úterý 14. dubna 2015

Skupinová práce ...


Krásný den.
 Dnes opět neučitelky mohou přeskočit, abych vás moc nenudila.

Před Velikonocemi jsme s kolegy navštívili základní školu v Chrudimi a co si odvážím, je vychytávka na změnu rolí ve skupinové práci.
Tu já hodně využívám, ale role jsme měli nastavené buď natrvalo, nebo volným výběrem.
Inspirace je úžasně jednoduchá, funkční a praktická.

Ve třídě vyvěste vaše role, třeba máte jiné ....
Barvy malých lepíků na židli odpovídají A4 popisné formě, na kterou všichni vidí.

Každé pondělí ráno se děti posunou ve své skupině o jednu židličku podle směru hodinových ručiček. Tím si vymění roli.
Po uplynutí čtyř týdnů, ale to už je na vás, jestli 6 týdnů nebo i déle ... si děti úplně vymění skupiny.
My si odhlasovali náhodný výběr ... nějaká hra nás rozlosuje do nových skupin.
Já to v naší atypické třídě vítám i z toho důvodu, že se děti vystřídají. Kdo sedí zrovna za trámem, se dostane také na lepší místo :o)
A především nej výhoda ...děti se naučí spolupracovat opravdu se všemi, nejen se svou kamarádkou a vyzkouší si všechny role.
Samozřejmě se téměř všichni těší na roli hlídače :o)




Koukám, že jsem zapomněla vypsat ještě jeden úkol k POSLOVI.
.... a to možnost se jít poradit k jiné skupině, pokud jeho už si neví rady s daným úkolem.
Snažím se vést děti k tomu, aby jsi jako první poradily mezi sebou, než by hned běžely za učitelkou. 



Tak to by pracovně pro dnešek stačilo a budu ráda, když se podělíte o zkušenosti, jak to máte u vás.
Mějte se prima a hodně energie při práci s dětmi,

12 komentářů:

  1. Moni,
    tak to jste byli kousek od nás ;-)
    Myslím, že dokonce ve speciální škole učitelky, kterou trochu znám z MC.
    Má úžasné školní metody, škoda jen, že na každodenní dojíždění je od nás škola 20 km vzdálená, jinak bych naváhala.
    Krásné učitelské dny!

    OdpovědětVymazat
  2. Moni, super.vyuziji i jako andragog☺

    OdpovědětVymazat
  3. To jste Moni byli u nás :)) syn do té školy chodil a super. Prima den. Petra

    OdpovědětVymazat
  4. Něco podobného jsem si zalaminovala už před mnoha lety, dokonce i s klipsy na tričko, kdo je kdo- mluvčí, zapisovatel apod....
    Využívala jsem to ale jen když jsem učila češtinu v pětce. Na druhém stupni to moc nevyužiji.
    Ale pro 1. stupeň je to bezva.
    Ahoj Martina

    OdpovědětVymazat
  5. Moni, super nápad. U mě ve třídě se děti stěhují každých 14 dní už od první třídy..Nerozděluji je já, ale losují si ..pokaždé jinak, pexesa- vyhledávají stejnou dvojici, čísla a další možnosti..3x do roka si vybírají dle svého výběru..Může se to zdát nepraktické, ale nám se to moc osvědčilo...Musím napsat, že stěhování ve třídě berou jako hru a všichni se už společně výborně znají. Ještě se mi nestalo, že by někdo nechtěl s někým sedět. Díky věčnému přesazování vznikla jedna veliká parta..Samozřejmě, když si vylosují svého oblíbence, tak jásají,ale vzájemně se naučili respektovat a nevadí si..Jinak skupinovky dělám ráda a záleží jaké jsou..když o nic nejde, tak se dělí sami do skupin ( molekuly apod.), ale pokud by měl být výstup nějak důležitý, tak máme stabilní skupiny, které jsem vybírala podle schopností dětí, aby byly skupiny vyrovnané..Na skupinové práce jsem kdysi dělala dokonce i diplomku:o))..Jinak oceňuji nápad se střídáním rolí ve skupině, protože se mi občas stává, že ne všichni jsou ve skupině akční:o)..Měj se krásně a těším se na další nápady..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím uznat, že ta diplomová práce by mě velmi zajímala :) nemáte odkaz? Děkuji K. Viktorová

      Vymazat
  6. Dobrý den,
    moc se mi líbí Váš blog. Krásně fotíte, báječně vaříte, malujete, máte spoustu energie. Ráda k Vám chodím pro potěchu oka.
    Poprvé, když jsem na Váš blog narazila, jsem si říkala, jestli nejste nááááhodou paní učitelka:))
    Chtěla jsem Vás požádat, jestli byste mi tu nenechala odkaz na růžovou kuchyňku, ze které se nedávno radovala vaše dcera.
    Já ji nějak nemůžu u Vás na blogu dohledat.
    Moc děkuji.
    Martina /taky mám Terezku a taky jsem úča Čj,D, Aj - úplně upřímně Vám pedagogicky tleskám a moc bych si přála, aby jednou naše Terezka měla také tak nadšenou paní učitelku jako jste vy/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, ale určitě nejsem nijak dokonalá:o)
      Tady jsem objednávala kuchyňku, taky ji nemohu najít na svém blogu:o)
      http://www.prodeti.cz/search/?search=kuchynka&searchsbm=Hledat

      Krásný den, M

      Vymazat
  7. Ahoj Moni,
    jsem z Chrudimi, u nás bych tě nečekala:)...na kterépak škole jste byli?
    Moc se mi líbí tvoje metody, někdy je mi líto, že moje děti nemají takovou kreativní paní učitelku.
    Hezký večer. Petra

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravím,

    mohl bych se zeptat - nevíte jaký font je použit na písmo na kartičkách? Jak nadpis, tak ten popis podtím (pokud to není to samé :) )
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, paní Moniko,
    velice Vás opravdu obdivuji a jste mi velkou inspirací a "hnacím motorem" (sama jsem pedagogem na 1.stupni). Velice děkuji za Vaše neotřelé a kreativní nápady. Od letošního školního roku jsem zavedla ve své třídě (3.ročník) ¨Vámi navrhnutý způsob skupinové práce. Úžasné! Všichni pracovali, všichni věděli, co mají dělat, všichni byli spokojeni, že mají svoji "hlavní funkci". Druhý den se mě děti ptaly, zda budeme zase hrát "tu hru s lístečky"....bylo tedy vidět, že vůbec nebraly jako práci, ale jako hru, a to považuji za dokonalé :-). Počátkem roku jsme také vyzkoušeli za domácí úkol ABC - 3D abecedu....děti nadšené, pracovali všichni členové rodiny, ale myslím, že toto zapojení vůbec nevadilo :-). Těším se na další příspěvky! Barbora

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, moc Vám děkuji za milou ZV:o)
      Ani já nejsem úplně tvůrcem, také se inspiruji všude možně a zkouším kde co. Jsem ráda, že tato metoda funguje i Vám.
      Hodně zdaru s dětmi, M.

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥