pátek 3. dubna 2015

Velký pátek ...



Velký pátek je pro křesťanský svět připomínkou ukřižování Ježíše Krista.
Je to den smutku, modliteb a klidu.
Lidové zvyky našich předků začínaly ještě před rozedněním, kdy chodili lidé k potoku omývat se vodou. Ta měla v tento den zázračné účinky. Léčila a dodávala na kráse a svěžesti na celý další rok.
Na velký pátek se nesmělo uklízet, prát, bělit, hýbat se zemí ... pracovat na polích, v sadech ani na zahradách. 
Nesmělo se nic darovat ani přijímat.
No, nevím, nevím, zřejmě poruším všechna přikázání ... dva dny jsem byla mimo domov a práce na mě čeká spousta :o)
A nezapomeňte ještě na jednu starou lidovou tradici, kterou já si nejvíce pamatuji díky hamižnému Trautenberkovi
... tento díl jsem měla jako dítě v Krkonošských pohádkách nejraději ..... 
 Odpoledne kolem třetí hodiny se otevírají hory s pokladem.
Místo poznáte podle záře, která z hory vychází, nebo podle kvetoucího  kapradí.
A já zrovna minulý měsíc učila děti, že kapradí je výtrusná rostlina a ta nekvete, tak to bude asi velká práce najít vstup do hory :o)




Tak si užijte co nejpoklidnější den a já běžím k potoku ... 
... slunce ještě nevyšlo, tak mám šanci, než začne tlačenice :o)

10 komentářů:

  1. Krásny príspevok, Monika. Veselé veľkonočné sviatky, prajem.

    Silvia

    OdpovědětVymazat
  2. krasa,asi take porusim prikazani,pac mam prace hodne. Ale jiste nasi predci taky meli a presto to umeli dodrzet. jina doba,jiny zvyk. Krasne svatky Vsem PV

    OdpovědětVymazat
  3. Já si pamatuji Velký pátek a hledání pokladů podle Erbenovy balady Poklad:-) A s těmi kapradinami jsi na to krásně narazila.-))))Asi taky poruším řadu zákazů spojených s tímto dnem, ale co se dá dělat, že?:-) Užijte si tento den:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Horo, horo, otevři se pro člověka poctivýho a vydej mu málo, z bohatství svýho - také tu pohádku s touto hláškou miluji. Přeji krásné prožití velikonočních svátků. Monika

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za připomenutí hezkých tradic. Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. ale přece vstup do hory je tam, kam ve tři hodiny odpoledne ukazuje korouhvička Jimenického zámku :-) - v Krakonošově :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Krásné fotky a článek. Trošku mě zaskočilo to, že se nesmí nic darovat, protože já zrovna dneska chci péct cupcakes a donést je babičce :D

    OdpovědětVymazat
  8. Tak a já už dnes také porušila téměř vše :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moni, zřejmě se dnes inspiruji předky a nebudu uklízet :-) Krásné Velikonoce k vám na kopeček! Radka

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥