čtvrtek 5. ledna 2017

†K†M†B 2017




†C†M†B 
Christis mansionem benedicat.
Ať Kristus požehná tomuto domu.


Původně zkratky znamenaly latinské požehnání.
Kříže  symbolizovaly nejsvětější trojici....Otce, Syna i Ducha svatého.
Nejedná se tedy o znaménka plus:o)
Začáteční písmena se ale také později považovaly za zkratky jmen mudrců, kteří přinesli Ježíši  zlato, kadidlo a myrhu (vonná pryskyřice z myrhovníku).

Casparus (Kašpar), Melichar a Baltazar.








Tradiční Tříkrálová bábovka se zapečeným penízkem už je nachystána na zítřejší sváteční den. Ještě máte čas ji také pro svá dítka upéci. A nemusí to být právě bábovka. Upečte jakýkoli koláč, který máte rádi. U nás bábovka  polévaná rozpuštěnou čokoládou u holek vede. Kolem bábovky vytvořte papírovou korunu a s dětmi vytvořte zápich se třemi králi. Naše holky tuto tradici milují a už se těší, kdo najde korunku. A ještě jeden dárek dostaly. Konečně mohou na té slupičce sněhu provětrat boby.





Tak si zítřek pořádně užijte. My si už ve škole vytvořili pořádně velké koruny a odvážlivci natrénovali Tříkrálovou píseň a půjdou svými zpěvy potěšit ostatní třídy:-)
Krásný den.

20 komentářů:

  1. Tříkrálový koláč jsem dnes u někoho na blogu také zahlédla, byla jsem touto tradicí překvapena, jelikož jsem ji vůbec neznala, ale moc se mi to líbí, kdyby nám z Vánoc nezbylo tolik cukroví, koláč s penízkem bych snad také upekla. :-) Tak si na něm pěkně pochutnejte!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už peču s korunkou asi 8 let. Však tím zítra končí Vánoce, tak se s nimi pořádně rozloučíme.

      Vymazat
    2. Moni, ještě užívejte Vánoc. Končí až v neděli 8.1. svátkem Křtu Páně (to je neděle po Slavnosti Zjevení Páně = Tři králové).
      Přeji krásný zimní slavnostní den. Marie

      Vymazat
    3. Tak to je vlastně svátek pohyblivý, jak vyjde následující neděle?

      Vymazat
    4. Přesně tak. Tři králové jsou pevně 6.1. a svátek Křtu páně je hned následující neděle, takže konec Vánoc je pohyblivý. Jen teď z hlavy nevím, jak by to bylo v případě 6.1. v neděli, ale určitě by se to dalo někde na netu dohledat. Marie

      Vymazat
  2. Kdybych měla malé děti Mončo, tak bych s chutí tuto tradici také zavedla :o). U nás byli králové včera a moc jsem je chválila, jak byli připravení a krásně nazdobení. Dostali do kasičky a něco do pusinky :o).
    Měj hezké dny na zasněženém kopečku.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také se na těším na ty své školní Tři krále. I když jich bude trochu víc:-)

      Vymazat
  3. Nechcete me prosim inspirovat receptem?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda, už jsem recept dávno psala, tak jsem se nechtěla opakovat. nakoukněte
      http://unasnakopecku.blogspot.cz/search?q=b%C3%A1bovka

      Vymazat
  4. Je to úplně super, prožívat Vánoce až do Tří králů, u nás to je Moniko stejné
    Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však tradice jsou tradice:-)
      Užijte si to.

      Vymazat
  5. Taky pečeme :D Je to fajn zpestření ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Mončí,naše obec pořádá každým rokem Tříkrálovou sbírku,výtěžek je poskytnut oblastní charitě na pomoc potřebným.Tři králové poctivě u každého domu zazpívají koledu,pak záleží už na každém zda přispěje.Dětem dáváme sladkou odměnu..letos to bude určitě i teplý šípkový čajík!!!A peču jablečný štrůdl s rozinkami a ořechy.Po vánocích se po něm vždy zapráší.☺
    Končí vánoce,má se odstrojit stromeček,prodlužují se dny...
    ...ale máme tu po letech zimu jak má být,sníh,mrazivo..tak nevím,zda si to neprotáhneme ještě přes víkend.☺
    Z chaloupky mezi kopci srdečně zdraví Jana Š.❤

    OdpovědětVymazat
  7. Moje babička (byla z Francie a odtamtud si zvyk přivezla) pekla koláč také s penízkem. A je to zvláštní... vždycky byl "náhodou" zrovna v mém kousku... :)

    OdpovědětVymazat
  8. Moni, dnes ráno jsem při cestě do práce poslouchala v rádiu anketu, ptali se lidí po Brně na jména Tří králů. bylo mi z toho smutno, padla tam i jména jako Pankrác, Servác a Bonifác. a co přinesli, to nevěděl vůbec nikdo.
    krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
  9. Dva roky jsem s dětmi jako Tři králové chodila. Byli jsme vždycky promrzlí, ale šťastní. Teď jsme v novém městě a musíme tradici obnovit.

    OdpovědětVymazat
  10. Krásné.Já peču už několik let mandlový koláč . Letos jsem přidala i alkohol a byl nejlepší.S čokoládovou pralinkou trochu podvádim a dávam jí do prostřed aby si každý ukrojil kousek toho štěstí.Potom si nasadíme korunky,vezmeme si pláště a jdeme k babi a dědovi s kasičkou koledovat.Letos to organizovala Šarlotka, tak mi trochu vlhlo oko.Doma se naštěstí nestydí😀Užijte si to dnes.

    OdpovědětVymazat
  11. Zase jsem se u Vás Moniko něčemu přiučila:-) Trochu se zpožděním přeji jen to dobré v tomto roce a těším se na další příspěvky:-) Věra

    OdpovědětVymazat
  12. Krásný nový rok, plný zdraví, štěstí a pohody. Jste úúúžasnááá!!!! JP Ps. kde jste byla na tom krásném zlatém papíře ??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc.
      Papír je krepový z Nanu nana, Ale mám ho už asi 3 roky.
      Krásný den, M

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥