středa 23. prosince 2015

Staročeský vrkoč


Místo klasické vánočky jsem zkusila malou .. tedy větší obměnu.
Staročeský vrkoč.
Ten byl kdysi pro děti dárkem pod stromečkem. Asi by se dnešní dětičky divily, dostat jen sušené ovoce a pečivo od Ježíška.
 Když jsem se ptala prvňáčků, o co napsali Ježíškovi, zírala jsem, jaká mají přání ... to aby byl na mnohá přání Ježíšek z dynastie  Rothschildů. 
Jojo, časy  a poměry se mění a pak, že se máme špatně, jak slýchám často v naší zemi.
Ale jdeme k receptu.


Staročeský vrkoč

těsto:
Použijte váš oblíbený rodinný recept na vánočku.
Tu ale pleťte za tří dílů do copánku a oviňte ho do kolečka.
Pomažte žloutkem, posypte  mandlemi a dejte péci.

Já dala do pekárny:
200 ml vlažného mléka
125 g rozpuštěného másla
30 g droždí
2 lžíce třtinového cukru
trošku soli
2 žloutky
120 g vanilkového moučkového cukru
Ten dělám rozmixováním celého lusku s třtinovým cukrem.
Na jeden lusk asi 300 g cukru.
kůra z citronu
450 g polohrubé mouky
50 g celozrnné pšeničné mouky

Po hodince jsem těsto rozdělila na tři díly, umotala dlouhé "hady" a upletla cop, který jsem smotala do věnečku.
Věneček jsem potřela žloutkem, posypala nasekanými mandlemi a ještě jednou potřela vajíčkem. 
Nechala jsem ještě 20 minut dokynout na plechu.
Pekla jsem při 160°C asi 50 minut. Špejle napoví.
Mezi pečením jsem připravila ozdoby do vrkoče.
Na čtyři celé  špejle a asi 10 polovičních jsme s holkama napichovaly sušené ovoce. 
Jaké máte.
meruňky, švestky, jablíčka, brusinky, rozinky

Zdobení:
Do jablíčka napíchejte poloviční špejle již nazdobené. Kolik chcete. Mně se vešlo deset.
Do spodní části jablíčka napíchejte velké špejle také již ozdobené a nakonec zapíchněte do vrkoče.
Věneček můžete ozdobit ještě perníčky, stužkou .. zkrátka vánoční paráda a dárek v jednom.
Jen mi je teď až líto ho nakrojit.



Mí milí, přeji vám krásné a požehnané vánoční svátky.
Užijte si pohodu a klid se svými blízkými i bez mrazu i sněhu. 
Monča.

14 komentářů:

  1. Milá Moniko, přeji Vám i celé Vaší rodině pohodové svátky a do nového roku hlavně zdraví. A pro sebe si přeji, aby jste nám,čtenářkám Vašeho blogu, dál přinášela laskavost, potěšení a prima nápady. Martina

    OdpovědětVymazat
  2. Ten je krásný, škoda, že už mám v troubě téměř dopečenou vánočku:-(. Tu už dokola nesmotám:-D
    Krásné a klidné Vánoce:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moničko... miluju tyhle staročeské vánoce... před lety jsem dělala vánoční výstavku s českými tradicemi. Vše jsem připravovala... tento vrkoč, vrkoč do hrníčku, polaz, zahrádku... všechny ty zvyky a tradice :-)
    Zaplesalo moje srdce... krásné... MOC ♡♡♡
    Láskyplné vánoce v blízkosti těch, které milujeme... ze ♡ V.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Moniko, všem vám na kopeček přeji krásné a klidné Vánoce a v nové roce hodně zdraví, štěstí a pohody. Jitka

    OdpovědětVymazat
  6. Moni, voní to až sem !!!!! ....... Přeji ti krásné a pohodové Vánoce !!!!! Marki

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Mončo, zase po čase píši, ale na tvé stránky často zavítám. Jsem moc ráda, že je někdo tak podobně naladěný a vidí svět stejně. Jak staré tradice, které rozjíždíme v nové chaloupce u našich na jihu Čech (v Praze to nebylo úplně ono, i když kouzlo také má), tak názorem na dárky a svět kolem. Kluci si napsali o sluchátka a peněženku. Pod stromkem budou letos, kromě knížek o přírodní zahradě, čtvery nové holinky, nějaké náčiní a pro mne i keramické :-). Manžel jako bonus sehnal lístky na povedené divadelní představení "Řemeslníci" a ostatní jsou doma vyráběné dobrůtky. Ty jsou stejně nejlepší a takové dárky mám nejradši, se kterými si někdo dá práci a nápad...
    A těch u vás na kopečku taky nemáte málo :-). Přeji vám krásné vánoční svátky a do nového roku všechno nejlepší a stálý úsměv na tváři. Majka

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Monika, opäť som sa potešila návštevou u vás na kopečku. Nachádzam tu veľa potešenia, inšpirácie a nové chutné recepty. Aj tento sa chystám vyskúšať. Nech vašu rodinku požehná Hospodin, ktorý je v nebesiach. Pokojné sviatočné dni prajem. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Milá Monika, opäť som sa potešila návštevou u vás na kopečku. Nachádzam tu veľa potešenia, inšpirácie a nové chutné recepty. Aj tento sa chystám vyskúšať. Nech vašu rodinku požehná Hospodin, ktorý je v nebesiach. Pokojné sviatočné dni prajem. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Milá Monika, opäť som sa potešila návštevou u vás na kopečku. Nachádzam tu veľa potešenia, inšpirácie a nové chutné recepty. Aj tento sa chystám vyskúšať. Nech vašu rodinku požehná Hospodin, ktorý je v nebesiach. Pokojné sviatočné dni prajem. :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Milá Moniko, jsem moc ráda, že jsem před několika dny objevila Váš blog, protože od té doby se na něj chodím těšit. A je velká škoda, že jsem tento článek neobjevila dříve. Teď už na tvoření nebude čas. Snad příští rok. Přeji Vám pohodové Vánoce a mnoho krásných nápadů do dalšího roku. Sabina

    OdpovědětVymazat
  12. Milá Monika, už dvakrát som piekla staročeský vrkoč, resp. vianočku , musím povedať, že je to úžasný recept
    a rozhodne som ešte neskončila. Ďakujem za neustále nové a nové inšpirácie...... Pán s vami. Janka

    OdpovědětVymazat
  13. Milá Monika, už dvakrát som piekla staročeský vrkoč, resp. vianočku , musím povedať, že je to úžasný recept
    a rozhodne som ešte neskončila. Ďakujem za neustále nové a nové inšpirácie...... Pán s vami. Janka

    OdpovědětVymazat
  14. Milá Monika, už dvakrát som piekla staročeský vrkoč, resp. vianočku , musím povedať, že je to úžasný recept
    a rozhodne som ešte neskončila. Ďakujem za neustále nové a nové inšpirácie...... Pán s vami. Janka

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥