čtvrtek 21. ledna 2016

autobus



Znáte prostředí autobusu?
I vy, kteří neučíte Hejného matematiku, můžete toto prostředí zařadit jako zpestření do klasické matiky.
Děti tuto hru milují, hledají při ní strategie zápisu, počítají jako diví a čekají, jestli se jejich výsledek shoduje s počtem cestujících na konečné zastávce.
Autobus si můžete zahrát i doma.
Co budete potřebovat?

Krabici (autobus) stačí od bot a s dětmi si můžete autobus dolepit, vymalovat, dokreslit ... a hned máte aktivitu na dlouhé zimní večery, nebo ve škole mimopředmětové vztahy :o)
Pro prvňáčky stačí nadepsat čtyři autobusové zastávky. Vymyslete si své názvy spolu s dětmi a vytvořte si obrázky.
Na každou zastávku postavte čtyři kostky (dřevěné, lego kostky, nebo lego panáčky ...).
Kostky představují cestující. Dětem dejte papír a tužku, nebo stírací tabulku a fix.
A hra může začít.
Vy řídíte bus. Jedete od zastávky k zastávce a říkáte: Autobus přijíždí na zastávku Modrá koupelna, dveře se otevírají. Nastupuje jeden cestující, druhý cestující, třetí cestující. Dveře se zavírají.
Kostky vkládáte a vykládáte do krabice  po jedné. A každou kostku držíte tak, aby všichni onoho cestujícího opravdu spatřili, ale do krabice už děti nevidí.
Autobus vjíždí na zastávku Zapatlaný stůl, dveře se otvírají. Vystupuje jeden cestující, druhý cestující. Nastupuje jeden cestující. Dveře se zavírají.
Tímto způsobem objedete všechny zastávky a z poslední jedete na konečnou stanici, prosíme vystupte. Necháte dětem čas na dopočítání.
Cílem hry: vymyslet strategii zápisem a spočítat, kolik cestujících je na konečné zastávce.
Dětem nic neříkáte, nic neukazujete, jak byste na to šli vy. 
Je úžasné děti pozorovat. Někdo hned napoprvé zapsal opravdu početní operace na sčítání a odčítání, někdo maže čárky i po desáté jízdě, jiný kreslí hlavy a maže je ... zkrátka děti umí počítat a dobrat se výsledku. Učí se navzájem. Vysvětlují své nápady a ty, co jen hádaly a počítaly na prstech se učí od spolužáků, né od učitelky, která stojí před tabulí a "všechno" ví.







Mějte pěkný den a pamatujte, že učení hrou je pro děti nejzáživnější a více se naučí.
Sebe navzájem a hlavně samy sebe.
M.

20 komentářů:

  1. vy jste prostě fakt úžasná... inspirující... díky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji, ale nejsem autorem. Jen odkrývám již vymyšlené a fungující, aby se mohli ostatní inspirovat a obohatit dětem učení :o)

      Vymazat
  2. Pan Hejný, už len to meno počuť, ... to bol môj najobľúbenejší didaktik na VŠ, ... aj keď sa venujem viac fyzike, na jeho postupy a "triky" sa proste nedá zabudnúť ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, úžasný, skromný, moudrý a pokorný člověk, také jsem měla tu čest, ale jen na semináři. Věřím, že zažít ho jako profesora, musí být zážitek.

      Vymazat
  3. Krasna aktivita. Potrebovali bychom vas naklonovat do ceskych skol, ted je to pro me aktualni tema, v tomto pripade bych byla PRO klonovani, jinak ne:-). Hezky den. Marcela

    OdpovědětVymazat
  4. Ve třídě naší Editky to přesně také mají, zastávky Tabule, U okna,U dveří a U kytiček.

    OdpovědětVymazat
  5. Jo, jo, bezva hra do matematiky ,děti baví....,později se stávají řidiči autobusu i děti ,dokážou to. Posílám zimní pozdrav . J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, ano. Ony toho dokáží, když jim necháme prostor :o)

      Vymazat
  6. Moni moc díky za tip! Co bych za to dala, kdybych mohla strčit Anni k tobě na půdu. Já si pořád myslím, že by o tobě někdo měl udělat dokument... tvá práce je obdivuhodná! koukám teď po školách a je to zoufalé, snažím se najít aspoň paní učitelku, která má srdce na dlani a radost z toho co dělá, ale ani to se mi nedaří...
    Gabo měl štěstí, začínal v české klasické škole s užasnou paní učitelkou, měla kolem padesáti, ale energie a nadšení z práce víc než její mladší kolegyně, měla jiskru a dobré srdce, byla přirozená a emocionální, děti ji milovaly.... vždycky mi vyprávěla o tom jak zoufalé je naše školství, přístup učitelů příšerný apod... Moni, já se vždycky zapomenu zeptat, tvoje škola je státní nebo soukromá??? Na státní to moc nevypadá... a ta atmosféra té půdy v kombinaci s tebou = vysněná škola pro děti i rodiče papa I.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Inko, my jsme úplně normální státní škola :o) Vedení nechá učitelky rozhodnou, jakou metodou chtějí učit. Hejného matiku vyučujeme pět z nás, loni jsem se rozhodla pro slovní hodnocení a zástupkyně je na stejné vlně a podpořila mě. Genetickou metodu čtení používám jako jediná, což mě moc mrzí. Ale naštěstí Bety dostala novou učitelku rovnou z fakulty a já ji vzala pod křídla a šla do genetiky se mnou a nemůže si tuto metodu vynachválit.
      Držím palce, aby Anní měla dobrou učitelku a chodila do školy ráda:o)

      Vymazat
    2. Moni mas muj obdiv obrovsky!!! snad te rodice deti oceni a chapou jaky v tobe maji poklad! je neuveritelne co jsi dokazala prosadit na statni skole! Strasne moc ti fandim a diky Bohu za tvuj blog ktery muze inspirovat jine ucitele... dokazala jsi neuveritelne.... moc te obdivuji! Opatruj se Pa I.

      Vymazat
  7. Milá Mončo, učím podle profesora už třetím rokem..Musím napsat, že pro třetáky hračka, pro mě někdy vyšší dívčí. Jsou věci, které konečně začínám chápat...moc mě to baví a vůbec mi nevadí, že v bludištích jsou děti rychlejší než já.. Zrovna můj minulý příspěvek byl o něm a stavbách z kostek, které děti řeší podle plánů - taky úžasná věc.Nebo řešení rovnic podle dědy Lesoně a jeho zvířátek ( než já si je zapamatovala:o)), ale děti jsou nadšené. Matematiku berou jako hru, baví je a vážně se učí dá se říct samy a hlavně mezi sebou..Učím se i já a po letech Alteru a stálého počítání je to pro mě veliká změna a já ji vidím jako posun k lepšímu. Bohužel musím napsat, že ne všechny učitelky sdílejí toto nadšení. Dost často slyším názor, že v tamtom byly zaběhnuté, že děti lépe počítaly ( to já si nemyslím) a že by se nejraději vrátily ke starému.Já se přiznám, že metodu tak trochu kombinuji i s tím, co jim jde. Takže vyvozování násobků a násobilku se naučily rychle pomocí krokování..co krok to tlesknutí a násobek..Byla to hra na krokodýly. Kdo neřekl číslo v tempu, spadl mezi krokodýly a musel opakovat příště od startu..Legrace, ale děti si dokonale zafixovaly spoje a ještě je to bavilo. Další doplnění byla bomba( ze hry Tik tac bum), kterou využívám, když děti sedí v kruhu, posílají si ji a říkají násobky nebo řeší příklady..jsou to takové krátké veselé rozcvičky, díky kterým umí i rychlou násobilku. Měj se moc krásně a užívej si se svými netopýry na půdě. Zdraví Inka a její smajlíci:o) ze zámku.

    OdpovědětVymazat
  8. Škoda že jsem neobjevila metodu profesora Hejného dřív.Mám syna v osmé třídě,matematiku nenávidí a podle toho to ve škole vypadá.Pan učitel má pravidelně několik propadajících dětí každý rok,rodiče si stěžují že dětem neumí látku vysvětlit a paní ředitelka to neřeší. Nikdy jsem nezažila aby bylo 12 reparátů ve třídě. Myslíte že to jde nějak řešit?

    OdpovědětVymazat
  9. Milá Moniko, děláte opravdu úžasné věci s dětma. Mám dvě, první a druhá třída, paní učitelky jsou moc fajn, ale jedou klasickou výuku a žádné velké inovace se nekonají :o(( chtěla bych Vás poprosit o radu, dcera 2 tř. má zkříženou lateralitu, levá ruka, pravá hlava :o)), nevím jestli je to kvůli tomu, ale ve psaní jí dělá potíže psát diakritická znaménka, ve škole jí to obecně jde dobře, ale tohle je problém. Chtěla bych jí s tím nějak pomoct, ale zatím se nedaří :o( nemáte nějaké doporučení nebo tipy co s ní dělat, aby se jí to lépe dostalo do hlavy? děkuji a přeji krásný den Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Petro,
      zkříženou lateralitu má hodně dětí a mnohdy si to ani rodiče neuvědomí. Lateralita je nám vrozená a někdo má zkrátka dominanci orgánů, ruky na jedné straně a oko na druhé. Ano, souvisí s tím otáčení písmenek, děti píší číslice a písmenka jiným směrem, než je učíme. Je to spojené s dráhou oka.
      Máte možnost navštívit pedag. psych. poradnu PPP, školního psychologa a tam dostanou děti cviky ušité jim na míru podle stupně propojení L ruka P oko ....
      Trénovat se dají doma i úplně běžné činnosti od hrubé motoriky (skákání po jedné noze, skákání panáka, gumy, jízda na koloběžce, na kole, kopání do míče, chození po rovné čáře, házení míčem, chytání míče, skákání přes švihadlo... prostě klasický pohyb) k jemné motorice (zapínání knoflíků, zipů, patentků, vystřihování, vybarvování, kreslení vodovkami, škrabání brambor, sebeobsluha na WC, oblékání, zavazování tkaniček...), pak se mohou přidat grafomotorická cvičení (na to najdete speciální sešitky v knihkupectví).
      Ale nejsem speciální pedagog, pokud navštívíte PPP, odborníci Vám rádi poradí.
      Hezký den, M.

      Vymazat
    2. Moni moc Vám děkuji, za vyčerpávající odpověď, v PPP jsme byli a tam jí to právě odhalili, tak jsem chtěla zjistit nějaké pomůcky na doma, abych jí pomohla se s tím trochu srovnat. Mrknu se v knihkupectví na nějaké publikace a vlítneme na to. Hezký pracovní týden Petra

      Vymazat
  10. Závidím vás dětem. A na chvíli mě zamrzelo, že jsem učitelkou v mateřské škole a ne na základce :) Už vymýšlím, jak by se autobus dal přizpůsobit na předškoláky. Možná by to šlo využít jen na procvičení pozornosti a paměti, např, jakou barvu má kostka, která zůstala v autobuse jako poslední cestující.. Díky moc za inspiraci. znovu a znovu.

    OdpovědětVymazat
  11. Milá Moniko, nechcete dalšího netopýra?
    http://www.sbazar.cz/lucienet/detail/14950483-prodam-oblibeneho-netopyra-z-ikea-rozmer-33
    Pohodový víkend a děkuji za krásný blog :)
    Milena

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥