středa 9. listopadu 2016

Hlásíme se z půdy





Dnes opět kratičký vhled do práce malých čtenářů. Vyvodili jsme s netopýry kritéria dobrého čtenáře. Zatím máme čtyři.
Dobrý čtenář:
1. Čte plynule. 
 Nezasekává se v projevu, klesne u tečky nebo čárky.
2. Čte bezchybně.
3. Čte nahlas. 
Pokud čte pro celou třídu.
4. Dokáže se vcítit do postavy. 
 Umí měnit barvu a melodii hlasu podle toho, kterou postu v přímé řeči čte. Tento bod je zatím jen pro ty děti, které mají perfektně zvládnutou techniku čtení.

Před společným hlasitým čtením si děti rozdají tři kartičky se smajlíky. Zelená karta s usměváčkem, žlutá s rovnou pusinkou, červená se šklebíkem.
Těmito kartičkami po přečtení daného textu spolužáci hodnotí čtenáře. Nemluví, pouze ukáží kartu, ta za ně říká vše. Kritéria jsou předem daná, zapsaná na tabuli, vždy si je před čtením zopakujeme a zopakujeme si i nároky na danou barvu, kterou posléze hodnotí.
Tato metoda mi velmi pomáhá udržet pozornost a klid při společném čtení. Děti vědí, že mají úkol ... poctivě ohodnotit druhého. A to mohu jen tehdy, že čtu v duchu se čtenářem, abych si všiml případných chyb. Zatím nám tento systém skvěle funguje.



Při čtení využíváme praktickou pomůcku ALFA BOX.
Je to vlastně jen tabulka s písmeny. Děti dostanou před čtením  za úkol si po přečtení textu zapsat např. tři slova a písmena si volí samy. Někdo vybírá slova, která se  mu líbí. Někdo si vybírá slova neznámá a poprosí potom ostatní o vyjasnění. A má tak příležitost naučit se novým výrazům. 
Tabulku využíváme opakovaně, dokud ji nezaplníme. Na konci hodiny sdílí děti ve skupině, co si do tabulky zapsaly a proč. Alba box využíváme při čtení článků v čítance, při čtení vlastní  knížky na čtenářské dílně nebo při mimočítankové četbě.


Tak tolik z dalšího náhledu pod moji metodickou pokličku.
A nemáte, milé kolegyně, nějaké své fígly, jak udržet pozornost a vnímavost dětí při četní?

Mějte se všichni krásně a nezapomeňte číst svým dětem nebo se svými dětmi alespoň 20 minut denně.

M.

15 komentářů:

  1. Moniko,
    dekuji opet za inspiraci. Alfa box zavedu 8letemu synatorovi doma. Uz od Vas pouzivame Standu Shrnovace :) Tom chodi kazdy tyden do knihovny a pujcuje minimalne 5 knih. Sam cte kazdy den odpoledne. Ale psani ho moc nebavilo a strasne skrabal. A tak aby vedel, kterou knihu uz precetl, tak "sam" vymyslel, ze si bude kazdou knizku zapisovat. Vede si vlastne takovy svuj Ctenarsky denik. I diky Standovi Shrnovaci si zapisuje obsahy a maluje obrazek. Dela to tak od doby, kdy se naucil cist a psat. Tajne pak vecer s manzelem cteme ty jeho "durchy" ve vetach :)
    A oba se tesime na rano. Vstavame o pul hodinky driv a ja mu u nas v posteli ctu (jelikoz nas druhy 2lety syn jindy nenecha v kludu). Ted u nas frci Skolak Kaja Marik. Co mi se u toho nasmejeme :)

    Preji krasny den.
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, to je super. Je obdivuhodné, co ráno stíháte!
      Také máme od druhé třídy Čtenářské deníky. Dětem jsem na papír vytiskla otázky, na které podle své přečtené knížky odpovídají. Např. Co se ti v knížce nejvíce líbilo? Připomněla ti nějaké situace v knížce něco z tvého života, Chtěl bys umět něco jako hlavní hrdina?
      Myslím, že je to perfektní, když vidí, jak se jim plní deník zápisy a obrázky a zároveň si uvědomují, o čem četly.
      Krásné dny, M.

      Vymazat
  2. Milá Moniko,
    od té doby, co jsem na mateřské - raději ani nepíšu slovo "dovolená", hltám každý den Vaše příspěvky a opravdu velká pochvala. Vždycky Vaše řádky tak nějak pohladí, uklidní. Jakožto učitelka na střední škole používám také různé doplňovačky, hry atd., jak studenty, tak dospěláky dálkaře to velmi baví. Co se mi již léta osvědčilo, je prohazování písmenek. Každý žák si vybere jakékoliv podstatné jméno (to už někdy bývá problém, definovat substantivum je dosti těžké.. :-)) a prohodí tato písmena ve slově, aby nedávalo smysl. (např. slovo mdvlaouy = umyvadlo). Při téhle banální hře je vždy absolutní klid a soustředění a krásně to děti nastartuje. Samozřejmě, kdo řekne slovo jako první, dostane bombón - opět obrovská motivace.
    Mějte se krásně a mmch. - chystám se na ta mýdla, tak hrozně moc jste mě navnadila.. je to nádhera. Krásný listopad a drbu Ášu :-)
    Dáša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Dášo.
      Tyto přesmyčky hrajeme také a spoustu jiných /šibenici, skládání slov z daných písmenek, řazení podle ABC, lovce perel.../ Ale odměny ve formě bonbonu nemáme. Snažím se být bez odměn, aby činnost samotnou dělaly pro ni a pro sebe a né za něco. Chápu, že u dospělých je to spíše jako recese a vzpomínka na MŠ :-)
      Hezkou "dovolenou" :-)

      Vymazat
  3. Milá Moniko, Vaše nápady jsou mi vždy hodně sympatické. U tohoto však trochu zvažuji, jak děti dokážou přijmout případné negativní hodnocení? Je to přece jen velmi citlivá věc, když někomu třeba to čtení tolik nejde a najednou ho hodnotí kamarádi, od kterých třeba získá šklebíka... Neberte to prosím jako kritiku, já nad tímto hodně dumám, sama učím ve školce a vím, jak je jakékoli hodnocení "dvousečné", zároveň však ve škole potřebné.
    Zdravím Vás!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Silví, také jsem z toho měla strach, ale je to zřejmě tím, že běžně sdílíme hodnocení a děti mají možnost se k druhým vyjadřovat. A i se dětí ptám, souhlasíš s kamarády? A jsem překvapená, jak férově hodnotí a dotyční jim dají zapravdu. Když někdo vybočí o dva stupně, ostatní se na něj sesypou:-) Na druhou stranu máme také jednu holčičku hodně slabou a tu posuzujeme podle její dráhy, jak se zlepšila např. od minulého září.
      Děti s tím nemají problém. Ale slovní hodnocení není o samém chválení, ale o popisné zpětné vazbě.

      Vymazat
  4. Tak ráda bych poslala dcerku k Vám do školy. Zatím jako prvňačka trpí sídlištní obří konglomerát na neosobní vzdělávání - a já s ní :-(

    OdpovědětVymazat
  5. No když si představím sebe na místě čtenáře, tak mám dost svíravý pocit... Fakt bych to nedala. Se svými dětmi také trénuji a vím, jak těžce nesou čtení před celou třídou- nenávidí to všichni tři. Ale věřím,že díky Vaší osobnosti bych třeba dala i 4.kritérium. :) Zora

    OdpovědětVymazat
  6. Děti u nás ve třídě udržují pozornost tím, že vědí, že po přečteném textu dostanou asi 5 otázek, jednoduchých, na které napíši jednoslovní odpověd a že si tak ti, co jim čtení moc nejde mohou vysloužit malou jedničku za pozornost. Za tři malé jedničky je jedna velká. Je to i naopak, ale to si už nikdo netroufne, protože když nenapíše většinu odpovědí, tak má malou pětku. A tak i ti největší neposedové se snaží soustředit a číst, aby si polepšili. Jsmwčtvrtáci a zatím nám to tak funguje.

    OdpovědětVymazat
  7. Moni, moc se mi líbí Vaše metody. Jen mám bohužel tu zkušenost, že se vždycky najde nějaké dítě, které dělá naschvály a systém narušuje. Jak se Vám daří zpracovat tyhle případné nezbedniky? Díky, Karla

    OdpovědětVymazat
  8. Týýý jo, do takové školy bych chtěla chodit. Knihy miluji... bohužel moje děti po mamince nejsou...škoda.

    OdpovědětVymazat
  9. Mé také ne a četla jsem jim opravdu.... respektive s dcerou to ještě jde, ale syn opravdu nečte. A to naše čtecí večery miloval.

    OdpovědětVymazat
  10. Milá Moniko, tak moc závidím vaším žáčkům! Naše dcera je v první třídě u nás na vesnici, kde se vyučuje pouze genetickou metodou SFUMATO (všichni, celé první tři roky, napříč všemi předměty). Jsme z toho všichni nešťastní, děti si zatím jen hrají, znají 5 písmenek, na které zatím jen hledají obrázky, číst se budou učit až po vánocích, ale pozor, metodou Sfumato, tedy "zpívací" (tato technika se doporučuje pro dysgrafiky, dyslektiky, špatné logopedické vyjadřování, tak nechápeme, proč to u nás ve škole zavedli pro všechny). Máme zakázané s dětmi se učíst číst doma, abychom paní učitelce nekazili práci, ale dcera už prostě číst chce, tak nevím, co máme dělat?
    Plno rodičů už dalo děti z této školy pryč, ve třídě je jich z původních 24 jen 15... Slyšela jste o této metodě? Co si o tom myslíte? Máme vydržet? Moc děkuji za váš názor. Radana

    OdpovědětVymazat
  11. Já snad Vaše kritéria dobrého čtenáře vezmu k nám do školy. Zejména s bodem 1.(respektive jeho částí a to klesáním hlasu) a s bodem 3. mají moji spolužáci velký problém a já se u toho vždycky v duchu vztekám.
    Pro upřesnění. Momentálně studuji 1. ročník magisterkého studia. K pousmání? K pláči...
    Krásný den přeji! Martina

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥