pondělí 25. května 2015

Tutorské čtení ...



Dnes mám na odkrytí opět krásnou čtenářskou aktivitu, 
kterou by určitě stálo za to s dětmi vyzkoušet.
 ... ve škole napříč třídami a doma ... starší a mladší sourozenci.

Tutorské čtení

Tutor přeloženo z latiny znamená opatrovník nebo poručník. 
Znamená osobu, která se stará o určitou skupinu žáků nebo studentů, konzultuje a procvičuje s nimi probíranou látku a podobně.

Ve škole lze toto čtení vhodně realizovat mezi např. prvňáčky a žáky 4. nebo 5. ročníků, kteří jim dělají tutory.
Děti si rozlosují, nebo vyberou dvojice.
Nejprve si zahrají  hru, při které se seznámí a něco málo se o sobě dozvědí. 
Například co nejraději čtou, koho doma nejčastěji vidí s knihou nebo co zajímavého 
v poslední době četli. 
Najdou si místečko, které se jim bude oběma líbit (třeba i pod stolem...)
Po té ve dvojích čtou společně knihu, kterou si přinesli prvňáčci.
 Při čtení se střídají podle toho, jak jistí čtenáři se ve dvojici sešli. 
Po čtení si potom povídají, co se v textu dověděli, co při tom prožívali a co si o tom myslí.

Myslím, že je to skvělý nápad, jak opět dětem přiblížit svět literatury a dát jim možnost vyzkoušet si jinou roli, než jenom žáka v lavici.



Krásné chvíle u vaší knížky a dejte vědět, jestli použijete tutorské čtení.
Mějte se krásně,

10 komentářů:

  1. Moni, to je super nápad. Díky ti za něj. Už se těším, až mladší Ondra povyroste a bude si s Terezkou číst. Terce jsou 4 roky a už zvládá jednoduché čtení (samotnou ji to bavilo, tak jsme ji v tom lehce podporovali a teď se nestačíme divit, co všechno je schopná přečíst). Je fajn, že se pořád podporuje čtení knížek!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děti mají ohromnou touhu naučit se číst a já jsem propagátor genetické metody, kde to jde úplně samo a dětem se téměř okamžitě ve škole splní přání ... umět číst a psát. A díky této metodě se můžeme hned od začátku věnovat čt. gramotnosti, což vede k lásce ke knihám a světu fantazie a představ.
      Držím palce, aby to dětem zůstalo na celý život:o)
      Krásné dny, Monča

      Vymazat
    2. Moni díky, taky doufám, aby jim to vydrželo :-)
      Jinak jsem se dívala, co to je ta "genetická metoda čtení" a vypadá to hodně zajímavě. Už jsem si tam zadala email kvůli odběru novinek, protože se tam určitě ještě vrátím :-)

      Vymazat
  2. Já už se těším, až budou číst naše děti (2 a 4 roky). Představuji si, že si všichni zalezeme někam s knížkou a já budu mít konečně klid na všechny knížky, které jsem nestíhala číst na mateřské :-) Bohužel realita asi bude jiná, ale představa je to krásná :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To asi bude, já teprve te´d začínám pořádně mít čas na čtení:o) Ale můžete číst dětem a to je kolikrát cennější:O)
      Krásné chvíle u knížek, Monča

      Vymazat
  3. Já myslím, že je to fajn metoda. Mám doma dva kloučky - druháka a jeho skoro čtyřletého bráchu. Je fajn je občas nenápadně pozorovat, když starší mladšímu čte. Starší tak nějak přebírá výrazy a chování nás rodičů, když je s malým a ten zase visí na každém jeho slově.

    Jinak to "tutorství" používala paní učitelka u syna, když chodil do první třídy. Každý měsíc si dělali sebehodnocení, co se jim povedlo, jak kterou aktivitu zvládli a páťáci jim ze začátku vždycky na tu ednu hodinu přišli pomoc. Myslím, že se to celkem líbilo oběma stranám a bylo to docela přínosem.

    Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Moni to co děláte je skvělé !!! Já mám doma kluky,dvojčata, dnes je jim už 8, a číst uměli přesně 4 roky a 10 měsíců !! Neuvěřitelné že ?? :-) Tak silně je to vtáhlo, že jejich první knížka O pejskovi a kočičce, se jim v podstatě vnutila do toho jejich mozečku, že ji znali zpaměti a sehráli i takové menší divadlo, jestli mohu zde je jejich premiéra https://www.youtube.com/watch?v=BZ0wl2uLzU0
    Zde měli za 4 dny 5 té narozeniny. Dále se rozvíjeli tak, že je velmi bavily mapy. Mapu naší vlasti znali zpaměti a když jsme byli u zápisu , tak učitelé byli šokováni jejich znalostmi. Učitel zeměpisu z druhého stupně po nich chtěl ukázat města a bez váhání vždy našli, a to nejen ta velká ale i jako je Ústí n Orlicí, Svitavy atd. .... Moc jsem na ně byla pyšná ... jsem ... ale také jsem slyšela názory, že to není pro dítě dobré aby mělo takové vědomosti, že má čas. Nemyslím si to , ba se mi naopak nelíbí, že dítě v našem systému je usazeno ve škole do lavice a má dělat to co nařizují osnovy. Kluci plynule četli s nástupem do školy a jejich učitelka si toho nevšimla ani za 3 měsíce, kdy dostali slabikář a doma mi četli způsobem že hláskovali. Ptám se proč to tak čtete, vy to tak nemusíte, musíme čte tak celá třída. Když jsem šla tedy za učitelkou a řekla jí tohle, tak jak jsem zmínila, nevěděla že číst umí a že tedy nemusí hláskovat . Takže když třída četla ,kluci si hráli, nebo měli k dispozici encyklopedii apod. Dnes už ale je jejich zájem o mapy slabší, znají hlavní města Evropy i jiných větších států a už je to pro ně nuda. Já jim mohu nabídnout školu životní ,přírodní a etickou , smíchanou s mými znalostmi, ale stále je to méně než ve škole. Možná na tohle budete mít jiný názor, ráda si jej přečtu :-)
    Chtěla jsem tím vlastně říct, že se mi moc líbí že přistupujete ke všemu individuálně a s velikou rozvahou a srdcem. Fandím vám !

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný fotky. Já mám humanitní vzdělání a myslím, že při čtení je nejdůležitější to, aby člověk věděl, o čem to bylo:). Ono to zní dost samozřejmě, ale komixovým čtením teď trpí tolik dětí. Na VŠ po nás pořád chtěli vytáhnout to relevantní. Mám doma 3letou a vždycky se snažím o nějaký resumé, až se mi všichni z rodiny smějou:-D.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné! Kdyby to tak fungovalo na všech školách zcela automaticky - tento přístup učitele.
    Náš mladší ještě neumí mluvit, natož číst, starší sice pusu nezavře, písmenka umí, ale číst ještě ne. Ale mladšímu knížky "čte", umí jich spoustu zpaměti.
    Taky se těším, až si budou číst oba, vedeme je k tomu, knihovna praská ve švech a můj seznam, co dalšího koupit, je nekonečný :-)

    OdpovědětVymazat
  7. V Editčině škole také mají tutorské čtení a moc si to pochvaluje :-).

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥