pondělí 21. září 2015

Sklizeň


Poslední sklizeň bylinek.
Mateřídoušku suším rovnou s dobromyslí a potom z nich dělám čaj. 
Kombinace těchto dvou bylinek na čaj je můj favorit.
Rozmarýnu používám do focacii, do zapečených brambor, do bylinkových směsí k masu.
Kozí rohy usuším. Sušením krásně zčervenají 
a potom používám jako chilli ... na dipy, na zapékaný trhaný chleba, do špaget a do směsí k masu. Pálí přímo děsivě.
Meduňku na čaje a tymián opět pod maso.
Všechny bylinky rozsekám po usušení v elektrickém mlýnku na kávu. Kávu tam vůbec nemelu, na tu používáme klasický mlýnek po prababičce, ale na bylinky, kmín a vanilku se mi ten moderní s noži hodí.


A co vy a boží lékárna? Sušíte, kupujete, pijete, vaříte s nimi?
Mějte krásný den.

21 komentářů:

  1. Moni, to je jako v Boží lékárně :-) Já jsem čajomilec velký, ale na sabosběr a následné sušení jsem nesebrala odvahu. Nejraději mám čaje od Sonnentoru. Na nich jsem si vypěstovala solidní závislost. Od Ježíška jsem dostala sadu čajů od rodinné firmy z Vysočiny. Ty jsou taky výborné. Miluji toto období. Je to přímo blaho pro všechny milovníky čajů!
    Hezký den!
    Petra z hájenky

    OdpovědětVymazat
  2. Ty sušené bylinky jsou užitečné nejen prakticky, ale také moc hezky vypadají a esteticky vyplňují prostor. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný domov, skvělé uložené dřevo. Jéé

    OdpovědětVymazat
  4. Práve sa tým zaoberám...nastal u nás kľud , autistický syn odišiel na ,,týždňovku,, do Drahuškova, a zase som začala vnímať prostredie v ktorom sa nachádzam.Som doma :-)
    Uvedomujem si ako mi už vôňa byliniek pomáha. Hana Hegerová hovorila ako deň začína ovoniavaním dobrých olejov, ja si takto rada pred domom pričuchnem k bylinkám a hovorím si, že by som si mala vytvoriť takýto nejaký rituál.
    Pijem voda a kávu. Ráno by som mohla požuť bylinku, napr. som zistila, že mám palinu dračiu, ktorá sa može aj takto užiť- požuť....Alebo si nájdem tiež favorita na svoj čaj a budem si ho pestovať.(nechápem prečo nemám medovku, dobromysel...)
    Práve som si pooberala bazalku, ktorá je asi teraz najkrajšia, aj kvitne a suším ju na papieri na slniečku.
    Chcem si ísť pre kameninové kochle do IKEA, sú krásne sivozemité a presadím si bylinky na zazimovanie.
    Mohli by zimu prežiť tymián, oregano, jedno nechám v zemi (oberám ho a súším teraz so saturejkou ) a zlaté oregano dám do kochla.Neviem či aj saturejku treba preniesť dovnútra, alebo prežije presadená na slnečnej strane domu .
    Neviem čo so šalviou, či ju dať do vnútra.Vonku v zemi mi neprežila.
    Levanduľa ešte kvitne, mám aj materinu dúšku, tak ich dám do vetvičiek sušiť....tiež ešte rastie nanovo libeček.:-)
    Viac nemám.
    A ešte len začínam s využívaním...minulý rok som sušila len mätu.A levanduľu.
    Chcela som si urobiť šalviový sirup podľa teba, ale šalvie mám len jednu hrsť a z toho druhého, čo som chcela použiť, sa vykľula palina dračia :-)
    Ak mi môžeš dať radu k vyšie napísanému, budem rada :-) Hlavne k tomu zazimovaniu dnu, alebo von .
    Ďakujem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Medovku mám ale citrónovú, a Dúšku tymiánovú tiež.:-)

      Vymazat
    2. A sirup som urobila, z jednej hrste a s polovičnou dávkou ostatného :-)

      Vymazat
  5. Já kupuju byliny od Sonnentor, tam nějak cítím, že to není ošizené nebo zaplísněné... musím zkusit tu mateřídoušku s dobromyslem... Moni, to naskládané dřevo je úchvatné!!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Moni,
    taky suším bylinky ze své zahrádky - meduňku, mátu,...letos poprvé jsme sušila i růžové lístky, heřmánek a lipový květ .
    Ještě se chystám až dozrají na šípky, protože čaj v zimě je z nich nejlepší.
    Letos jsem hlavně dělala sirupy-meduňkový, mátový,rybízový, levandulový, bezinkový a poprvé i ořechovku a je vynikající !
    Sušení a bylinkám zdar!

    OdpovědětVymazat
  7. Na susenie byliniek som este nedospela, hoci moj otec ma v tom zalubu, tak mi niekedy nejaku jeho zmes zabali. Inak mam rada znacku Sonnentor, a najma matovy caj. Teraz som si od otca doniesla lipovy caj, tesim sa, ze mi pripomenie detstvo.
    Ked raz budem mat zahradku, tesim sa na rozmarim, bazalku, ci ine bylinky, ktore pouzivame pri vareni, a zatial ich kupujeme len v obchodoch.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Moni, no jasně, bez bylinek ani ránu! Jsem velký sběratel a pěstitel. Loňskou zimu jsem nemusela ani sušit. Stačilo zajít na zahradu a tymián, saturejka i rozmarýn byly pořád čerstvé a rozmarýn dokonce přezimoval. Jinak letos už mám všehochuť nasušenou a v sobotu jsem dovezla z chaty velkou náruč bio meduňky.
    Bylinkaření a kuchtění zdar. Pa Stáňa

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem na bylinky hrozná, spoustu jich pěstuju, ale jen málokterou nakonec využiju, alespoň mi krásně voní. Ale nadšená jsem z vašich kamen - ty jsou naprosto luxusní, u těch se lenoší :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Vyměnila bych náš velký městský dům s malinkým dvorkem za chalupu a kapku větší zahrádku s bylinkovým záhonem... to by byl můj sen :-)
    Jinak zatim jsem do malinkého záhonku zasadila meduňku, levandulku a maggi koření. V květináčku mám petrželku, rozmarýnu a bazalku. Zatím jsem nezkoušela bylinky sušit, ale v létě jsme se naučili je používat... tak snad dobrý začátek ne?
    Jinak jsem se odměnila a koupila dvě knížky "Vaříme s Herbářem"... sleduju i pořad a snažím se vnést do života víc toho zdravého :-)
    Každopádně Tvoje bylinky na hambalce snad voní až sem... jsi šikulka :-) Pa V.

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Zrovna jsem nacpala do mrazáku libeček, ten potřebuju celoročně:)

    OdpovědětVymazat
  13. Používám ... mátu, meduňku na čaj, tymián a oregano (dobromysl) do jídel, šalvěj na sirup a čaj proti nachlazení a bolestem v krku.... Ale s tou mateřídouškou a dobromyslí na čaj, to jsi mě nalomila, musím vyzkoušet :-)) Krásný večer A.

    OdpovědětVymazat
  14. Používám toho hodně, pěstujeme si na zahrádce, máme takovou tu bylinkovou spirálu. Ale sušení se mi nedaří. Tedy těchto bylinek. Jinak si suším různé kvetoucí - měsíček, lípu, sedmikrásku, podběl, třezalku, řebříček atd. atd.
    Máš to moc hezké :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Moni, oreganový čaj je pro mě taky nejlepší, je to můj favorit. Jinak používáme šalvěj na bolest v krku, mátu a meduňku na zklidnění a žaludek, levanduli na uklidnění, rovněž třezalku. jinak všechny ostatní bylinky na vaření, kupuju opravdu jen výjimečně, třeba anýz.
    jinak na takové běžné pití dělám takovou směsku třeba sedmikrásku, třezalku, mátu, meduňku, jitrocel.
    přeji pěkný den Majka

    OdpovědětVymazat
  16. Pravě jsem dodělala jitrocelový sirup podle vás. Jsem zrovna nachlazená a jsem vychovatelka v družině. Třikrát díky za vaše stránky! Eva

    OdpovědětVymazat
  17. U nás je asi nejoblíbenější máta, na sirup, na mojito a na čaj. Šípků jsem předloni nasušila z našeho přerostlého keře tolik, že mám ještě pořád zásobu. A dobromysl, ta je vděčná. Bazalka po celé léto v truhlíku, zelená i červená, libeček, řapíkatý celer, měla jsem za léto několik sklizní. Meduňku a šalvěj sice mám, ale nechutná mi, takže nechávám jen růst, nesklízím....:-)
    Eva

    OdpovědětVymazat
  18. Moni, voní to až sem ..... i když s menším zpožděním ..... krásné narozeniny !!!!! Marki

    OdpovědětVymazat
  19. Môj favorit na čaj: sušené bazové kvety, lipa, trošku medovky, k tomu citrón a med - pre mňa je to liek. Okrem toho do varenia používam rôzne vňate - zelerovú, petržlenovú, kôpor, libeček, tymian, mätu a teraz mám novinku - malý kríčok kari. Na zdravie! Ada

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥