřejmě experimentujte, o tom mýdlaření je. Vyzkoušet, přepočítat. Každý chceme od mýdla jiné vlastnosti. Doporučuji načíst literaturu a potom kombinovat podle vašeho očekávání.
      Jeden recept je zrovna o koment výše. a v literatuře se naučíte co s čím kombinovat. Seženete na internetu, např. U Tří Lilií

      Vymazat
  61. Dobrý den paní Moniko :) V prvé řadě bych Vám chtěla pochválit Vaše krásná, oku lahodící mýdla! Sama bych se chtěla do pustit do domácí výroby, proto bych se chtěla zeptat, jestli je třeba používat na výrobu mýdel panenské oleje nebo stačí i levnější ze supermarketů (nebo třeba z fichemy). Kde kupujete destilovanou vodu, jednou jsem kupovala v lékarně asi 500 ml a stála strašně moc :D stačí "normální"? Mám zásobu sušených bylin, ale bojím se, že budou spíš na obtíž v mýdlu.. dělala jsem tuhý krém a květy zůstávají na těle :/. Děkuji, s pozdravem Pavlína M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Pavlo.
      Ano, olivový olej stačí pomace, extra virgin by stejně ztratil svou kvalitu v kontaktu s hydroxidem. Destilovanou vodu koupíte v každé drogerii i ve velkých supermarketech třeba v 5l barelu. Bylinky záleží na vás. Já je ráda dávám. Dělají přirozený peeling, obarví mýdla, dodají pokožce své účinné látky.

      Vymazat
  62. Dobrý den mýdla máte nádherná.Obdivuji Vás, že takovou krásu dokážete.Moje láska k přírodním mýdlům už trvá skoro dva roky,po tom co jsem navštívila jednu rodinnou mýdlárnu.Věřte,že bych si přála v tom obchůdku pracovat.Syn je atopik a po používání přírodních mýdel se opravdu zlepšil a tak se odhodlávám svůj sen si splnit aspoň pro nás doma a začít mýdla vyrábět.A má otázka ( nějak jsem se rozepsala) prosím když mu budu chtít do mýdla přidat ovesné vločky a nebo ten jíl ,musím něčeho ubrat kvůli zachování gramáže?A ty vločky se tam přidávají jako bylinky nebo se dělá odvar.Moc děkuji a omlouvám se za slohovou práci,ale mýdla mě prostě fascinují.Pěkný den Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, děkuji za Vaše řádky.
      Cokoli přidáváte do stopy (vločky, bylinky, jíly, sušené květy ...) je nad rámec gramáže. Nic neubírejte. Co dáte do stopy mýdlové hmoty zůstane v mýdle a má blahý účinek na pokožku. Hydroxid už to nezničí, jen popřípadě změní barvu. Hodně štěstí♥

      Vymazat
  63. Dobrý den velmi děkuji za odpověď jste skvělá.Včera jsem našla tabulku pro výpočet olejů a hydroxidu a zjistila jsem,že asi neumím počítat.Zrovna olivový olej když počítám podle čísel v tabulce tak mi vyjde jiný výsledek.A když jsem si chtěla vyzkoušet jestli jsem princip pochopila dobře tak jsem zkusila počítat Váš recept na medovo mléčné mýdlo tak my vyšel výsledek hydroxidu nižší.Prosím nevíte kde dělám chybu nebo se pro jistotu hydroxidu přidává a nebo opravdu neumím počítat.Moc děkuji a přeji hezký den Pavla

    OdpovědětVymazat
  64. Dobrý deň,vcera som robila vaše medové mydlo, nic som nezmenila a aj tak nevypada ako to vaše na obrázku v strede je také tmavé ale okraje mám blede,zmení to ešte farbu? Alebo kde som urobila chybu?A je aj dosť lepkave, ďakujem veľmi pekne za odpoved.

    OdpovědětVymazat
  65. Dobrý den. Asi jsem zvrtala mýdlo. Chtěla jsem přidat mléko, ale zapomněla jsem ubratnozstvi vody (nahradit mýdlem) Po 24 hodinách mýdlo pH12 a je cítit po čpavku, potí se. Je možné, ze zráním pH klesne ? Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to ztraceno, jen počítejte s delší dobou zrání, kontrolujte pH

      Vymazat
  66. Dobry den Moni,
    prosim,jaky pouzivate teplomer na mereni teploty louhu-zavarovaci nebo nejaky specialni.
    DIKY za odpoved.Zuzka

    OdpovědětVymazat
  67. Zuzko, máme digitální teploměr z IKEA za 199Kč. Má kovový konec. Je vidět v prvním příspěvku o mýdlech.

    OdpovědětVymazat
  68. Dobrý den, moc děkuju za úžasný recept na mýdlo, byl to můj třetí pokus a první skutečně povedený (alespoň zatím) - mýdlo už zraje. Chtěla jsem se zeptat, v obecném seznamu ingrediencí píšete bambucké máslo nebo palmový tuk, je možné tedy v konkrétním receptu nahradit palmový tuk stejným množstvím bambuckého másla nebo je potřeba změnit poměry tuků? Určitě bych se v budoucnu chtěla pustit i do kávového mýdla, vypadá úžasně. Používáte na něj kávu z destilované vody nebo obyčejné preso? Předem moc děkuji za odpovědi.

    Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlínko, asi bude potřeba vyzkoušet a vypočítat jiné poměry. Ano, vždy destilovanou vodu.

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥