pondělí 18. května 2015

Mé knižní TOP ...


Již několik mailů mi přišlo s přáním, ať odtajním, jaké knížky mám ráda.
Pro začátek jsem se snažila vybrat jen pět kousků.
Několik z nich jsem už četla i několikrát.
Vždy jsem ráda četla. Nejvíc jsem  toho ale přelouskala na první mateřské ... kdo máte více dětí, dáte mi jistě za pravdu:
"jedno dítě, žádné dítě"
A když několikrát denně do dvou let kojíte několik desítek minut ... to je času na čtení!
Pamatuji si, že jsme s Terinkou v kočárku jezdily každý týden do knihovny pro nové kousky.
Jsem milovník i té detektivní, pro odborníky, podřadné literatury.
Agatha Christie napsala prý kolem 70 detektivek a myslím, že na první mateřské jsem přelouskala většinu z nich.
Roční Terezka skoro vyslovila  místo prvního slůvka ... máma a táta ... Hercule Poirot :o)

Ale byly časy, kdy jsem zase nečetla vůbec ... především na druhé mateřské :o)


Ale nejraději z autorů mám asi Johna Irvinga a tři z jeho knih jsou v mé top five.
Miluju knihy faktů.
 Přesněji řečeno historii ... biografie panovníků, faraónů, malířů ...
Mám ráda, když se čtením jen neodreaguji, ale načerpávám i cenné informace.

Ale řeknu vám, je to fuška, vybrat jen pět knih.
Tak tady jsou. 

John Irving: Pravidla moštárny
John Irving: Svět podle Garpa
John Irving: Modlitba za Owena Meanyho
Irving Stone: Žízeň po životě
Gabriele Marie Christenová: Marie Terezie mezi trůnem a králem

A nyní čtu od Haruki Murakamiho : Kroniku ptáčka na klíček.
Jsem teprve za půlkou, ale pro mě nej Murakami ze čtyř, co jsem četla.


Budu ale moc vděčná za vaše doporučení.
Prázdniny se blíží ... tím tedy nechci nikoho naštvat :o)

Mějte se krásně  a předem díky za vaše tipy,

36 komentářů:

  1. Moni,já jedním dechem přečetla Biomanželku od
    M.Wiewegha.Vřele doporučuji.Jinak Hercule Poirot a Slečna Marple patří mezi mé oblíbence. Jarka.

    OdpovědětVymazat
  2. Pravidla moštárny jsou i moje srdcovka, a kupodivu, mám ráda i film. Podívej se na můj blog siraelxy.blogspot.cz, možná najdeš v knihách inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  3. Já dostala doporučení na knihu "Žídkovské bohyně".Přečetla jsem za 2 dny, vaření a uklízení šlo stranou.Skvělá knížka oceněná Magnesií literou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žítkovské bohyně mohu také doporučit a od Kateřiny Tučkové také Vyhnání Gerty Schnirch. Výborná kniha!

      Vymazat
    2. Vynikající tip, čtu také dokumenty o Žítkovských bohyních. Také Vyhnání Gerty Schnirch je super ! Ale trošku drsné, což mně nevadí. Martina

      Vymazat
  4. Zdravím,
    máte naprosto stejný vkus jako já :-)
    Jen první místo u mne má Garp, pak další knihy od Irvinga a hned za nimi je Murakami, hlavně jeho 1Q84.
    Linda

    OdpovědětVymazat
  5. Tak Agatha je moje milovaná, jinak pro mě top knížka je Na východ od ráje od Steinbecka, Želary Květy Legátové, Lovec Draků Khaleda Hosseiniho, Pán prstenů od Tolkiena a pak oblíbení spisovatelé: Durrel, Austenová, Astrid Lindgrenová, Ransome.

    OdpovědětVymazat
  6. Moniko, "Pravidla moštárny" mě již dlouho lákají. Nenáhodně o nich píšete i vy. Letošní léto na ně určitě dojde řada.
    Top pět je opravdu velmi, velmi tvrdý oříšek :o) U mě by určitě na prvních místech byl Paulo Coelho - "Alchymista"
    Krásné dny
    Katka ze Země ZA DUHOU ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Irving Stone - Řecký poklad. Příběh H. Schliemanna a objevení Troje. Přečetla jsem už snad pětkrát!!

    OdpovědětVymazat
  8. Jo a v první pětce je 4x Irwing. Kdo ví, jestli Gabriele Marie Christenová není rozená Irwing :o)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Moni,
    Irving asi vede u naší generace :-). Já mohu také doporučit nezapomenutelnou knihu od francouzské autorky Muriel Barbery- S elegancí ježka, která se dočkala i filmové podoby. Severské krimi od Petera Maye, které není tak drsné jako Nesbo ;-), ale vtáhne tě stejně a dá člověku ochutnat severský kraj se vším všudy. Na dovolenou vždy propašuji nějakou knihu od Petera Mayleho s jeho vtipným povídáním o Provence nebo knihu od Lenky Civade (Lanýže, Provence jako sen), Julie Stagg (Návrat Pařížana, Hostinec)....a poslední dny si lámu hlavu nad tím, co mi chtěla mamka říci knihou Seznam tajných přání, která mi leží v hlavě stále se k ní vracím a vracím.....;-)
    Mája

    OdpovědětVymazat
  10. Jeee dnes musím také napsat - Irving je také v mých top autorech a to hlavně Modlitba za Owena Meanyho a Pravidla moštárny (ráda se k nim jednou za pár let vracím).
    A teď jsem četla a mooooc se mi líbily knihy od Kate Atkinsonové (Život za životem a V zákulisí muzea). A od Hannah Kentové Agnes. A ještě jedu severské detektivky hlavně Jo Nesbo a Lars Kepler.

    OdpovědětVymazat
  11. Jako čtenářka nade mnou i já jsem Zítkovské bohyně a Gertu Schnirch přečetla na jeden zátah. V poslední době se mi také moc líbí knížky Jiřího Hájíčka a z detektivek Nesbo a Larsson. Agathu mám myslím také přečtenou skoro celou, ale asi mám trochu radši paní Marplovou :)

    OdpovědětVymazat
  12. Mně si nejvíce získali Tři kamarádi od Remarqua a Tehova cesta od C. Klement. Obě určitě doporučuji :)

    OdpovědětVymazat
  13. Cim nas ten Irwing fascinuje? Taky jej mam v TOP. Krome bohyni a Gerty Snirch bych pridala Posledni kabriolet, Skleneny pokoj,Kamen a bolest,taktez S eleganci jezka, Stalo se 1. zari a ze severske krimi se primlouvam za oddeleni Q v serii Jussi Adler- Olsena. Terka

    OdpovědětVymazat
  14. Holky zlatý, moc děkuji, opravdu.
    Některé z vašich doporučení jsem už četla, ale i tak mám dlouhý seznam na prázdniny.
    Díky, díky!
    Mějte krásný den, Monča

    OdpovědětVymazat
  15. Jůůů, tak já jsem taky fanynka Agathy, přesněji řečeno Hercula :-D Pak mám moc ráda knížku podle filmu (nejdřív jsem četla knížku a až pak jsem viděla film - s Robinem Williamsem, takže mám ráda hlavně tu knížku) Král rybář od Leonore Fleischer. Je to malá knížečka, ale už jsem jí četla asi 10x a ráda se k ní vracím. A jinak jsem velká fanynka Jefferyho Deavera. To je bývalý právník a folkový zpěvák, který začal psát detektivky a pokaždé je to z jiného prostředí, takže se člověk dozví něco třeba o písmoznalectví, o řeči těla při výsleších a podobně - byla zfilmovaná jeho knížka Sběratel kostí s Denzelem Washingtonem a Angelinou Jolie.
    Jinak souhlasím, u prvního dítěte bylo času ... ale teď se dvěma najednou nevím, kam se ten čas poděl :-D

    OdpovědětVymazat
  16. Díky Moniko za tipy na knížky. Posílám taky několik doporučení- Blanka Milfaitová - Příběh opravdové vášně,
    Marta. Davouze - Dům v Bretani (to napsala exmanželka od Železného, je to z Francie jak zařizovala dům a příhody kolem, takové lehké čtení, s narážkami na manželství, vztahy)
    Úterní ženy - pět kamarádek se schází první úterý v měsící, je to bestseler, má už i dvě pokračování, každá kamarádka je jiná, věkové i zájmy a přesto se mají rádi a pomáhají si...
    Alchymista - od Coehla, Nevěra - Coehlo

    OdpovědětVymazat
  17. Dobrý den, dovolte mi doporučit Vám knihu Jiřího Šulce - Dva proti říši. Dobře napsaný záznam naší historie i s vysvětlením kdo je kdo. Druhá kniha, která mě očarovala je od Jiřího Hájíčka - Rybí krev. Vytržení z kořenů je aktuální téma dle mého názoru. Pěkný den Marková P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rybí krev je fantastická! A moc se mi od Hájíčka líbilo i Selský baroko.

      Vymazat
  18. ...ja milujem Daphne du Maurier-Generál Jeho Veličenstva.A Theodore Dreiser-Jennie Gerhardtová;Annemarie Selinko-Desirée.....
    pekný deň
    Lulu

    OdpovědětVymazat
  19. Taky se dnes přídám :-)
    Pravidla moštárny jsou také v mé první pětce :-) Na film jsem byla ale doslova nasr... až ... snad dodnes :-D
    Pak skoro všechno od Marqueze ... Láska za časů cholery a sto roků samoty
    Fulghum a kromě fejetonů jeho třídilné Třetí přání
    Samozřejme ´Bohyně´ a ´Gerta´ ... pro brněnské a okolí, Gerta v podání HaDivadla je neuvěřitelný zažítek
    V podobném stylu jako výše jmenované je Druhý život Marýny G. od Vladimíry Klimecké, osudy žen od začátku 20 století do dnešní doby z Valašska
    Z historických mám ráda starou dobrou klasiku, Loukotkovou - Navzdory básník zpívá a Není římského lidu
    A posledního půl roku žiju výhradně Hrou o trůny :-) Aktuálně v polovině 5.dílu...
    Tak hezké letní čtení všem
    Vendula

    OdpovědětVymazat
  20. ...Wilbur Smith a jeho Reka bohu..tri dily. Nejcasteji se vracim ke druhemu dilu. A pak jeste Hana Marie Koernerova Andelska tvar - nenechte se odradit filmem (ja jsem ho snad cely ani nevidela), knizka s nim nema moc spolecneho. No a na odlehceni...lehce eroticky roman Nabijec:)...jen lehce..a na odreagovani dobry:) Hezke dny! Renata

    OdpovědětVymazat
  21. Knihy a časopisy o historii miluju, nemáme TV a když se nevěnujeme domku a zahradě tak čteme, moje jednička je Betty MacDonaldová, tu čtu už od dětství a toužím se stát slepičím farmářem :) V práci poslouchám audioknihy v MP3, když dělám 12-ky pecka-knihu za směnu, a kdy jindy se mi poštěstí "číst si půl dne". Načtená kniha Pravidla moštárny je má oblíbená. Díky za článek, s pozdravem Hanka

    OdpovědětVymazat
  22. Moniko, u mně též vítězí Murakami a Irving, Motlitba za Owena Meanyho je na nočním stolku stále...
    Jinak mohu vřele doporučit od Pascala Merciera: Noční vlak do Lisabonu...je tak úžasná, že letos jedu na dovolenou právě do Portugalska, nalákána atmosférou Lisabonu jež je popsaná v knize
    zdravím na kopeček jarka

    OdpovědětVymazat
  23. Musím s některými uvedenými jenom souhlasit. Řeka bohů (W. Smith) - historické nádherno! Loukotková - Navzdory básník zpívá a Není římského lidu - taky paráda. Když je mi smutno - Vejce a já (Betty MacDonaldová). Aby si člověk vážil i každodennosti Vstupenka do ráje (L. Lanczová). Remarque - ten zaujímá v knihovně přední místo (Nebe nezná vyvolených). No a samostatnou kapitolou jsou detektivky, ty nesmí chybět na žádnou dovolenou - Dick Francis (přečteno téměř vše a stále se k některým vracím, fascinuje mne jeho vypravěčský styl), Herkule Poirot je klasika... Dalo by se pokračovat.
    Jak jste, Moni, zvládla vybrat jenom pět titulů?! To nedám.
    Díky za tohle zamyšlení. Vzhledem k výše uvedeným příspěvkům vím, co povezu letos s sebou v kufru. Díky Peťula

    OdpovědětVymazat
  24. Já Irvinga taky čtu po několikáté. Teď dočítám Hotel New Hampshire... A v létě se vždy vracím k Třetímu přání od Roberta Fulghuma - je to laskavé, hravé, cestovatelské, s ohromnou fantazií a dobře se to čte :-)

    OdpovědětVymazat
  25. Krome spousty dalsich bych nerada zapomnela na dve knihy Ireny Douskove: Hrdy Budzes a volne pokracovani Onegin byl Rusak (treti volne pokracovani Darda uz me tolik nevzalo, ale cte se taky dobre).

    Pavla

    OdpovědětVymazat
  26. Od Irwinga mám nejraději Rok vdovou a od A.Christie její vlastni životopis, který sama napsala,četla jsem od ní prakticky všechno i její cestopisy z vykopávek s jejím druhým manželem. Jinak můj seznam by byl opravdu dlouhý, taky podle toho vypadá moje knihovna,ještě, že existuji e_knihy.

    OdpovědětVymazat
  27. Moniko, nikdy jsem nečetla detektivky, ale teď ...přečti si knížky od Larse Keplera. V pátek vyšla poslední...Stalker. Dnes jsem ji zakoupila a už se těším až začnu. Nejdřív ale musím dočíst Fridu, také super knížka o životě mexické malířky Fridy Kahlo. Kdyby ti mé momentální návrhy nestačily, přidám spouuustu dalších. Jsem taková mega čtenářka, takže tipů bych měla mnoho.
    Ahoj Martina

    OdpovědětVymazat
  28. Asi se budu opakovat s autory, kteří zde byli již vypsaní:
    Betty MacDonaldová, Agatha Christie, John Irving (vede Garp a Čtvrtá ruka), Anton Myrer a Poslední kabriolet (k této knize se vracím víc jak 25 let), Irving Stone, z detektivek Ed McBain (nejlepší detektiv 87. revíru Steve Carella) a James Hadley Chase, Artur Hailey, z našich Loukotková, Horňáková-Civade a Fan Vavřincová (u Takové normální rodinky jsem brečela smíchy, skvělý seriál a ještě skvělejší knížka), v dětství Durrell, Lindgrenová, Ransome, samozřejmě May a Verne. Velmi se mi líbily tři knihy autorky Tracy Chevalier (Dívka s perlou, Dáma a jednorožec, Ohnivý tygr). Na 1. místě však u mne vede Marcel Pagnol s knihou Jak voní tymián :-) A na spoustu dalších autorů a krásných knížek jsem si ještě nevzpomněla...
    Eva

    OdpovědětVymazat
  29. Nejen skvělý výběr, ale i hezky naaranžované fotky :-) kdo umí, umí :DDDD
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  30. asi se tomu budeš hodně divit, ale my jsme včera přinesli z antikvariátu Temno, vydání z roku 1926, když ještě Jirásek žil...
    netušil jsem jak je to čtivé, i když je jazyk postarší. Kniha už nemá punc povinné literatury, možná jí to jen prospěje. Pěkný den, Pavel

    OdpovědětVymazat
  31. Spolek přátel krásné literatury a bramborových koláčů:Mary Ann Shaferová

    OdpovědětVymazat
  32. Jak koukám, není pravda, že se málo čte, tolik výborných tipů, ani jsem všechno nepřelouskala. Já ráda přidám své - Gabra a Málinka, co jsem četla jako holka, vrátila jsem se na první i druhé mateřské a teď je mám na nočním stolku zas. A pak za mě od Zdeny Frýbové Otcem i matkou proti své vůli, pokaždé mi tečou slzy od smíchu
    tak krásné čtenářské zážitky Pavla

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥